Thursday, Sep 5, 2024

صفحه نخست » ایشون از دید رهبری از جوانان مومن انقلابی هستند

fesadbanner.jpgمجید عشقی یکی از دانشگاه امام صادقی هاست که رهبری از آنها با عنوان جوان مومن انقلابی بارها نام برده است

افشای سند فساد وام میلیاردی رئیس سازمان بورس به خودش

مجید عشقی و اعضای هیئت مدیره سازمان بورس از منابع این سازمان وام‌های میلیاردی با سود چهار درصد برداشت کرده‌اند

ایندیپندنت فارسی - به‌تازگی رونوشت نامه‌ای از سازمان بازرسی کل کشور خطاب به عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد دولت چهاردهم، در فضای مجازی منتشر شده است که نشان می‌دهد، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس، در آستانه تغییر دولت، دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان وام‌ قرض‌الحسنه با سود چهار درصد و بازپرداخت ۱۰ ساله از منابع سازمان بورس برداشت کرده است.

نامه سازمان بازرسی کل کشور آشکار می‌کند که علیرضا ناصرپور، رضا عیوض‌لو، مهرداد مسعودی‌فر و حسن فرج‌زاده دهکردی، نایب‌رئیس و اعضای هیئت مدیره سازمان بورس، نیز وام‌های قرض‌الحسنه چهار درصدی با شرایط بازپرداخت ۱۰ ساله را دریافت کرده‌اند. رقم وام هر یک از آن‌ها یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان است.

fesad1.jpgبه‌ این ترتیب رئیس و اعضای هیئت مدیره سازمان بورس در مجموع ۱۰.۵ میلیارد تومان از منابع سازمان بورس برداشت کرده‌اند؛ آن‌ هم در شرایطی که به دلیل تغییر دولت، در آستانه تغییر سمت قرار داشتند.

گزارش روزنامه شرق حاکی از آن است که سازمان بازرسی کل کشور روز دهم شهریور در نامه‌ای این تخلف مالی را به وزیر کنونی اقتصاد اطلاع داده است. بر مبنای این نامه، طبق تصمیم شورای عالی بورس، دریافت‌کنندگان وام به‌عنوان تضمین تنها یک فقره چک به مبلغ تسهیلاتی که دریافت کرده‌اند، ارائه داده‌اند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

اعطای تسهیلات به رئیس و اعضای هیئت مدیره سازمان بورس در آخرین روزهای استقرار دولت سیزدهم و در بازه زمانی انجام شد که دولتی‌ها مدعی بودند طبق دستور محمد مخبر، سرپرست موقت ریاست‌جمهوری، هرگونه عزل و نصب و پرداخت وام تا شروع به کار دولت جدید ممنوع شده است.

سازمان بازرسی کل کشور در نامه به وزیر اقتصاد ضمن اشاره به عملکرد «کمتر از انتظار» سازمان بورس در دوران ریاست مجید عشقی، تاکید کرده است: «پرداخت چنین وام‌هایی از منابع داخلی سازمان بورس با توجه به نارضایتی سهامداران خرد از عملکرد هیئت مدیره و شرایط نامساعد بازار سرمایه، موجب آسیب به سهامداران و بازار سرمایه و نارضایتی اجتماعی خواهد شد.»

مجید عشقی متولد ۱۳۵۸ و یکی از چند دانش‌آموخته دانشگاه امام صادق است که در دولت سیزدهم به مناصب بالا رسید. او از مهر ۱۴۰۰ بر صندلی ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار نشسته است.

بر اساس گزارش سایت اقتصاد نیوز، در هفت ماه نخست فعالیت دولت سیزدهم و در بازه زمانی ۱۶ مرداد تا پایان اسفند ۱۴۰۰، شاخص کل بورس بیش از ۴۰ هزار واحد، معادل سه درصد، نزول کرد. به عبارت دیگر سهامداران در این دوره به‌طور متوسط سه درصد ضرر کردند.

پس از آن در آخرین روز خرداد ۱۴۰۱، شاخص کل بورس در رقم یک میلیون و ۵۳۹ هزار واحد قرار گرفت و بازدهی بورس در فصل بهار ۱۴۰۱ نیز منفی ۱۲.۶ درصد شد. در تیر و مرداد این سال نیز روند شاخص منفی بود و به ترتیب افت ۴.۴ درصد و سه درصد را پشت سر گذاشت. در آخرین روز کاری شهریور آن سال، شاخص کل بورس در رقم یک میلیون و ۳۵۵ هزار واحد قرار گرفت و افت منفی پنج درصد را ثبت کرد. شاخص در مهرماه نیز افت ۳.۴ درصدی داشت و در آبان ۱۴۰۱، بعد از پنج ماه رشد کرد و بازدهی ۷.۶ درصدی داشت.

در پایان آذر ۱۴۰۱، شاخص کل بورس به سطح یک میلیون و ۴۹۶ هزار واحد رسید و صعود شش درصدی را ثبت کرد. در دی‌ماه، شاخص بیشترین رشد ماهانه را داشت و ۱۳ درصد بالا آمد. اما در ماه بهمن با شروع موج خروج پول از بازار، شاخص ۹ درصد پایین آمد و به کانال ۱.۵ میلیونی افت کرد. در آخرین روز کاری اسفند آن سال هم، شاخص به سطح یک میلیون و ۹۶۰ هزار واحد رسید و بازدهی اسفند ۲۸ درصد شد.

این وضعیت در ماه‌های بعد نیز با نوسان‌هایی ادامه یافت تا آنجا که در ۳۱ ماه فعالیت دولت سیزدهم، بیش از ۱۶۷ هزار میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بازار سهام خارج شد. به بیان دیگر، به طور متوسط روزانه ۲۶۷ میلیارد تومان فرار سرمایه به ثبت رسید.

این آمار و ارقام به‌تنهایی عملکرد ضعیف مجید عشقی در سازمان بورس و اوراق بهادار را نشان می‌دهد. با این حال مجموع داده‌های فعالان بازار و رسانه‌های اقتصادی آشکار می‌کند که او اقدام‌های دیگری هم به زیان‌ سهامداران انجام داده است. با وجود اینکه چندین بار موضوع استعفا و حتی برکناری عشقی مطرح شد، به رغم اعتراض شدید سهامداران، او در سمتش باقی ماند و حتی کارزارهای برکناری‌ او هم تاثیری نداشت.

انتشار تصویر نامه سازمان بازرسی کل کشور از تخلف مجید عشقی و هم‌قطاران او در سازمان بورس داغ دل سرمایه‌داران و فعالان بازار را تازه کرد و آن‌ها در فضای مجازی برخی اقدام‌های رئیس سازمان بورس را که به «نابودی بازار سرمایه» منجر شد، فهرست کردند.

برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز این نکته را یادآور شدند که مجید عشقی و هیئت مدیره سازمان بورس در حالی وام‌های میلیاردی با تضمین چک دریافت کردند که بسیاری از زوج‌های جوان به دلیل نداشتن ضامن نمی‌توانند وام ازدواج بگیرند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy