شنبه 3 بهمن 1383

شكارچيان «سيمرغ» در يك نگاه، مجيدي با ركورد دست نيافتني جشنواره فيلم فجر، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس فرهنگ و هنر - سينما
مجيد مجيدي با دريافت ده جايزه‌ي اصلي جشنواره فيلم فجر، ركوردار دريافت سيمرغ است و داريوش مهرجويي
رخشان بني‌اعتماد و احمدرضا درويش در رده‌هاي بعدي قرار دارند.
به گزارش خبرنگار هنري ايسنا، پس از مجيدي، داريوش مهرجويي با دريافت 6 سيمرغ و رخشان بني‌اعتماد احمدرضا درويش و ابراهيم حاتمي‌كيا با دريافت پنج سيمرغ در رده‌هاي بعدي دريافت سيمرغ قرار دارند.
مجيدي در دهمين دوره جشنواره فجر با اولين فيلمش «بدوك» جايزه بهترين فيلم اول را به دست آورد و در جشنواره سيزدهم با دومين فيلم خود «پدر»، دو سيمرغ بهترين فيلم جشنواره و بهترين فيلم دوم جشنواره ‌را
از آن خود كرد و با سومين ساخته خود «بچه‌هاي آسمان» در جشنواره پانزدهم سه سيمرغ بهترين فيلم، بهترين كارگرداني و بهترين فيلمنامه را كسب كرد.
براساس همين گزارش ،در جشنواره هفدهم مجيدي با «رنگ خدا» حضور داشت كه جايزه‌ي بهترين فيلم بخش بين‌الملل به او رسيد. در جشنواره‌ي نوزدهم با فيلم « باران » جايزه بهترين فيلم بخش بين‌الملل و جوايز بهترين كارگرداني و فيلم را در بخش مسابقه سينماي ايران كسب كرد.
داريوش مهرجويي نيز در جشنواره هشتم فيلم فجر با « هامون» جايزه بهترين فيلمنامه كارگرداني و جايزه ويژه هيات داوران را مشتركا به همراه عباس كيارستمي دريافت كرد و در جشنواره يازدهم فجر جايزه بهترين فيلمنامه به داريوش مهرجويي به خاطر فيلنامه«سارا» تعلق گرفت.
مهرجويي براي فيلم «پري» جايزه بهترين كارگرداني جشنواره سيزدهم فجر را به دست آورد و پس از حدود ده سال مهرجويي با فيلم «مهمان مامان»، جايزه بهترين فيلم جشنواره بيست و دوم را دريافت كرد. به گزارش ايسنا ، رخشان بني‌اعتماد در دهمين جشنواره فجر به خاطر فيلم « نرگس» جايزه بهترين كارگرداني را گرفت و در جشنواره سيزدهم فجر جايزه بهترين فيلمنامه به خاطر « روسري آبي » به او رسيد و در جشنواره بيست و دوم فجر، باز هم هيات داوران جايزه ويژه خود را به بني‌اعتماد تقديم كرد.
احمدرضا درويش در جشنواره هشتم فجر به همراه تهمينه ميلاني جايزه بهترين فيلم اول و دوم را دريافت كرد و در جشنواره سيزدهم ديپلم افتخار بهترين فيلمنامه به احمدرضا درويش به خاطر فيلم «كيميا» رسيد و او به خاطر همين فيلم جايزه ويژه هيات داوران را نيز دريافت كرد.
در جشنواره پانزدهم نيز جايزه ويژه هيات داوران به خاطر«سرزمين خورشيد» به احمدرضا درويش رسيده و در جشنواره بيست و دوم فجر، «دوئل» باعث شد تا درويش جايزه بهترين كارگرداني را از آن خود كند.
ابراهيم‌ حاتمي‌كيا در جشنواره هفتم فيلم فجر با اثر به ياد ماندني خود با عنوان « ديده‌بان» جايزه‌ي ويژه هيات داوران را به همراه سعيد ابراهيمي‌فر ( ناروني) دريافت كرد. در سال بعد سيمرغ بلورين بهترين فيلم جشنواره به ابراهيم حاتمي‌كيا به خاطر فيلم « مهاجر » رسيد. البته حاتمي‌كيا اگر چه در جشنواره يازدهم فجر با فيلم « از كرخه تا راين» حضور داشت ولي جايزه بهترين فيلم اين جشنواره كه متعلق به از كرخه تا راين بود به سازمان سينمايي سينا رسيد. در جشنواره شانزدهم فجر كه «آژانس شيشه‌اي» جوايز اصلي اين جشنواره را از آن خود كرد جايزه بهترين فيلمنامه و بهترين فيلم به حاتمي‌كيا رسيد. او در جشنواره هفدهم با «روبان قرمز» جايزه بهترين كارگرداني بخش بين‌الملل جشنواره را به دست آورد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

عليرضا داوود نژاد، عباس كيارستمي به همراه بهمن فرمان‌آرا با دريافت 4 جايزه، در رده‌هاي بعدي اين فهرست قرار دارند. جالب توجه اينكه بهمن فرمان‌آرا با تنها 2 فيلم 4 سيمرغ اصلي جشنواره را به دست آورده و رضا ميركريمي با 3 فيلم، 3 سيمرغ دريافت كرده است. فرمان‌آرا كه پس از مدتها دوري از ايران، براي اولين بار با فيلم «بوي كافور عطر ياس»در جشنواره حضور داشت، جايزه بهترين كارگرداني بخش مسابقه سينماي ايران و جايزه بهترين فيلمنامه بخش بين‌الملل را دريافت كرد، او دو سال بعد جايزه بهترين فيلم و ديپلم افتخار بخش مسابقه بين‌الملل را به خاطر «خانه‌اي روي آب» دريافت كرد. به گزارش ايسنا رضا ميركريمي نيز با اولين فيلم خود كودك و سرباز ديپلم افتخار بهترين كارگرداني را دريافت كرد و جايزه ويژه هيات داوران به خاطر « زير نور ماه» به او رسيد. مير كريمي در جشنواره بيست و يكم جايزه بهترين كارگرداني را به خاطر فيلم « اينجا چراغي روشن است» دريافت كرد.
تهمينه ميلاني، محسن مخملباف، بهرام بيضايي، محمد بزرگ‌نيا، كمال تبريزي، خسرو سينايي، كيانوش عياري، رسول ملاقلي‌پور، بهروز افخمي و .... هر كدام با كمتر از 3 سيمرغ رده‌هاي بعدي اين فهرست را تشكيل مي‌دهند.

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/17278

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'شكارچيان «سيمرغ» در يك نگاه، مجيدي با ركورد دست نيافتني جشنواره فيلم فجر، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016