Monday, Sep 30, 2024

صفحه نخست » با کشته شدن نصرالله رژیم در بن‌بست ایران در معرض سقوط قرار گرفته

jhil.jpgژیل کپل، متخصص اسلام و کارشناس جهان عرب در مصاحبه‌ای طولانی با روزنامۀ فیگارو گفته است که با کشتن حسن نصرالله و کلیه فرماندهان مجرب نظامی حزب‌الله، اسرائیل ضربۀ قاطعی به رژیم اسلامی ایران وارد آورده و کلیت نظام اسلامی این کشور را تضعیف و دچار انشقاق و دودستگی کرده است. او بعید ندانسته که اکنون سرنوشتی مشابه شوروی سابق پس از خروج ارتش سرخ از افغانستان در انتظار رژیم ایران باشد

ناصر اعتمادی - رادیو بین المللی فرانسه

ژیل کپل در توضیح نظر خود گفته است که حسن نصرالله یک رهبر عادی نبود : اهمیت آن حتا بیش از علی خامنه‌ای، رهبر سالخورده و بدون کاریزم جمهوری اسلامی بود. کپل گفته است که برخی طرفداران نصرالله در محلات فقیرنشین بیروت مرگ او را باور نمی‌کنند و معتقدند که نصرالله پنهان شده و همانند مهدی روزی برای از میان بردن شر از نو ظهور خواهد کرد.

به گفتۀ اسلام شناس فرانسوی مرگ مشکوک ابراهیم رئیسی، قتل اسماعیل هنیه در خانۀ امن سپاه پاسداران در تهران و بالاخره کشته شدن حسن نصرالله و کلیه فرماندهان نظامی حزب‌الله همگی جزئی از طرح یا منطق از میان بردن "محور مقاومت" هستند که شامل رژیم بشار اسد در سوریه نیز می‌شود، زیرا، به گفتۀ کپل، کل موجودیت و حیات بشار اسد به حمایت سپاه پاسداران و حزب‌الله بستگی دارند و اکنون با ضرباتی که بر حزب الله وارد آمده بشار اسد نیز تضعیف شده است.

ژیل کپل در جای دیگری از سخنانش کشته شدن حسن نصرالله و فرماندهان ارشد حزب‌الله را ضربه‌ای بسیار سنگین برای جمهوری اسلامی ایران دانسته است، زیرا، برای رژیم ایران حزب‌الله و موشک‌هایش در مرزهای اسرائیل حکم نیروی بازدارندۀ نظامی برای محافظت از رژیم تهران در صورت حملۀ آمریکا به تأسیسات اتمی ایران را داشت. به گفتۀ کارشناس فرانسوی خنثی شدن حزب‌الله، عملاً حکومت ایران را در خط مقدم جنگ قرار داده، آنهم در دوره‌ای که نشانه‌های نگران‌کننده دربارۀ بقای رژیم تهران رو به ازدیاد است. به نوشتۀ کپل حملات موشکی و پهپادی رژیم ایران در سیزدهم آوریل گذشته به اسرائیل حکم سفرۀ پهن شدۀ جمهوری اسلامی در زمینۀ ظرفیت‌های تهاجمی را داشت.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

ژیل کپل گفته است که با کشته شدن نصرالله انشقاق و اختلافات بی سابقه‌ای در رأس هرم قدرت در ایران به وجود آمده است. او گفته است که بخشی از هیئت حاکمۀ ایران در منطق یا وضعیتی مشابه وضعیت روسیه پیش از پایان اتحاد شوروی سابق قرار گرفته است. به گفتۀ کپل جمهوری اسلامی در بن بست است و اگر اوضاع - پس از کشته شدن نصرالله و فرماندهان حزب‌الله - همچنان رو به وخامت بگذارد، کل ایران در معرض تباهی قرار می گیرد.

ژیل کپل یادآوری کرده است که اتحاد شوروی نه با حملات موشک‌های بالستیکی غرب، بلکه با خروج ارتش سرخ از کابل سقوط کرد. به گفتۀ او ارتش شوروی در پانزدهم فوریه ۱٩٨٩ کابل را ترک کرد و در نهم نوامبر همان سال دیوار برلین فروریخت. به گفتۀ کپل با در هم شکستن حزب‌الله، اسرائیل اکنون نیازی ندارد با جمهوری اسلامی بجنگد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy