Friday, Sep 13, 2024

صفحه نخست » افشای هویت سه عامل سرکوب

sarkoob.jpgایران وایر - شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در یک گزارش تازه، جزییات دیگری از عوامل سرکوب معلمان را منتشر کرد. بر اساس اطلاعات این گزارش در سال‌های اخیر، برخی از مدیران و مسئولان کلیدی این وزارت‌خانه به دلایل مختلف و به‌صورت مداوم نقش مهمی در تغییرات ساختاری و سرکوب نیروهای آموزشی کشور ایفا کرده‌اند. در گزارشی که امروز از سوی این شورا منتشر شده؛ چند نفر دیگر از این افراد و اقدامات آن‌ها افشا شده و دلایل و پیامدهای احتمالی ارتقای آنان در مناصب بالاتر بررسی شده است. جزییات بیشتر را در ادامه بخوانید:

رضا روستایی؛ مدیر حراست دو اداره کل مهم در تهران و شهرستان‌های استان تهران

«رضا روستایی» در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ مدیر حراست دو اداره کل مهم در تهران و شهرستان‌های استان تهران بوده است. شورای هماهنگی در گزارش خود از «رضا روستایی» به‌عنوان یکی از چهره‌های اصلی فشار و سرکوب معلمان و مدیران مدارس نام برده که "با استفاده از قدرت خود در تشکیل پرونده‌های حراستی برای معلمان، نقش پررنگی در اخراج، بازنشستگی اجباری و تحت فشار قرار دادن آن‌ها" داشته است. بر اساس این گزارش؛ «روستایی؛ به‌ویژه در وقایع سال ۱۴۰۱ که اعتراضات گسترده‌ای در میان جامعه فرهنگی رخ داد؛ نقش ویژه داشته است».

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

انتشار این اطلاعات در شورای هماهنگی در حالی است که گفته می‌شود وزارت آموزش و پرورش در حال بررسی ارتقای روستایی به یک پست بالاتر در ستاد این وزارت‌خانه است. شورای هماهنگی با طرح این پرسش که "چرا فردی که متهم به اعمال فشارهای ناحق و بی‌عدالتی علیه معلمان است، اکنون در مسیر ارتقا قرار گرفته است؟" از وزیر آموزش و پرورش پرسیده است که؛ «آیا به سابقه و اقدامات او در این مدت توجهی داشته است؟»

مجتبی هاشمی؛ مدیر کل ارزیابی عملکرد وزارت آموزش و پرورش

«مجتبی هاشمی» یکی دیگر از عوامل سرکوب معلمان در این وزارتخانه است که در فاصله سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ مسئول ارزیابی عملکرد وزارت آموزش و پرورش بوده است. بر اساس گزارش شورای هماهنگی «او، نقش اساسی در تغییرات گسترده در مدیریت مدارس کشور داشته است. هاشمی در حذف و جایگزینی بیش از ۲۰ هزار مدیر مدارس، نقش اساسی داشته است.»

شورای هماهنگی در ادامه با اعلام اینکه «او در جریان اعتراضات "زن، زندگی، آزادی" در کردستان حضور مستقیم داشته و شخصاً در سرکوب معلمان معترض نقش ایفا کرده» می‌نویسد: «اسناد ماموریت او در این زمینه وجود دارد که نشان‌دهنده مسئولیت مستقیم او در این سرکوب‌هاست.»

این شورا «مجتبی هاشمی» را «یکی از عوامل واگذاری بهترین مدرسه شهر ری به سپاه به‌صورت رایگان» معرفی کرده است .

«سجاد صدیقی»، رییس بسیج دانشگاه فرهنگیان

شورای هماهنگی پیشتر و در بخش اول افشای عوامل سرکوب معلمان از «سجاد صدیقی»، رییس بسیج دانشگاه فرهنگیان و مشاور نیروی انسانی صحرایی، به‌عنوان یکی از افرادی که "مجری شیوه تازه گزینش در وزارت آموزش‌وپرورش" است، نام برده و نوشته بود: «او با فشار به فرآیند گزینش، به بررسی دقیق‌تری از فعالیت‌های آنلاین افراد پرداخته است.»

رئیس بسیج دانشگاه فرهنگیان و مشاور نیروی انسانی وزیر؛ با فشار به فرآیند گزینش، به بررسی دقیق‌تر از فعالیت‌های آنلاین معلمان پرداخته است. این شامل نظارت بر شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام، و استفاده از نرم‌افزارهایی برای تحلیل حضور افراد در گروه‌های مختلف مجازی بوده است.

بر اساس گزارش شورای هماهنگی "نقش مشاور نیروی انسانی وزیر به همین جا ختم نمی‌شود؛ «او این شیوه‌های سخت‌گیرانه را به سایر دستگاه‌ها و نهادهای دولتی، از جمله وزارت‌خانه‌ها و بانک‌ها، نیز گسترش داده است. بررسی پروفایل دانشجویان فرهنگیان و معلمان در شبکه‌های اجتماعی، یکی از دستور کارهای صدیقی برای پرونده‌سازی در این سال‌ها بوده است.»

«سیدحسین داودالموسوی»، مدیرکل دبیرخانه هیات عالی گزینش

یکی دیگر از افرادی که در این سال‌ها نقش مستقیمی در اخراج دانشجویان دانشگاه‌های تربیت‌دبیر و فرهنگیان و همچنین نو معلمان داشته است، «سیدحسین داودالموسوی»، مدیرکل دبیرخانه هیات عالی گزینش وزارت آموزش و پرورش است. موسوی که به‌عنوان سرپرست دفتر هماهنگی هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری هم فعالیت داشته؛ از عوامل اصلی اخراج معلمان و به ویژه فعالان صنفی در طی دو سال گذشته بوده است.

این گزارش همچنین فاش کرده است که «سید امیر موسوی»، در مقام سرپرست دفتر هماهنگی هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری، از عوامل اصلی اخراج معلمان و به‌ویژه فعالان صنفی در اعتراضات »زن، زندگی، آزادی» بوده است.

سه پرسش از وزیر

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در ادامه بخش دوم گزارش افشای عوامل سرکوب با اعلام اینکه «دولت فعلی در حالی ادعای بازگشت معلمان و دانشجویان فرهنگی اخراجی را مطرح می‌کند که همزمان افرادی که به‌طور مستقیم مسئول این اخراج‌ها و تشکیل پرونده‌های ناحق علیه معلمان بوده‌اند، نه تنها تحت پیگرد قرار نگرفته‌اند، بلکه در حال ارتقا و تصدی مناصب بالاتر هستند.» سه پرسش را مطرح کرده است:

اول: چرا افرادی که به نقض حقوق معلمان و مدیران مدارس متهم هستند، در حال ارتقا به مناصب بالاتر هستند؟

دوم: آیا هیچگونه بررسی از سوی وزیر آموزش و پرورش در مورد نقش این افراد در سرکوب فرهنگیان انجام شده است؟

سوم: چه توجیهی برای حفظ و ارتقای افرادی که در تخلفات گسترده علیه معلمان نقش داشته‌اند، وجود دارد؟

ارتقای عوامل سرکوب و حضور در مناصب حساس‌تر

گزارش افشاگرانه شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان نشان می‌دهد که به‌رغم وعده‌های دولت برای حمایت از فرهنگیان و بازگرداندن معلمان اخراجی، هم‌چنان افرادی که مسئول این سرکوب‌ها بوده‌اند؛ در حال ارتقا و حضور در مناصب حساس‌تر این وزارتخانه هستند.

در دو سال گذشته بیش از ۳۳۰ معلم و ۸۰ دانشجو دانشگاه فرهنگیان به‌دلایل سیاسی و صنفی اخراج شده‌اند و نقش این افراد در پرونده‌سازی علیه آن‌ها محرز و مشخص شده است. با‌ وجود این‌ گزارشات، سید حسین داودالموسوی و امیر موسوی در دولت «مسعود پزشکیان»، و در وزارت آموزش‌وپرورش سمت‌های تازه‌ای قرار گرفته‌اند.

سمت‌های جدید این افراد در‌حالی ا‌ست که مسعود پزشکیان در دوران فعالیت انتخاباتی خود وعده داده بود: «مقدمات بازگشت کلیه اساتید و دانشجویان اخراج یا معلق شده از کار و درس را فراهم خواهد کرد.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy