Tuesday, Sep 17, 2024

صفحه نخست » اسرائیل چگونه شبکه مخابراتی حزب‌الله را منفجر کرد؟

pagers2.jpgالجزیره به نقل از منابع خود نوشت، حزب‌الله پیجرها را پنج ماه پیش وارد کرده بود. اغلب رسانه‌ها به نقل از منابع خود از جاسازی مواد منفجره یا دستکاری پیجرها پیش از تحویل به حزب‌الله خبر داده‌اند. هنوز این گزارش‌ها به‌طور رسمی تایید نشده‌اند

ایندیپندنت فارسی - بنابر تصاویر منتشر شده از پیجر‌های اعضای حزب‌الله که روز سه‌شنبه در لبنان منفجر شدند، به نظر می‌رسد که این دستگاه‌های ارتباطی تولید شرکت تایوانی «گولد آپولو» (Gold Appolo) است.

این پیجرها به وسیله باتری نیم‌قلمی AAA کار می‌کنند. بنابر شدت خسارات، به نظر نمی‌رسد که تنها منفجر شدن باتری این پیجر‌ها منجر به چنین جراحاتی شده باشد.

اسکای‌نیوز عربی به نقل از منابع خود گزارش داد که موساد مقداری از ماده انفجاری قوی PETN را روی باتری پیجرها قرار داد و آنها را از طریق افزایش دمای باتری در حد انفجار، منفجر کرد.

الجزیره هم می‌گوید که وزن مواد منفجره جاسازی شده حدود ۲۰ گرم بوده است.

تسنیم، به نقل از یک کارشناس امنیت سایبری نوشت: «آخرین اخبار و شواهد این گمانه را تقویت می‌کند که پیجرهای حادثه امروز لبنان ساخت شرکت تایوانی پیجینگ الکترونیک آپولو است. باتوجه به اینکه متخصصین فنی حزب الله لبنان بعد از خرید این پیجرها نسبت به بررسی امنیتی آن اقدامات لازم رو انجام داده‌اند، مشخص می شود که مواد منجره بصورت کاملاً حرفه‌ای جاسازی شده بطوری که هیچ گونه تغییر ظاهری و یا حتی وزنی با محصول مشابه صادر شده در کشورهای دیگر مشاهده نشده است.»

حادثه لبنان عملیات هک نبود

ادوارد اسنودن، مامور سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) با انتشار پیامی در اکس درباره انفجار دستگاه‌های بی‌سیم حزب‌الله در لبنان نوشت:

«به نظر می‌رسد که احتمالا مواد منفجره کاشته شده در دستگاه‌ها علت این انفجارها بوده‌اند و نه یک حمله هکری».

او افزود: «تعداد بسیار زیادی از آسیب‌های جدی و یکسان وجود دارد.

اگر علت این انفجارها باتری‌های داغ شده بود، انتظار می‌رفت که بیشتر با آتش‌سوزی‌های کوچک و خرابی‌های جزیی مواجه شویم».

این انفجارها تاکنون بیش از ۲۷۵۰ مجروح و هشت کشته بر جا گذاشته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy