Monday, Oct 14, 2024

صفحه نخست » از پیامبر اسلام تا زنان برهنه در کلاس‌های درس؛ یادبود قتل معلمان توسط اسلام‌گرایان جهادی فرانسه

14topA.jpgیورونیوز - در پی قتل دو معلم به نام‌های «ساموئل پَتی» و «دومینیک برنارد»، نگرانی‌ها در مورد امنیت معلمان در سال‌های اخیر در سراسر فرانسه افزایش یافته است.

مدارس راهنمایی و دبیرستان فرانسه روز دوشنبه ۱۴ اکتبر (۲۳ مهر ۱۴۰۳) به احترام ساموئل پتی و دومینیک برنارد، دو معلمی که در حملات سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۳ کشته شدند، یک دقیقه سکوت کردند.

در فرانسه در این سال‌هایی که از قتل‌های این دو معلم فرانسوی می‌گذرد، تعداد معلمانی که به دنبال جلب حمایت‌های بیشتر دولتی هستند، افزایش چشمگیری داشته است.

بر اساس داده‌های اخیر وزارت آموزش فرانسه، تعداد درخواست‌ها برای بهره‌مندی از حمایت‌های شغلی، شامل پوشش هزینه‌های حقوقی، حمایت پزشکی و کمک‌های حقوقی، بیش از دو برابر شده است و از ۲۲۱۸ مورد در سال ۲۰۲۰ به ۴۹۴۸ مورد در سال ۲۰۲۳ رسیده است.

پرداختن به موضوعات حساس در سر کلاس

ساموئل پَتی، معلم ۴۷ ساله درس تاریخ و جغرافیا که یک فرزند نیز داشت، کاریکاتور‌های روزنامه فرانسوی شارلی ابدو از پیامبر اسلام را در خلال یک درس در مورد آزادی بیان به شاگردانش نشان داده بود.

paty.jpgتصویری از ساموئل پتی

:::

در آن زمان، این کار، خشم برخی از والدین دانش‌آموزان مسلمان را برانگیخته بود. او سرانجام در خارج از مدرسه محل کارش در حومه پاریس، توسط یک مهاجم چچنی‌الاصل ۱۸ ساله به نام «عبدالله انزوروف» کشته شد. فرد قاتل هم بلافاصله در پی شلیک نیروهای پلیس جان خود را از دست داد.

👈مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

قتل او موجی از شوک را در سراسر کشور فرانسه ایجاد کرد و بر خطراتی که معلمان هنگام پرداختن به موضوعات حساس در کلاس با آن روبرو هستند، تأکید کرد. پتی قبل از قتلش تهدیدهای متعددی دریافت کرده بود، اما با وجود گزارش آنها، حفاظتی که او نیاز داشت خیلی دیر انجام شد.

همین یک سال پیش نیز، در اکتبر ۲۰۲۳ معلم دیگری به نام دومینیک برنارد در حمله اسلام‌گرایان کشته شد. مارتین-روک دوسا، معلم فلسفه همان دبیرستان اظهار داشت که قاتل فقط به دنبال یک «معلم تاریخ» بود. آقای برنارد نیز توسط یک دانشجوی سابق چچنی‌الاصل که نامش در فهرست مظنونان تروریستی فرانسه قرار داشت در شهر آراس در شمال فرانسه با چاقو کشته شد.

t2.jpgمرگ برنارد خطراتی را که معلمان در فرانسه با آن روبرو هستند، به ویژه آنهایی که به مسائل پیچیده اجتماعی و فرهنگی می پردازند، برجسته تر کرد.

هر دو قتل بحث‌های سراسری را در مورد ایمنی مربیان و مسئولیت دولت در تضمین حفاظت از آنها برانگیخت.

در این اواخر نیز، معلمان مدرسه‌ای‌ در حاشیه شهر پاریس در ماه دسامبر ۲۰۲۳ اعلام کردند که حاضر به شرکت در کلاس‌های درس خود نیستند. ماجرا به نشان دادن تصویر یک نقاشی در کلاس بر می‌گشت که به یک بحران در نظام آموزشی فرانسه تبدیل شد.

ماجرا از این قرار بود که در یکی از کلاس‌های درس زبان فرانسه، یکی از معلمان عکس یک نقاشی متعلق به قرن هفدهم را نشان می‌دهد که حاوی تصویر زنان برهنه بود. سوفی وِنِتیتای، دبیر کل «اتحادیه سراسری معلمان آموزش متوسطه» در توضیح آن ماجرا گفت: «با دیدن این تصویر برخی از دانش‌آموزان نگاه خود را منحرف می‌کنند و احساس می‌کنند که به آن‌ها توهین شده و از این بابت شوکه می‌شوند.»

این دانش‌آموزان ادعا کردند که در ادامه معلمشان اظهارات نژادپرستانه و اسلام‌هراسانه به زبان آورده، ولی مسئولین مدرسه این ادعا را تکذیب می‌کنند.

آن ژنته، وزیر جدید آموزش و پرورش فرانسه روز جمعه اعلام کرد که معلمان اجازه دارند درباره سالگرد حملات ۷ اکتبر حماس به اسرائیل صحبت کنند.

حفاظت در برابر تجاوز کلامی یا فیزیکی، افترا، آزار و اذیت یا تهدید قانونی

حمایت شغلی در فرانسه در اصل به قانونی به نام «لو پورس» مصوب سال ۱۹۸۳ میلادی باز می گردد. این قانون به کارمندان دولتی، از جمله معلمان، در صورت مواجهه با تهدید یا خشونت مرتبط با مسئولیت‌های حرفه‌ای خود، کمک‌های قضایی، پزشکی و مالی ارائه می‌کند.

در مورد معلمان، این حمایت می‌تواند در موارد تجاوز کلامی یا فیزیکی، افترا، آزار و اذیت یا تهدید قانونی استفاده شود. با این حال، این قانون سال‌ها بدون استفاده باقی مانده بود و بسیاری از مربیان و معلمان از این گزینه بی‌اطلاع بودند.

قتل پتی و برنارد، در کنار دیگر تهدیدهای بعدی علیه معلمان باعث شده تا میزان آگاهی و استفاده از حق استفاده از حمایت شغلی را افزایش داده است.

با وجود این، بسیاری از مربیان برای استفاده از این حفاظت، چه به دلیل عدم آگاهی یا به دلیل نگرانی از جدی نگرفتن درخواست‌هایشان، تردید دارند.

از زمان مرگ غم انگیز پتی و برنارد، تعداد درخواست‌ برای دریافت حمایت شغلی افزایش قابل توجهی داشته است.

گزارش های وزارت آموزش و پرورش فرانسه حاکی از آن است که در سال ۲۰۲۱، بیش از ۳۲۰۰ درخواست ارائه شده است که نشان دهنده افزایش ۴۵ درصدی نسبت به سال قبل است. تا سال ۲۰۲۳، این رقم به طور چشمگیر نزدیک به ۵ هزار درخواست افزایش یافت که نشان دهنده افزایش ۱۲۳ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۰ بود.

دلیل اصلی ذکر شده برای این درخواست‌ها، تهدید «تمامیت جسمانی و روانی»، مانند تجاوز کلامی یا فیزیکی بود. شایان ذکر است، با ۸۲.۶ درصد از این درخواست‌ها برای حمایت از فرهنگیان در معرض خطر، موافقت شد.

آن ژنت، وزیر آموزش و پرورش فرانسه، در ماه اکتبر از طرح‌هایی برای افزایش ظرفیت برای ارائه حفاظت عملکردی پرده‌برداری کرد.

یکی از پیشنهادهای مهم شامل اختیار دادن به وزارت آموزش و پرورش برای طرح شکایات قانونی به نمایندگی از معلمان تهدید شده است که می‌تواند برخی از چالش‌های اداری را که مربیان را از درخواست کمک باز می دارد، کاهش دهد.

مدارس سراسر فرانسه روز دوشنبه برای گرامیداشت یاد و خاطره ساموئل پتی و دومینیک برنارد یک دقیقه سکوت کردند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy