جمعه 17 بهمن 1382

گزارشی از سی و سومين جشنواره بين المللی فيلم رتردام، مرتضي زهباري

فيلم های ايرانی شرکت کننده در جشنواره امسال در مجموع در حد و اندازه هميشگی فيلم های ايرانی نبودند و متاسفانه نه تنها حائز هيچ يک از جوائز هيئت های ژوری نشدند، بلکه در ميان فيلم های برگزيده تماشاگران هم حضوری کم رنگ دشتند

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سالن برگزاري جشنواره بين المللي فيلم رتردام

سی و سومين جشنواره بين المللی فيلم رتردام در هلند در تاريخ اول فوريه پس از نمايش بيش از ۴۵۰ فيلم کوتاه و بلند از بيش از ۶۰ کشور، با فيلم زيبای girl with the pearl earning ساخته peter webber از کشور انگليس، بکار خود پايان داد.
اين جشنواره که امسال با حدود ۳۵۵۰۰۰ تماشاگر رکورد تماشاچی را در سالهای گذشته داشته است، در تاريخ ۲۱ ژانويه با پخش فيلم zatoichi ساخته takeshi از ژاپن آغاز بکار نمود.
قبل از اکران فيلم افتتاحيه ، در ساختمان مرکزی محل نمايش فيلم های فستيوال ( pathe) گروه نوازندگان طبل موزيک زيبا و گرمی را نواختند که در فيلم افتتاحيه به عنوان موزيک متن يک رقص زيبای ژاپنی بکار گرفته شده بود.
در جشنواره امسال ۹ فيلم ايرانی به ترتيب زير به نمايش در آمد:
۱ـ طلای سرخ ساخته جعفر پناهی
۲ـ خواب خاک ساخته سپيده فارسی
۳ـ ابجد ساخته ابوالفضل جليلی
۴ـ کفار ساخته بهمن کيارستمی (مستند ۴۰ دقيقه)
۵ـ لذ ت مستی ساخته حنا مخملباف
۶ـ ناف ساخته محمد شيروانی
۷ـ ضميمه ساخته نوری سعيد ( کوتاه ۱۰دقيقه )
۸ـ سکوت بين دو فکر ساخته بابک پيامی
۹ـ تهران ساعت ۷ صبح ساخته اميرشهاب رضويان

فيلم های سکوت بين دو فکر و طلای سرخ از ايران و فيلم زيبای اسامه ساخته برمک صديق از افغاستان به همراه۷ فيلم ازد يگر کشورها نامزد جايزه سازمان عفو بين الملل بودند.
کارگردانان آقايان ابوالفضل جليلی، محمد شيروانی، امير شهاب رضويان، بهمن کيا رستمی و خانم سپيده فارسی از جمله مهمانان ايرانی جشنواره بودند.
فيلم های ايرانی شرکت کننده در جشنواره امسال در مجموع در حد و اندازه هميشگی فيلم های ايرانی نبودند و متاسفانه نه تنها حائز هيچ يک از جوائز هيئت های ژوری نشدند، بلکه در ميان فيلم های برگزيده تماشاگران هم حضوری کم رنگ دشتند و هيچکدام حتی جزو ۱۰ فيلم برگزيده اول نبودند. در روز پايانی تنها فيلم ابجد ساخته آقای جليلی در رديف ۱۹ قرار داشت.
فيلم های ابجد، تهران ۷ صبح، طلای سرخ و فيلم مستند کفار دارای جذابيت بيشتری بودند.
جوان ترين کارگردان امسال خانم حنا مخملباف ۱۴ ساله بود که با فيلم نه چندان موفق لذت ديوانگی در جشنواره شرکت داشت.
سرانجام در روز جمعه ۳۱ ژانويه برنامه پايانی جشنواره در حضور انبوه خبرنگاران، فيلم سازان ، شخصيت های سياسی و علاقه مندان با اعلام فيلم های برگزيده و اعطای جوائز برندگان، برگزار گرديد.
جوائزاول تا سو م ببر ( tiger) که مهمترين جوائز اين جشنواره است به ترتيب به فيلم های summer in the golden valley ساخته vuletic از بوسنی هرزگوين ، unterwegs ساخته kruger از آلمان و the missing ساخته kang sheng از تايوان، تعلق گرفت.
برنده اصلی و کارگردان خوش شانس جشنواره آقای کانگ چنگ بود که به جز جايزه ببر دو جائزه ديگر جشنواره را به خاطر فيلم نه چندان زيبايش، از آن خود کرد.
از ميان فيلم های برگزيده فوق فيلم sumer in the golden valley زيبا و در خور تحسين بود. اين فيلم جائزه moviezone را هم از آن خود کرد.
جائزه fiprexi به فيلم ژاپنی peep tv shouw ساخته tsuchiya وجائزهclaus fonds به فيلم the abondoned zand ساخته jayasundara از سری لانکا تعلق گرفت.
سازمان عفو بين الملل امسال جائزه خود را به فيلم خسته کننده و متوسط the last train ساخته aleksej german از روسيه داد.
سرانجام جائزه مردمی جشنواره (pulieksprijs) که از جوائز مهم و منحصر به فرد اين جشنواره است به فيلم زيبا و بسيار بلندla melgio gioventu ساخته tulio giordana از ايتاليا، داده شد. اين فيلم بزودی در سينماها ی هلند در دو اکران ۳ ساعته پخش خواهد شد.
پس از پخش جوائز نوبت به مراسم خداحافظی رئيس انگليسی جشنواره آقای سيمون فلد رسيد که پس از ۸ سال اداره با اقتدار جشنواه و ارتقاء جشنواره رتردام تا حد يک جشنواره مطرح دنيا، جای خود را به معاونش خانم ساندرا دن هامر هلندی سپرد. در اين برنامه آقای فلد نشان های افتخار دريافت کرد و چند تن از کارگردانان مطرح جشنواره، از جمله آقای جليلی در يک برنامه ضبط شده ويدئوئی پيام های برای ايشان ارسال داشتند. سرانجام اين برنامه با پخش فيلم های کوتاهی از چند کارگردان که به همين مناسبت تهيه شده بود، به پايان رسيد. آقای جليلی نيز يک فيلم کوتاه ۱۰ دقيقه ای به آقای فلد تقديم نمود.

مرتضی زهباری، خبرنگار آزاد

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/4349

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارشی از سی و سومين جشنواره بين المللی فيلم رتردام، مرتضي زهباري' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016