يكشنبه 21 تير 1383

زبان فارسی عامل اتحاد، بي نام

من در شهر شیراز به دنیا آمده ام و زبانم فارسی است. اما از اینکه زبانهای مردم دیگر سرزمینم را یاد بگیرم هیچ واهمه ای ندارم.برعکس بسیار برایم جالب است که بتوانم با هموطنام ترک و کرد و غیره بتوانم با زبان خودشان با آنها صحبت کنم.کمی گیلکی بلدم. اما همیشه با خودم می گویم ای کاش می توانستم کمی در شهرهایی که به زبانی غیر از زبان فارسی صحبت می کنند ، زندگی کنم تا با زبان آنها نیز آشنا می شدم. اما بسیار خوشحالم که زبان فارسی زبان رسمی کشورم می باشد. چراکه به واسطه این زبان می توانم با لر و کرد و ترک و غیره ارتباط برقرار کنم. عزیز ترین دوست من یک آذری است. همیشه با خود می گویم اگر این زبان فارسی نبود چگونه می توانستم چنین دوستی داشته باشم.
وقتی انسان یک زبان را فرا می گیرد یک انسان است و وقتی دو زبان را فرا می گیرد دو انسان است و .... . ...
امروزه همه مردم دنیا سعی می کنند زبان انگلیسی را یاد بگیرند تا بتوانند با همه مردم دنیا ارتباط برقرار کنند. بدون یک زبان بین المللی دیگران قادر نخواهند بود از دستاوردها ، صنایع ، اختراعات ، اکتشافات و یا نقطه نظرات و.. دیگر کشورها اطلاع حاصل نمایند. همین نکته در مورد زبان فارسی نیز صادق است. بعضی از هم و طنان کرد یا ترک گله می کنند که چرا ما باید به زبان فارسی تعلیم ببینیم؟ سؤال من این است شما که در خانه به زبان مادری خود صحبت می کنید چرا از یاد گیری زبان فارسی این همه واهمه دارید. البته این حق شماست که به زبان خود روزنامه ، مجله و برنامه های تلویزیونی و رادیویی داشته باشید و در سرفصلهای آموزشی دستور زبان خود را بگنجانید و دروسی را در مدارس با زبان خودتان بگذرانید. اما زبان فارسی زبانی است که باعث اتحاد ما می شود. این حیف نیست که ما وقتی یک هم وطن آذری را می بینیم برایمان همانند یک فرانسوی غیر قابل ارتباط باشد و با زبان کرو لالها و با ایما و اشاره ، مقصود خود را به یک هم وطن بفهمانیم. اگر آقای کسروی کتابهایش را به زبان ترکی نوشته بود چند درصد از فارسی زبانان می توانستند از کتابهای او بهره مند شوند؟ یا اگر زبان فارسی زبان رسمی کشور نبود چند نفر از هم وطنان غیر فارسی می توانستند با آثار نویسندگان و شاعران فارسی زبان آشنا شوند؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

شاید در فردای ایران همانطور که دین رسمی نداریم ، زبان رسمی هم نداشته باشیم . اما داشتن دین رسمی مایه نفاق و داشتن زبان رسمی مایه یگانگی است.حالا ممکن است بعضی از دوستان بگویند چرا زبان ترکی زبان رسمی کشور نباشد. طبیعی است که اگر زبان ترکی زبان رسمی کشورمان بشود کردها ، لرها و هموطنان گیلکی زبان نیز معترض خواهند شد. بنا براین امیدوارم که در فردای ایران زبان فارسی ، زبان رسمی کشور باقی بماند.

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/9919

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'زبان فارسی عامل اتحاد، بي نام' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016