Saturday, Aug 31, 2024

صفحه نخست » اهداف جمهوری اسلامی هولناک تر از چیزی است که تصور می شود

newsweek.jpg«ایالات متحده باید بداند که نیروهای ایران فقط در خاورمیانه حضور ندارند، بلکه به خیابان‌های واشینگتن و دانشگاه‌های آمریکا نیز رسیده‌اند»

ایندیپندنت فارسی - وبسایت نیوزویک روز جمعه ۳۰ اوت (نهم شهریور) یادداشتی از فلیس فریدسون منتشر کرد و در آن به جاه‌طلبی‌های خطرناک جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه و فراتر از آن پرداخت.

در این یادداشت با توجه به شرایط بحرانی منطقه و احتمال حمله تلافی‌جویانه جمهوری اسلامی پس از کشته شدن اسماعیل هنیه در تهران، آمده است: «شمارش معکوس انتقام ایران از اسرائیل پس از قتل فواد شکر، فرمانده حزب‌الله لبنان، در لبنان و ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس، در ایران در حال برطرف شدن است. پیش‌بینی می‌شود که در روزهای آینده تمایل به انتقام کاهش پیدا کند و، در عوض، اقدامات تهران برای بی‌ثبات کردن منطقه بیش از پیش افزایش یابد.»

فریدسون، مدیر پایگاه خبری آمریکایی مدیا لاین، در ادامه این یادداشت تاکید کرد: «تهران در حالی به اقدامات بی‌ثبات‌کننده‌اش دامن می‌زند که ایالات متحده همچنان تصویر درستی از میزان جاه‌طلبی‌های جمهوری اسلامی ندارد.»

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

در ادامه این یادداشت اشاره شده است: «جمهوری اسلامی نه‌تنها اهداف خطرناکش در خاورمیانه را دنبال می‌کند، که به دنبال بی‌ثبات کردن جهان، تغییر شکل کشورهای عربی با افراط گرایی و ضربه زدن به دارایی‌های آمریکاست. همان طور که علی خامنه‌ای پیش از این بارها تاکید کرده، انگیزه‌اش نابودی اسرائیل و مبارزه با آمریکاست. در این مسیر نیز تلاش می‌کند، با تمرکز بر افزایش قابلیت‌های هسته‌ای، جایگاهش را به‌منزله ابرقدرت منطقه‌ای بشناساند.»

فلیس فریدسون در ادامه تاکید می‌کند که برای درک اهمیت وضعیت کنونی باید بر پایگاه‌های نظامی متعددی که از جیبوتی تا قطر، اردن، بحرین، سوریه، عراق و ترکیه گسترش یافته‌اند تمرکز کرد که از منابع بسیاری از کشورها محافظت می‌کنند. این در حالی است که ایران به دنبال پاک‌سازی منطقه از این پایگاه‌های استراتژیک است.

در سال گذشته، حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران نه‌تنها مسیر کشتیرانی باب‌المندب را، که از شرق به کانال سوئز منتهی می‌شود بستند، که مستقیم به کشتی‌ها حمله کردند. هدف آنها ضربه زدن و تصرف کشتی‌های غربی و همچنین ایجاد اختلال در تجارت جهانی است. در سوی دیگر، نیروهای نیابتی ایران از اکتبر تا ژانویه در عراق و سوریه بیش از ۱۵۰ بار به آمریکایی‌هاحمله کرده‌اند.

به‌تازگی نیز در حمله موشکی به پایگاه هوایی الاسد در عراق سربازان آمریکایی زخمی شدند و مقاومت اسلامی در عراق مسئولیت آن را برعهده گرفت. این گروه با ایران ارتباط دارد و هدف آشکارش پاکسازی کشورشان از حضور تمامی نیروهای نظامی آمریکاست.

افزون بر موارد گفته‌شده، حمله هواپیمای بدون سرنشین به پاسگاهی در اردن در ۲۸ ژانویه، که مسئولیت آن را همان گروه برعهده داشت، به کشته شدن سه سرباز آمریکایی منجر شد. هرچند که پس از آن، در یک واکنش تلافی‌جویانه قابل توجه، ایالات متحده به ۸۵ هدف در هفت نقطه حمله کرد.

این تحلیلگر در ادامه افزود: تلاش برای افزایش خصومت درمورد ایالات متحده به قدری از سوی ایران شدت گرفته که نمایندگان جمهوری اسلامی ممکن است بکوشند کشورهایی را که دوستی دیرینه با ایالات متحده دارند بی‌ثبات و رژیم‌های نیابتی را جایگزین دولت‌هایشان کنند. این اقدام با ایدئولوژی توسعه‌طلبی افراطی شیعه که روح‌الله خمینی، بنیان‌گذار انقلاب اسلامی، در پی آن بود همسو است.

به اعتقاد نویسنده یادداشت نیوزویک، ایالات متحده باید درک کند که نیروهای ایران اکنون دیگر فقط در نوار غزه یا در سرزمین‌های عربی و خاورمیانه حضور ندارند، بلکه تا خیابان‌های واشینگتن و به محوطه دانشگاه‌های آمریکا مانند هاروارد نیز رسیده‌اند.

در عین حال، علاوه بر حضور فیزیکی، دیدیم که اف‌بی‌آی و دیگر آژانس‌های دولتی ایالات متحده به این نتیجه رسیدند که دولت ایران پشت تلاش‌های هکری و سایبری اخیر است که هم کارزار ریاست‌جمهوری دموکرات‌ها و هم جمهوری‌خواهان را هدف قرار داده است. این فقط یک نمونه دیگر در فهرست طولانی اقدامات خرابکارانه جمهوری اسلامی ایران است.

او در پایان نوشته‌اش با اشاره به حضور ناوهای آمریکایی در منطقه به‌دلیل بازدارندگی در برابر اقدامات جمهوری اسلامی افزود: «علی خامنه‌ای، رهبر کنونی ایران، زبان تسلیحات و تاکتیک‌های نظامی ازجمله غنی‌سازی سوخت هسته‌ای و تلاش‌های بی‌ثبات‌کننده علیه کشورهای همسایه را می‌داند، اما زمان‌بندی را هم می‌فهمد. درنتیجه، زمان آن فرا رسیده است که جهان بداند هدف جمهوری اسلامی نه‌تنها نابودی اسرائیل و تسلط بر خاورمیانه، که ایجاد آشفتگی و ویرانی در آمریکا و هر کشور غربی است که با ایدئولوژی مخرب آنها مخالف است. آنچه باید در نظر گرفت این است که احتمال دارد صبر تهران در برابر حمله به اسرائیل تاکتیکی باشد و نباید اجازه داد زمان‌بندی به نفع آنها تمام شود.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy