Friday, Sep 13, 2024

صفحه نخست » اقدامات اتحادیه اروپا علیه بخش هوانوردی ایران

iribal.jpgایران اینترنشنال - مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دیپلمات ارشد این اتحادیه، در واکنش به گزارش‌هایی مبنی بر این که تهران به روسیه در حال جنگ با اوکراین موشک‌های بالستیک داده، گفت اتحادیه اروپا در حال بررسی تحریم‌هایی است که بخش هوانوردی ایران را هدف قرار می‌دهند.

جوزپ بورل روز جمعه ۲۳ شهریور اعلام کرد: «اتحادیه اروپا بارها و به شدت به ایران نسبت به انتقال موشک‌های بالستیک به روسیه هشدار داده و به سرعت و در هماهنگی با شرکای بین‌المللی به اقدام اخیر پاسخ خواهد داد.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در شبکه اجتماعی ایکس ضمن محکوم کردن این اقدام جمهوری اسلامی، نوشت که از نظر اتحادیه اروپا انتقال موشک‌های بالستیک ساخت ایران به روسیه «تهدیدی مستقیم برای امنیت اروپا در بحبوحه جنگ تجاوزکارانه غیرقانونی روسیه علیه اوکراین» است.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

پیش از این آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، گفت که روسیه موشک‌های بالستیک از ایران دریافت کرده و احتمالا ظرف چند هفته از آن‌ها در جنگ مسکو علیه اوکراین استفاده خواهد کرد.

جمهوری اسلامی صحت این گزارش‌ها را رد کرده است.

اتحادیه اروپا روز جمعه بیانیه‌ای در این باره منتشر کرد که در آن آمده است: «این اقدام [ارسال موشک بالستیک از سوی جمهوری اسلامی براسی روسیه] در بحبوحه حملات اخیر روسیه علیه اوکراین که از جمله با موشک‌های بالستیک و پهپادها صورت می‌گیرد، عزم آشکار مسکو را برای ادامه جنگ تجاوزکارانه و وحشیانه خود علیه اوکراین و مردم آن، به ویژه با هدف قرار دادن زیرساخت‌های حیاتی انرژی، ثابت می‌کند.»

این اتحادیه تاکید کرد روسیه اکنون می‌تواند از موشک‌های بالستیک ایران «برای ایجاد رنج و ویرانی بیشتر در اوکراین» استفاده کند.

بر اساس این بیانیه، موضع این اتحادیه در مورد «دخالت ایران در جنگ روسیه علیه اوکراین» همیشه روشن بوده است.

بر اساس این بیانیه، اقدامات آتی اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی شامل تحریم نهادهای مرتبط با برنامه موشکی و پهپادی ایران و همچنین تدابیر محدودکننده در بخش هوانوردی ایران است.

هم‌زمان با انتشار این بیانیه، وزارت امور خارجه فرانسه، کاردار جمهوری اسلامی در پاریس را در این ارتباط احضار کرد.

تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا در شرایطی است که این اتحادیه در سال‌های اخیر تحت فشار برای «تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران» بوده است.

پیش‌تر پارلمان اروپا با رای مثبت اکثریت اعضا، قطعنامه‌ای در واکنش به حملات جمهوری اسلامی به اسرائیل تصویب کرد.

در این قطعنامه که روز پنج‌شنبه ششم اردیبهشت به تصویب رسید، از اتحادیه اروپا خواسته شد با تجدید‌نظر در استراتژی خود در قبال تهران، تحریم‌های جمهوری اسلامی را گسترده‌تر کند و «سپاه پاسداران را به عنوان گروهی تروریستی» بشناسد.

طی این قطعنامه، پارلمان اتحادیه اروپا خواستار تحریم افراد و نهادهای بیشتری مانند دفتر رهبر جمهوری اسلامی، ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا و فرمانده آن غلامعلی رشید، نیروی دریایی سپاه پاسداران و محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع وقت شد.

پارلمان اروپا درخواست پیشین خود را از نماینده عالی اتحادیه در امور خارجی و سیاست امنیتی برای افزوده شدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا تکرار کرد.

این قطعنامه با اشاره به اقدامات چند سال گذشته سپاه پاسداران در خاک اروپا، تاکید کرد که برای عملی کردن این تصمیم، «خیلی دیر» شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy