Wednesday, Jun 24, 2026

صفحه نخست » مذاکره زیر سایه ترس؟ بازخوانی یک اعتراف سیاسی

ghb.jpgوقتی ترس جای ایدئولوژی را می‌گیرد

مهرداد ماهر

توییت اخیر محمدباقر قالیباف در پاسخ به مجری صداوسیما که معترض بود «چرا تیم مذاکره‌کننده زیر سایه تهدید و بمباران به سوئیس رفته»، یک اعتراف تاریخی و بی‌نظیر از استیصال و فروپاشی درونی سیستم است. قالیباف با افتخار نوشته است: «اگر به سوئیس نمی‌رفتیم، هر لحظه خون بیشتری از مسلمانان و شیعیان لبنان ریخته می‌شد.»

با خواندن این توجیه، اولین چیزی که توی صورت آدم می‌خورد، فروپاشی کامل ایدئولوژی چهل‌وهفت‌ساله‌ای است که گوش دنیا را با آن کر کرده بودند. کجا رفت آن شعار پرطمطراق «ما ملت امام حسینیم» چه شد آن جمله معروف خمینی که سینه چاک می‌داد و می‌گفت: «بکشید ما را، ملت ما بیدارتر می‌شود» کجاست آن رهبری که با تبختر، خودش را در جایگاه حق می‌دید و با کپی‌برداری از جمله تاریخی امام‌حسین در برابر یزید، فریاد می‌زد: «مِثْلی لا یُبایِعُ لِمِثْلِهِ» (کسی چون من با کسی چون او بیعت نمی‌کند)؟ شما که سال‌ها بالای منبر مغز مردم را جویدید و گفتید امام حسین و یارانش از قبل می‌دانستند شهید می‌شوند، اما برای حفظ اصول تا آخرین قطره خونشان جنگیدند و تسلیم نشدند؛ حالا چه شد که وقتی پای جان خودتان و نیروهای نیابتی‌تان به میان آمد، ایدئولوژی عاشورا را بوسیدید و کنار گذاشتید و «علی الاصول» امامتان را به کتف چپ گرفتید و به «قنبل قهرمانانه» و تسلیم خفت‌بار تن دادید؟

نکته دوم و بسیار تلخ ماجرا این است که نباید دچار توهم شویم. جمهوری اسلامی هرگز به خاطر شرایط اسفناک اقتصادی، فقر کمرشکن، یا سفره‌های خالی مردم ایران پای میز مذاکره نرفته است. آن‌ها برای مردم ایران پشیزی ارزش قائل نیستند و اگر تمام ملت از گرسنگی بمیرند هم خم به ابرو نمی‌آورند.

تنها چیزی که این سیستم را به میز مذاکره و کرنش واداشت، ترس مطلق از نابودی کامل حزب‌الله لبنان و مهم‌تر از آن، ترس از جان شیرین خودشان بود. آن‌ها رفتند تا تنها سپر دفاعی و فرقه‌ای‌شان در منطقه را از متلاشی شدنِ نهایی نجات دهند.

و نکته سوم، حقیقتی است که سعی دارند پشت کلمات دیپلماتیک پنهانش کنند: این اسرائیل بود که با زور و تهدید، آن‌ها را پای میز مذاکره کشاند و تسلیم کرد. حملات سنگین و خردکننده به مواضع حزب‌الله و وحشت از محو شدن کامل این گروهک، تهران را به زانو درآورد. اسرائیل دقیقاً فهمید پاشنه آشیل این سیستم کجاست. تخریب زیرساخت‌ها، نابودی اقتصاد و از بین رفتن پل‌ها و پالایشگاه‌های ایران به هیچ‌جای این آقایان برنمی‌خورد، چون ایران برایشان صرفاً یک قلک و گوشت قربانی است.

اما نقطه‌زنی‌های بی‌نقص اسرائیل، ترورهای زنجیره‌ای، و حذف سیستماتیک بالاترین مقامات نظامی و سیاسی، این پیام روشن را به جمهوری اسلامی مخابره کرد که اگر این لجاجت ادامه پیدا کند، نفرات بعدی که در قلب تهران هدف قرار می‌گیرند، خودشان خواهند بود. ترس از مرگ و چشیدن طعم همان گلوله‌هایی که سال‌ها برای دیگران تجویز می‌کردند، تنها زبانی است که این سیستم آن را می‌فهمد.

مطلب بعدی...
abanner.jpg
آذر عظیما درگذشت


Copyright© 1998 - 2026 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: [email protected] تبلیغات: [email protected] Cookie & Privacy Policy