يكشنبه 19 بهمن 1382

محمد سرير: موسيقي پاپ مفرح است، اما هر موسيقي نازلي پاپ نيست، ايلنا

تهران-خبرگزاري كار ايران
دكتر محمد سرير معتقد است: موسيقي پاپ از ديرباز تاكنون موجب تفريح وجذابيت مردم سراسر دنيا بوده است، با اين اوصاف هرگز نبايد هر نوع موسيقي اي را كه در مد نازلي قرار دارد موسيقي پاپ قلمداد كنيم.
به گزارش خبرنگار ايلنا، دكتر محمد سرير، موسيقيدان، آهنگساز و استاد دانشگاه، در جلسه پژوهش نوزدهمين جشنواره موسيقي فجر افزود: در بررسي موسيقي پاپ همواره اين دلمشغولي وجود دارد كه ممكن است رواج موسيقي پاپ به فرهنگ ملي ما لطمه بزند.
وي تاكيد كرد: بايد به اين نكته توجه داشت كه اين مشكل در تمام دنيا وجود دارد و نبايد توجه زيادي به اين معطوف داريم، زيرا موسيقي پاپ يك پديده است.
دكتر سرير، در پاسخ به اين پرسش كه آيا مي‌‏توان در موسيقي پاپ از اشعار مناسب تري استفاده كرد، گفت: ترانه -سرايي در مدت زمان خاصي روان و گويا شده بود و در اوج تفاخر قرار داشت، به عنوان مثال دردوران مشروطيت ترانه هاي بسيار با ارزشي خلق شد و در دهه 30 و 40 نيز شاهد رشد ترانه بوديم و اشعار فوق العاده اي خلق شدند.
وي اضافه كرد: در حال حاضر، كلام در موسيقي پاپ تنها روان است و تفاخر خود را از دست داده، با اين وجود، مي‌‏توان با نگرش صحيح آن را به سمت درست خود هدايت كرد.
اين آهنگساز اظهار داشت: موسيقي ايراني، بيش از هر نوع موسيقي در دنيا، "كلامي" بوده است و تصانيف و قطعات ايراني همواره همراه با ترانه اجرا مي‌‏شده‌‏اند.
وي خاطرنشان كرد:‌‏ در زمان مشروطيت نيز شعرها بيشتر جنبه اجتماعي و سياسي پيدا كرد و روان‌‏تر و جذاب‌‏تر شد.
به گفته وي، تاثير موسيقي غرب بر ايران يكي ديگر از عوامل روان شدن شعرهاي ايراني بود و نفوذ ادبيات غرب و شعر نو و تحول در نثر شاعرانه نيز باعث تحول كلام موسيقي شد و موسيقي را وارد يك مقوله جديد كرد.
دكتر سرير افزود: در همين زمان، تمامي موسيقي‌‏هاي عرضه شده، با نحوه اجراي موسيقي سنتي متفاوت بود و از برخي ملودي‌‏هاي محلي استفاده مي‌‏‌‏كرد، در اين زمان است كه سازهاي بادي، ويولون و ويولون سل، براي نخستين بار وارد موسيقي ما شد.
اين استاد دانشگاه خاطرنشان ساخت: آغاز تفكرات سرمايه داري و گسترش نظرات كلاسيكها و نئوكلاسيك‌‏هاي اقتصادي، موجب رونق موسيقي شد، به طوري كه در قرن 18 مكان‌‏هاي خاصي براي اجراي موسيقي اختصاص يافت.
دكتر سرير، رواج صفحه موسيقي واختراع ميكروفون را از مهمترين عوامل رواج موسيقي سنتي در ايران دانست و گفت: اين دو عامل به علاوه درآمدزايي موسيقي و بعدها اختراع ابزارهاي الكترونيكي و نفوذ موسيقي ريتميك، باعث اقتصادي شدن موسيقي و در نتيجه گسترش آن شد.
وي تحولات علمي و تكنولوژي را عاملي براي گسترش بيشتر موسيقي پاپ عنوان كرد و گفت: درحال حاضر مردم كمتر حوصله شنيدن سمفوني هاي طولاني را دارند و تمركز براي درك اين كارها بسياركم شده است، در نتيجه ملوديها كوتاه و هارموني‌‏ها رقيق شده است.
اين آهنگساز رواج استفاده از سازهاي الكترونيكي را عامل مهمي در انزال موسيقي پاپ دانست و گفت: موسيقي الكترونيك، مي‌‏تواند مثل هر موسيقي ديگري خوب يا بد باشد، اما صرف اطلاع از نحوه كار سازهاي الكترونيكي، و بي اطلاعي از الفباي موسيقي، نتيجه‌‏اي جز خلق آثار ضعيف موسيقي به دنبال ندارد.

دكتر سرير تصريح كرد: خلق موسيقي ريتميك، همراه با نوآوري، تنظيم هارموني، تنظيم منطبق بافرهنگ عمومي و سرانجام ارائه يك موسيقي كه جامعه را به معرفت و احساس برتر برساند، از راههاي نجات موسيقي پاپ از ابتذال است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/4405

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'محمد سرير: موسيقي پاپ مفرح است، اما هر موسيقي نازلي پاپ نيست، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016