Monday, Sep 16, 2024

صفحه نخست » وال‌استریت ژورنال: به لطف این سیستم، السنوار تا به امروز از ترور در امان مانده است

sinwar.jpgالعين فارسی - پس از ناکامی بیش از ۱۰ ماهه اطلاعات و ارتش اسرائیل در کشف محل اختفای «یحیی السنوار»، سرویس اطلاعات داخلی «شاباک» یک واحد ویژه برای ترور رئیس دفتر سیاسی حماس تشکیل داده است.

کانال ۱۲ عبری روز شنبه در گزارشی طولانی در وبگاه خود با عنوان «در انتظار یک اشتباه: تعقیب یحیی السنوار اینگونه است» فاش کرد که شاباک یک واحد اطلاعاتی را برای نظارت بر تحرکات یحیی السنوار رئیس دفتر سیاسی حماس از زمان آغاز جنگ غزه در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ اختصاص داده است.

این کانال اشاره کرد که این واحد ۲۴ ساعته در اطراف غزه فعالیت می‌کند.

در همین ارتباط روزنامه وال استریت ژورنال روز دوشنبه در اشاره به دلایل ناکامی بیش از ۱۰ ماهه اطلاعات و ارتش اسرائیل در کشف محل اختفای رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه نوشت: السنوار یک سیستم ارتباطی اولیه را برای جلوگیری از ترورش ایجاد کرده است.

این روزنامه گزارش داد که السنوار مدتی پیش استفاده از تلفن و وسایل ارتباطی الکترونیکی را کنار گذاشته و در عوض به شبکه‌ای از افراد برای مدیریت عملیات نظامی حماس متکی است.

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از میانجی‌های عرب در مذاکرات آتش‌بس توضیح داد که «یحیی السنوار» بر یک سیستم ارتباطی ابتدایی متشکل از یادداشت‌ها، پیام‌رسان‌ها و نمادهای دست‌نویس متکی است که از او در برابر شبکه جمع‌آوری اطلاعات اسرائیل محافظت می‌کند. او حتی زمانی که در تونل است، قادر است عملیات حماس را هدایت کند.

این روزنامه اشاره کرد که پیام‌های السنوار به صورت دست نوشته است و ابتدا به یکی از اعضای مورد اعتماد حماس منتقل می‌شود که بلافاصله آن را به یک سری از افراد منتقل می‌کند که برخی از آنها ممکن است غیرنظامی باشند. درخصوص دریافت کنندگان و شرایط و زمان‌های مختلف السنوار تصمیم می‌گیرد.

این روزنامه نوشت: «بر کسی پوشیده نیست که اطلاعات نظامی اسرائیل از پیشرفته‌ترین قابلیت‌ها در زمینه رهگیری ارتباطات الکترونیکی برخوردار است، اما با اصرار بر ترور السنوار که او را مهندس عملیات «طوفان الاقصی» می‌داند، می‌خواهد به یک پیروزی بزرگ در جنگ برسد.

وال استریت ژورنال می‌گوید که اسرائیل حداقل یک دهه است که می‌داند حماس یک سیستم ارتباطی زمینی در تونل‌ها ایجاد کرده، همانطور که تلاش نیروهای ویژه اسرائیل در سال ۲۰۱۸ برای استراق سمع شبکه تلفنی حماس منجر به درگیری شد و طرفین به مدت چند روز به تبادل آتش پرداختند.

میانجی‌هایی که پیام‌ها را از السنوار دریافت کردند، به‌طور غیرمستقیم گفتند که ممکن است این پیام از طریق واسطه‌ای که وارد غزه شده یا یکی از عناصری که تلفن دارد و وابسته به جنبش حماس است، رسیده باشد. در حالی که این روزنامه نشان می‌دهد که روش‌های ارتباطی السنوار پس از ترور تعدادی از یارانش از جمله صالح العاروری در بیروت محتاطانه‌تر شده است، وی کاملاً به نامه‌های دست نویس و ارتباطات شفاهی روی آورده و گاهی اوقات ضبط‌های صوتی را منتشر می‌کند.

این میانجی‌ها به روزنامه گفتند که السنوار همچنین با واسطه‌ها در شبکه تلفن ثابت حماس در تونل‌ها با استفاده از کدهایی برای تعیین روز و ساعت و همچنین نام مستعار تماس تلفنی برقرار می‌کند. این روزنامه در رابطه با سیستم ارتباطی می‌گوید که رویکرد ابتدایی السنوار به ارتباطات به سیستمی برمی‌گردد رهبر حماس در سال‌های اولیه خود زمانی که در سال ۱۹۸۸ دستگیر شد و سپس در زندان اسرائیل زندانی شد، از آن استفاده می‌کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy