Wednesday, Sep 11, 2024

صفحه نخست » اولین سفر خارجی پزشکیان با "لوح عربی" پیام خامنه‌ای

pezeshkian.jpgایران اینترنشنال - مسعود پزشکیان در اولین سفر خارجی خود همراه پیام علی خامنه‌ای که در یک لوح عربی گنجانده شده بود، به عراق رفت. قرار بود ابراهیم رئیسی این سفر را انجام دهد. این اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی است که یک رییس دولت این حکومت به شهر بصره و نیز اقلیم کردستان سفر خواهد کرد.

رییس دولت چهاردهم جمهوری اسلامی روز چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳، در اولین سفر خارجی خود راهی عراق شد.

قرار بود رئیسی به عنوان رئیس دولت سیزدهم این سفر را انجام دهد که در پی مرگ او، پزشکیان راهی عراق شد.

در این سفر، پزشکیان یک لوح حاوی پیام رهبر جمهوری اسلامی را به محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق تقدیم کرد.

در این لوح که به زبان عربی نوشته شده است، خامنه‌ای از عراقی‌ها بابت «پذیرایی از شرکت‌کنندگان در راهپیمایی اربعین» تشکر کرده است.

نشست خبری با نخست‌وزیر عراق

در نشست خبری مشترک پزشکیان با السودانی که بعدازظهر روز ۲۱ شهریور برگزار شد، پزشکیان با اشاره به استفاده از فرصت‌های همکاری بین دو کشور، گفت: «در این زمینه نیازمند اجرای توافقات امنیتی بین دو کشور هستیم تا با تروریست‌ها و دشمنان مقابله کنیم. همان کسانی که ثبات و امنیت منطقه را به مخاطره انداختند.»

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

رییس‌ دولت چهاردهم یادآور شد: «تصورم این است که در کشورهای اسلامی به دلیل رسالت خداوند بر ما، باید از هر گونه فتنه و اختلاف پرهیز کنیم. اکنون اگر با هم و در کنار هم باشیم، مانع افتادن در دامن آتش خواهیم شد.»

پزشکیان با اشاره به درگیری‌های گروه‌های فلسطینی و ارتش اسرائیل پس از حملات هفتم اکتبر حماس به اسرائیل، گفت: «هر فلسطینی که دنبال دفاع از خود باشد را تروریست می‌نامند. ین ادبیات جدیدی است که کسانی که به دنبال دفاع از خود باشند را تروریست می‌نامند.»

السودانی هم ضمن اشاره به کمک جمهوری اسلامی برای تامین گاز عراق گفت: «از جمهوری اسلامی تشکر می‌کنیم که در خرید گاز از ترکمنستان به ما کمک کرد. با وجود تحریم‌های موجود، برادران ایرانی به ما کمک گسترده‌ای کردند.»

السودانی خاطرنشان کرد: «هیچ‌کس حق ندارد از خاک عراق برای حمله به ایران استفاده کند.»

پیش از این نشست، رییس دولت چهاردهم در دیدار با عبداللطیف جمال رشید، رییس‌جمهوری عراق، با اشاره به این که تقویت وحدت میان کشورهای اسلامی منجر به بی‌اثر شدن تحریم‌ها خواهد شد، گفت: «وحدت میان کشورهای اسلامی کلید و رمز خشکاندن ریشه تروریسم صهیونیستی خواهد بود.»

جمال رشید ضمن اشاره به رئیسی و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه دولت سیزدهم جمهوری اسلامی، «نقض حاکمیت ارضی ایران، ترور شهید اسماعیل هنیه و کشتار مردم غزه و فلسطین» را محکوم کرد.

اولین سفر خارجی پزشکیان

بر اساس اعلام رسمی، سفر پزشکیان به عراق سه روزه خواهد بود و هدف آن افزایش ارتباطات سیاسی، اقتصادی و امنیتی است.

اولین برنامه پزشکیان در این سفر، دیدار با رییس‌جمهوری عراق بود.

پزشکیان پیش از عزیمت به عراق گفت: «بر اساس سیاست‌هایی که قبلا اعلام شده و هم‌چنین سیاست اعلامی مقام معظم رهبری مبنی بر ارتباط صمیمی با همسایگان، به خصوص عراق که از گذشته با ما ارتباطات زیادی داشته و کشور دوست و مسلمان و همسایه و همکار اقتصادی و سیاسی و اجتماعی ماست و مرکز علم و فرهنگ اسلامی است و روحانیت از آنجا نشات گرفته است، طبیعتا اولین سفر خارجی دولت چهاردهم می‌تواند از کشور دوست و برادر، عراق باشد.»

او پس از ورود به بغداد، ابتدا به محل یادبود ابومهدی مهندس، از رهبران گروه‌های مسلح عراق رفت و به آن ادای احترام کرد. مهندس همراه با قاسم سلیمانی در روز ۱۳ دی‌ ۱۳۹۸، به دستور دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری وقت آمریکا، در عراق کشته شد.

سفر به اقلیم کردستان، ۱۵ یادداشت همکاری و بازدید از بصره برای اولین بار

آن طور که عباس عراقچی، وزیر امور خارجه دولت چهاردهم گفته، قرار است در سفر پزشکیان به عراق، ۱۵ یادداشت تفاهم میان دو کشور به امضا برسد.

علاوه بر دیدارهای رسمی با نخست‌وزیر، رییس‌جمهوری، روسای مجلس و دستگاه قضایی و امضای اسناد همکاری مشترک، پزشکیان دیدارهایی نیز با تجار و ایرانیان ساکن عراق خواهد داشت.

علی عابدی، سرکنسول جمهوری اسلامی در بصره با اشاره به بی‌سابقه بودن دیدار یک رییس دولت جمهوری اسلامی از بصره گفت: «دیدار با مسئولان استانی بصره و همچنین دیدار با شیوخ عشایر، مواکب، اساتید دانشگاه‌ها، علما، اصحاب فرهنگ و هنر، تجار و بازرگانان، از دیگر برنامه‌های آقای پزشکیان در جریان سفر به بصره است.»

پزشکیان قرار است از برخی پروژه‌های شرکت‌های ایرانی در بصره بازدید کند.

خبرگزاری ایسنا خبر داده است او به دعوت رسمی مقامات اقلیم کردستان راهی اربیل و سلیمانیه در شمال عراق خواهد شد.

پزشکیان در حالی قرار است به اقلیم کردستان سفر کند که جمعه ۱۶ شهریور، اردوگاه احزاب کرد کومله در اقلیم کردستان، با فشار جمهوری اسلامی جابه‌جا شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy