سه شنبه 8 دي 1383

نشست خبري دبير بيست‌وسومين جشنواره‌ بين‌المللي فيلم فجر برگزار شد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس فرهنگ و هنر - سينما
عليرضا رضاداد، دبير بيست و سومين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر، ظهر امروز در نشستي خبري كه با حضور خبرنگاران و نمايندگان رسانه‌ها و مطبوعات در بنياد سينمايي فارابي برپا شد، تلاش در جهت برگزاري باشكوه‌تر جشن هاي پيروزي انقلاب اسلامي از طريق ايجاد روحيه نشاط در ميان شهروندان با ارائه آثار برگزيده سينما در فرصتي محدود و به شيوه اي مناسب را از اهداف اصلي جشنواره امسال دانست.
به گزارش خبرنگاري هنري ايسنا، دبير جشنواره اعلام كرد: جشنواره، از 11 بهمن با افتتاحيه و تجليل از دست اندركاران سينما، برنامه‌هاي مربوط به عيد سعيدغدير و جشن پيروزي انقلاب اسلامي و با توجه به موضوع خليج فارس آغاز و در 22 بهمن 83 پايان مي‌گيرد.
رضا داد به اهداف اصلي جشنواره كه همزمان با سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي برگزار مي‌شود، اشاره كرد وافزود: آشنايي دست اندركاران توليد و مخاطبان با بخشي از آثار برگزيده توليدات سينماي ايران، تلاش در جهت ارزيابي كمي و كيفي عملكرد يكساله سينماگران توسط خودشان و مديريت سينمايي،شناخت نقاط قوت و ضعف عملكرد مجموعه سينماي كشور و تشويق آثار برجسته تر با هدف ارتقاء فرهنگي - هنري - صنعتي و شناسايي استعدادهاي جديد سينماي كشور و معرفي و ارزيابي آثار آنان و ايجاد شرايط رقابتي با سينماي دنيا و تلاش در جهت رشد سينماي كشورمان به نسبت آثار توليد شده و در حال توليد در دنيا از اهداف اين جشنواره است.
وي با اشاره به اضافه شدن دو بخش سينماي آسيا ومعناگرا به جشنواره امسال، تصريح كرد: بخش‌هاي مختلف جشنواره، مسابقه سينماي ايران بلند و كوتاه- بخش مسابقه فيلمسازان اول و دوم - بخش سينماي مستند - بخش مسابقه سينماي بين المللي - بخش مسابقه سينماي آسيا و بخش سينماي معناگر مي‌باشند.به گزارش ايسنا، رضا داد در ادامه درباره هيات انتخاب جشنواره امسال كه براي هربخش مستند - كوتاه بلند و بين الملل جداگانه فعاليت مي‌كنند گفت: كار هيات انتخاب بخش بين الملل كه از همه زودتر آغاز شده با بررسي 195 فيلم بلند دريافت شده به زودي پايان مي‌يابد و تاكنون تكليف 187 فيلم در اين بخش مشخص شده است و تعداد 7 فيلم باقيمانده تا پايان هفته تعيين مي‌شوند واز ميان فيلم‌هاي بازبيني شده در سينماي بلند تاكنون در بخش بين الملل 13 فيلم براي مسابقه و 1 فيلم در خارج از مسابقه از 12 كشور انتخاب شده اما 3 فيلم منتخب ايراني دراين بخش در پايان كار هيات انتخاب فيلم‌هاي مسابقه سينماي ايران معلوم مي‌شود.
وي از قرار گرفتن 10 فيلم در بخش مسابقه سينماي معناگرا، از 10 كشور خبرداد و گفت: 2 فيلم ايراني نيز در پايان كار هيات انتخاب مسابقه سينماي ايران مشخص مي‌شود.
در بخش سينماي آسيا 12 فيلم دربخش مسابقه و 2 فيلم در بخش خارج از مسابقه تاكنون انتخاب شده اند و در بخش بين الملل 20 فيلم كوتاه از 10 كشور ودر بخش هاي رقابتي بين الملل 8 فيلم از مسابقه سينماي ايران به اين بخش اضافه خواهد شد كه در مجموع در حدود 44 - 40 فيلم بلند و 20 فيلم كوتاه در بخش مسابقه بين الملل با هم رقابت خواهند كرد.
رضاداد گفت: آئين افتتاحيه 11 بهمن و آئين اختتاميه در دو بخش سينماي ايران و بين الملل از هم جدا مي شوند و در اين ميان 20 بهمن ماه آئين اختتاميه بخش بين الملل را با حضور مهمانان خارجي و نامزدها و اهداء 14 جايزه و در روز 21 بهمن اختتاميه مسابقه سينماي ايران ومعرفي برگزيدگان را داريم.
دبير بيست و سومين جشنواره فيلم فجر درباره فيلم‌هاي قطعي شده در بخش جشنواره‌ي جشنواره‌ها گفت: بين 17 تا 20 فيلمي كه خواهيم داشت، تاكنون حضور 17 فيلم قطعي شده و دربخش نمايش‌هاي ويژه 31 اثر انتخاب شده كه ممكن است تا 33 اثر افزايش پيدا كند.
وي از سينما‌هاي صحرا - عصر جديد - فلسطين - بهمن - پايتخت - فرهنگ - سپيده وكريستال براي استفاده در زمان جشنواره نام برد و گفت: اين احتمال وجود دارد كه با توجه به وضعيت اكران فيلم‌ها، نام بعضي از سينما‌ها تغيير كند و در كنار آن، دو گروه سينماي استقلال و قدس، همزمان با جشنواره، به اكران خود ادامه ‌دهند و سينماي مطبوعات و داوران جنبي « آفريقا» خواهد بود.
وي از انتشار 25 كتاب همزمان با جشنواره خبر داد و گفت: موزه سينما در مقولات صنعتي ـ هنري، سينماي معناگر نيز همزمان « شبهاي سينماي صامت » را برگزاري مي‌كند و با كمك فارابي در اين بخش نيز در حدود 10 كتاب در حال آماده سازي است.
عليرضا داد به بخش سينماي ايران اشاره كرد و گفت: هيات انتخاب فيلم هاي ايراني معرفي وكارشان را آغاز كرده اند و تا پايان زمان مقرر 73 فيلم بلند و 89 فيلم كوتاه و 178 فيلم مستند متقاضي شركت در بخش هاي مختلف سينماي ايران شده اند و با كامل شدن فيلم هايي كه در مراحل نهايي هستند احتمالا متقاضيان به 80 فيلم مي‌ رسند.به گزارش ايسنا زمان پيش فروش بليط ها از سوم تا 8 بهمن ماه در سينما فلسطين خواهد بود كه برنامه مراجعه افراد مختلف طبق اين روزها بزودي اعلام مي‌شود و قيمت بليت‌هاي سانس ‌هاي بعدازظهر جشنواره مطابق قيمت بليط سينماهاي ممتاز 1500 تومان و امسال براي دانشجويان 20 درصد تخفيف براي سانس‌هاي مياني داده مي‌ شود .قيمت سانس‌هاي صبح نيز كه مخصوص كودكان و نوجوانان است 800 تومان تعيين شده كه با همكاري شهرداري و فارابي آن هزينه اضافه پرداخت شده واين بليط‌ها بصورت نيم بهاء از طريق مدارس در اختيار دانش آموزان قرار مي‌گيرد.
وي براي موضوع “خليج فارس” از دو برنامه كوتاه مدت و بلند مدت نام برد و گفت: ماموريت بلند مدت ساخت فيلم هاي مستند وسينمايي بود كه برنامه ريزي‌هايي در اين زمينه شده است و در بخش كوتاه مدت كه درجشنواره امسال شاهد خواهيم بود به اين موضوع با ساخت كليپ، قطعات موسيقي - معرفي اثار سينمايي ، مستند و كوتاه پرداخته مي‌شود و باهمين مضمون انتشار كتاب دو زبانه نيز در دستور كار قرار گرفته است.
وي افزود: همزمان با جشنواره، بازار فيلم نيز همچون سال گذشته در سالن حجاب از 16 تا 20 بهمن برگزار مي‌شود كه تاكنون 25 كمپاني خارجي از 17 كشور و 23 كمپاني ايراني براي گرفتن غرفه تفاضا داده اند و 50 تا 60 نفر نيز از خريداران فيلم‌هاي ايراني و ميهمانان خارجي حضور خواهند داشت و البته صدا و سيما و تامين برنامه هاي خارجي سينما نيز امسال همچون گذشته دراين بازار حضور دارند.
براساس همين گزارش دبير جشنواره در ادامه جلسه خبر از نصب سيستم هاي كنترل مجهز براي حافظت از حقوق تهيه كنندگان داد كه در ايام جشنواره در سينماها نصب و بعد جمع آوري مي شود و البته با توافق تهيه كنندگان و صاحبان سالن مي تواند استمرار پيدا كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي افزود: براي برقراري نظم بيشتر و آسايش شهروندان امسال همه سانسهاي نمايش به جاي 2 ساعت به دو ساعت و نيم تغيير كرده، بنابراين يك ساعت قبل، گيشه فروش سينما باز و يك ربع قبل از شروع فيلم بسته ميشوند وامسال پيش فروش روزانه نيز از برنامه حذف شده و كليه فروش روزانه در سينماهاي مربوط انجام مي‌شد.
عليرضا داد تاكيد كرد: برگزاري همزمان جشنواره‌ي فيلم فجر در ساير استانها امسال در دستور كار دبيرخانه نيست و گفت: سال گذشته فقط به دليل گراميداشت گذشت ربع قرن از پيروزي انقلاب اسلامي اين اتفاق افتاد و امسال هر استاني با توجه به اينكه بايد هزينه‌ها را خودش بپردازد، اگر اعلام آمادگي كند ما همكاري مي‌كنيم در غير اين صورت خير. و تاكنون فقط مشهد و اصفهان تاحدودي اعلام آمادگي كرده‌اند.
عليرضا داد در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا مبني بر اينكه با توجه به تعداد كنوني فيلم‌هاي آماده آيا باز هم اصراري به رسيدن فيلم‌هايي كه در مراحل فني مي‌مانند و با تاخير بسيار مي‌رسند وجود دارد، گفت: امسال فيلم هاي آماده به تعداد كافي داريم و درعين حال، ديگر فيلم‌هاي متقاضي را قطعا بازبيني مي كنيم و 22 تا 25 فيلم براي انتخاب از ميان آثار ارائه شده در بخش سينماي ايران انتخاب خواهند شد و از سوي ديگر ما علاقه مندي جامعه سينمايي و مخاطبين را براي حضور بعضي از آثار در جشنواره، در نظر مي گيريم كه ممكن است با تاخير يكي تا دو روزه به جشنواره برسند. به هر حال اين شرايط، تحت اختيار دبير جشنواره است.

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/16189

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نشست خبري دبير بيست‌وسومين جشنواره‌ بين‌المللي فيلم فجر برگزار شد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016