شنبه 11 مهر 1383

شماره‌ي ۴ و ۵ فصلنامه‌ي باران منتشر شد

ظاهر وقفه و تاخير جزء تفکيک‌ناپذير کار انتشار نشريه در خارج از کشور است. باران نيز از اين بلا مصون نمانده و با تاخير چند ماهه شماره‌ي تازه‌ي خود را منتشر کرد. مسئولان اين نشريه براي جبران اين تاخير شماره‌هاي ۴ و ۵ را يکجا و در ۱۹۲ صفحه به خوانندگان عرضه کرده‌اند. چندي پيش خبرگزاري دانشجويان ايران، ايسنا، علت اين تاخير را از قول سردبير باران، بهزاد کشميري‌پور آماده نبودن مطالب بخش ويژه‌ي نشريه اعلام کرده بود.

بخش ويژه‌ي اين شماره‌ي باران به ادبيات و فرهنگ سوئد اختصاص دارد. مسعود مافان مدير مسئول باران، براي اين بخش، گفتگوهايي با دو نويسنده‌ي سوئدي و سخنگوي آکادمي نوبل ادبي انجام داده است. او در گفتگو با سخنگوي آکادمي نوبل، هوراس انگ‌دال که نويسنده و منتقدي صاحب نام و استاد دانشگاه است، کوشيده تا نام کانديداهاي ايراني جايزه‌ي ادبي نوبل در سالهاي اخير را از زير زبان او بيرون بکشد. اما انگ‌دال با اشاره به اين که نام کانديداها تنها پس از پنجاه سال اعلام مي‌شوند از دادن پاسخ امتناع کرده است. دو نويسنده‌اي که طرف گفتگوي مدير مسئول باران هستند از نويسندگان سرشناس ادبيات معاصر سوئد محسوب مي‌شوند. يکي از آنها مي‌يان لودالن، نويسنده‌ي همجنس‌گراي سوئدي است که در گفتگو با او بيشتر به مسئله همجنس‌گرايي پرداخته شده. ديگري اينگر ادل‌فلت شاعر و نويسنده‌ي ۴۸ ساله‌اي است که تا کنون ۱۳ رمان و مجموعه داستان منتشر کرده و مجموعا بيش از ۲۵ کتاب دارد.

باران در اين شماره از همکاري برخي شخصيتهاي سياسي ـ فرهنگي سوئد، که نويسنده و اهل قلم هستند، نيز برخوردار بوده است؛ بنگت يورانسون وزير سابق فرهنگ و آموزش اين کشور براي اين شماره‌ي باران يادداشتي درباره‌ي حقوق اقليتها نوشته و اريس فيورتوس کاردار فرهنگي سوئد در آلمان که شاعر و منتقد است متن سخنراني خود در بزرگداشت پر وست‌بري شاعر و نویسنده­ی بلندآوازه‌ي معاصر سوئد را براي انتشار در اختيار اين فصلنامه گذاشته است.

بهروز شيدا نيز رمان قيصر پرتقال را، که مشهورترين رمان تاريخ سوئد به‌حساب مي‌آيد، از منظر تئوري رمان باختين بازخواني کرده است.

احمد اربابي و طاهر صديق در نوشته‌هاي کوتاهي به اسطوره‌ي آفرينس در اسکانديناوي و مقايسه‌ي آن با افسانه‌ي آفرينس در ايران پرداخته‌اند. علي حصوري نيز در مقاله‌اي دو شخصيت اساطيري ايران و اسکانديناوي، ضحاک و اودن را با هم بررسي کرده و بر وجوه همانند و شباهتهاي آنها تاکيد دارد.

شماره‌ي ۴ و ۵ باران همچون شماره‌هاي پيشين در کنار بخش ويژه، داستان و شعر و مقاله و گزارش و ... را نيز دربردارد. از مقاله‌هاي اين شماره مي‌توان به اين عنوانها اشاره کرد:

«ادبيت مهاجرت در عبور از فيلتر مميزي» بخش نخست، نوشته‌ي سپيده زرين‌پناه است. او در این قسمت با اشاره­ای به سانسور و خودسانسوري، به کتابهايي پرداخته که قبلا در خارج از کشور منتشر شده‌اند. در این گزارش دنباله­دار پنج کتاب همنوايي ...، خنده در خانه....، دکتر نون ....، پاره‌ي .... و خاک و خاکستر با نسخه نخست خود مقایسه شده و موارد تغيير يافته ارائه شده است..

«ادبيات زنان؛ راههاي رفته و دستاوردها» عنوان نوشته‌اي است از حسن ميرعابديني که در آن به تاريخچه‌ي داستان‌نويسي زنان پرداخته است.

«هويت زنانه؛ در بازخواني نخستين و آخرين رمان هوشنگ گلشيري، شازده احتجاب و جن‌نامه» مقاله‌اي تحقيقي است از بتول عزيزپور که در آن ضمن تحليل جنبه‌هاي گوناگون دو رمان هوشنگ گلشيري از جمله به بررسي نقش و جايگاه زنان در اين دو اثر مي‌پردازد.

«دولت‌آبادي و سلوک مردم سالخورده» نقد و بررسي آخرين رمان دولت‌آبادي، سلوک، است به قلم الف. خلفاني.

«چراغهايي که خاموش مي‌شوند» مقاله‌اي است از پاکسيما مجوزي که با مقايسه دو رمان «پارهٌ کوچک» و «چراغها را من خاموش مي‌کنم» با «دفترچهٌ ممنوع» البادسس په‌دس به چرايي چهره‌ي کليشه‌اي زن در آثار نويسندگان زن ايراني مي‌پردارد.

.....

گفتگوي کوتاه منتشر نشده‌اي با احمد شاملو و گفتگو با دلارام مشهوري نويسنده‌ي کتاب «رگ تاک»، يکي از مطرح‌ترين کتابهاي خارج کشور در سالهاي اخير، از مطالب ديگر اين شماره‌ي باران هستند.

شماره‌ي ۴ و ۵ فصلنامه‌ي باران همچنين دربرگيرنده آثاري از نويسندگان ديگر است، از آن جمله:

محمود فلکي، رضا فرمند، يونس تراکمه، علي حصوري، احمد اربابي، طاهر صديق، زينت هاشمي، کيوان ساکت، محمد عقيلي، آسيه اميني، سعيد مقدم، عنايت پاک‌نيا، رضا طالبي، سهراب رحيمي، رضا عمراني، رباب محب، علي شفيعي، مجيد قنبري، فرزاد ابراهيمي و ....

مسئولان فصلنامه‌ي باران در اين شماره اعلام کرده‌اند که بخش ويژه‌ي شماره‌ي ششم را به خاطره‌نويسي اختصاص مي‌دهند و از علاقمندان دعوت کرده‌اند مطالب خود را در اين زمينه تا دانزدهم ابان ماه براي مجله بفرستند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

فهرست و بخشي از مطالب فصلنامه‌ي باران در سايت اينترنتي نشر باران www.baran.st و در سايت شخصي سردبير اين نشريه www.keshmiripour.com در دسترس علاقمندان قرار دارد.

براي اشتراک فصلنامه و سفارش کتابهاي نشر باران:
Baran
Box 4048
163 04 Spånga, Sweden
Tel.: +46 8 464 83 91
Fax.: +46 8 464 83 92
info@baran.st
www.baran.st

براي فرستادن مطلب، نظر و پيشنهاد
و تماس با سردبير:
Tel. & Fax.: +49 511 123 50 78
behzad@keshmiripour.com
www.keshmiripour.com

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/12616

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'شماره‌ي ۴ و ۵ فصلنامه‌ي باران منتشر شد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016