دوشنبه 12 بهمن 1383

گزارش مراسم افتتاحيه‌ بيست و سومين جشنواره‌ فيلم فجر، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس فرهنگ و هنر - سينما
بيست و سومين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر شب گذشته طي مراسمي در سالن بزرگ كشور افتتاح شد.
به گزارش خبرنگار سينماي ايسنا در ابتداي اين مراسم كه با 40 دقيقه تاخير آغاز شد پس از اجراي شعري توسط علي موسوي گرمارودي بمناسبت عيد سعيد غدير، عليرضا رضاداد رئيس بنياد سينمايي فارابي و دبير جشنواره در سخناني با بيان اينكه امسال براي سينما و سينماگران سالي متفاوت بود توضيح داد: سينماگران امسال توانستند در جذب مخاطب، توسعه زيرساخت‌ها، كسب منابع جديد و حضور در عرصه‌هاي بين‌المللي افق‌هاي تازه‌اي را بدست آورند.

وي در گزارشي از جشنواره امسال گفت: در 17 بخش جشنواره بيست و سوم 185 فيلم بلند، 39 فيلم كوتاه و 45 فيلم مستند از ايران و 46 فيلم از جهان شركت دارند كه توسط 6 گروه داوري ايراني و خارجي قضاوت خواهند شد.
رضاداد در پايان صحبت‌هاي خود دهه‌اي گرم و آفتابي و سرشار از خرمي را براي دست‌اندركاران سينما آرزو كرد.
براساس همين گزارش در ادامه مراسم كه احمد مسجدجامعي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و محمدمهدي حيدريان معاونت سينمايي وزارت ارشاد هم حضور داشتند تصاويري از كارگردانهاي فيلم‌هاي ايراني حاضر در جشنواره پخش شد كه تعدادي از آنها درباره ويژگي‌هاي فيلم‌شان صحبت كردند و بعد از آن هم يك گروه موسيقي درباره حضرت علي (ع) به اجراي برنامه پرداختند.
بخش ديگر برنامه افتتاحيه جشنواره فيلم فجر تحليل از فرامرز قريبيان بود كه پس از پخش تصاوير و سخناني از او و صحبت‌هاي ابوالحسن داودي، محمدعلي نجفي و اصغر فرهادي درباره اين بازيگر، پرويز پرستويي براي دعوت از قريبيان به روي صحنه آمد ودر سخناني گفت: با فرامرز قريبيان از زمان فيلم خاك آشنا شدم و گوزنها را همان سالهايي ديدم كه داشتم به سينما علاقمند مي‌شدم و اولين بارهم ايشان را در پشت صحنه فيلم پرونده در دادگستري ديدم كه وقتي متوجه شدم آنجا فيلمبرداري است حضور پيدا كردم.
وي افزود: در دومين جشن خانه سينما وقتي كه برنده بهترين بازيگر شدم براي فيلم روبان قرمز در قشم بودم و پسرم براي دريافت جايزه‌ام رفت و وقتي فهميدم آقاي قريبيان اين جايزه را داده‌اند بسيار تاسف خوردم كه باز فرصت ديدارشان را از دست دادم.
فرامرز قريبيان پس از دريافت لوح تقديرش از رضاداد اظهار داشت: از همسرم مهشيد كه دراين راه من را ياري كرد كه بتوانم در فيلم‌هاي بهتري بازي كنم تشكر مي‌كنم.به گزارش ايسنا پس از پخش گزارشي از فعاليت‌هاي معاونت سينمايي و تصاويري ديگر با عنوان يك سال تلاش تا بهمن 83 كه به فيلم‌هاي سينماي و حضور تماشاگران در سال 83 اختصاص داشت و همچنين پخش سرود خليج فارس(اصلي) با صداي مرحوم سيامك عليقلي به همراه تصاويري از خليج فارس بخش دوم بزرگداشت مراسم كه به عبدالله اسكندري اختصاص داشت برگزار شد.
در اين بزرگداشت هم پس از پخش تصاوير و سخناني از عبدالله اسكندري در حين چهره‌پرداز، امين تارخ و داود ميرباقري ، رضا كيانيان، سيروس الوند هم درباره او به اظهار نظر پرداختند و پس از آن عليرضا خمسه كه براي دادن لوح اسكندري به روي صحنه آمده بود در سخنان طنزي گفت: اسكندري با 5 سيمرغ بلورين ركورددار دريافت اين جايزه است كه درمجموع 150 مرغ دارد و تعجب مي‌كنم ايشان چرا مرغداري باز نكرده است.
عبدالله اسكندري، پس از دريافت لوحش از دبير جشنواره گفت: از تمام كساني كه به حرف من بها دادند تا اين هنر جايگاهش را در سينما پيدا كند تشكر مي‌كنم گفتني است اين مراسم كه اجرايش به عهده داريوش كاردان بود با پخش تصاويري از موفقيت فيلم‌هاي ايراني در جشنواره‌هاي خارجي و اجراي موسيقي زنده و درنهايت پخش فيلم فرانسوي سفر بزرگ به پايان رسيد.

از ويژگيهاي مراسم افتتاح فيلم فجر مي‌توان به اختصاص جايي ويژه براي خبرنگاران، نظم حاكم بر مراسم، جايگزين كردن پخش آيتم‌هاي تصويري به جاي سخنراني‌ها و پخش كتابچه‌هايي براي معرفي فيلم‌ها و برنامه نمايش اشاره كرد كه در دوره‌هاي قبل كمتر ديده شده بود.
---------------
در حاشيه مراسم

مراسم افتتاحيه بيست و سومين جشنواره فيلم فجر شب گذشته تقريبا با نيم ساعت تاخير در سالن وزارت كشور برگزار شد.
به گزارش ايسنا، در اين مراسم احمد مسجد جامعي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي محمد مهدي حيدريان معاونت سينمايي، جعفر صانعي مقدم مدير كل اداره نظارت و ارزشيابي در كنار هنرمنداني چون فرامرز قريبيان، پرويز پرستويي، رضا ميركريمي، سعيد حاجي ميري، عليرضا خمسه، احمد نجفي، محمدعلي نجفي، لادن مستوفي، علي معلم و تعداد ديگري از هنرمندان حضور داشتند.
داريوش كاردان به عنوان مجري اين مراسم تسلط خوبي بر برنامه داشت و ابتدا بعد از تلاوت قرآن مجيد و پخش آنونس جشنواره و خوش آمدگويي علي گرمارودي شاعر معاصر با دو قطعه شعر در مدح حضرت علي برنامه را آغاز كرد.
براساس همين گزارش سخنراني چند دقيقه‌اي عليرضا رضا داد دبير جشنواره از گزارش اين رويداد هنري تنها سخنراني مراسم افتتاحيه بود و بقيه مراسم به پخش كليپ و آنونس معرفي هيات داوران هيات انتخاب ا ختصاص پيدا كرد كه البته در اين ميان كليپ و صحبتهاي كارگرداناني كه فيلم‌هايشان به جشنواره راه پيدا كرده است نيز جز اين برنامه‌ها بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش ايسنا پخش دو سرود توسط گروه موسيقي از ديگر برنامه‌هاي اجرا شده در شب افتتاح جشنواره امسال بود.در بخش مراسم بزرگداشت از فرامرز قريبيان توسط پرويز پرستويي تقدير شد كه همزمان آنونسي نيز پخش شد كه تعدادي از هنرمندان از جمله اصغر فرهادي، ابوالحسن داوودي، محمدعلي نجفي درباره‌ي بازيگري اين هنرمند صحبت كردند و صحنه‌هايي از فيلمهاي وي پخش شد.
در صحبتي كه قريبيان در كليپ بزرگداشتش داشت مي‌توان به اين موضوع اشاره كرد كه وي علاقه‌مند بوده و هنوز هم هست كه نقش ستارخان را بازي كند.
در بخش بزرگداشت عبدالله اسكندري، كه عليرضا خمسه به روي سن آمده بود داوود ميرباقري، امين تارخ، رضا كيانيان و سيروس الوند درباره‌ي اين چهره‌پرداز صحبت كردند.

گزارش تصويري درباره‌ يسال سينمايي كه شامل تصوير و ماكتي از پرديسا و شهركهاي سينمايي مي‌شد به چشم مي‌خورد در بخشي از آن صحبتهاي محمد مهدي حيدريان را درباره‌ي سينماي “معناگرا” كه امسال در جشنواره اضافه شده است، را دربرگرفته بود، وي خبر داد دبيرخانه دائمي سينماي معناگرا در مشهد برپا خواهد شد.
به گزارش ايسنا پخش سرود “خليج فارس“ به خوانندگي مرحوم سيامك عليقلي از ديگر برنامه‌هاي اين مراسم بود كه به مناسبت نام و ماندگاري هميشه خليج فارس پخش شد.
كليپ گزارش موفقيتهاي بين‌المللي سينماي ايران در سال گذشته نيز به همراه اهداء لوح تقدير به بانك كشاورزي به دليل همكاري و سرمايه‌گذاري درسينما ايران بخش ديگر برنامه بود.
در مراسم افتتاحيه « سفر بزرگ » محصول مشترك مراكش - فرانسه كه معرفي به آكادمي اسكار امسال است به نمايش در آمده بود اين در حالي است كه پيش از اين اعلام شده بود به دليل نامناسب بودن سيستم پروژكشن اين سالن براي پخش فيلم سينمايي احتمالا فيلمي در مراسم افتتاحيه به نمايش در نيايد.
در حاشيه مي‌توان به صندلي‌هاي خالي بالكن اين تالار اشاره كرد كه در طول برنامه تقريبا پر شد و اختصاص جايگاه ويژه به خبرنگاران را نبايد فراموش كرد.
برنامه سينماهاي نمايش دهنده فيلم‌هاي جشنواره به صورت دفترچه‌اي كوچك منتشر شده بود كه در اختيار علاقه‌مندان قرار مي‌گرفت. و كتابچه ديگري كه شامل معرفي فيلمساز و نقش‌هاي مختلف جشنواره امسال بود.
كاتالوگ جشنواره نيز منتشر شده بود و نكته جالب توجه اين بود كه فيلم “به رنگ ارغوان“ ابراهيم حاتمي كيا كه تنها دو سه روز مانده بود به جشنواره از جشنواره خارج شد در اين كاتالوگ به چشم نمي‌خورد اين در حالي است كه كاتالوگ تقريبا يك هفته قبل‌تر بسته مي‌شود.
در ميان صحبت‌ها:
داوودي: قريبيان توانسته در هر كاري متفاوت و موفق باشد.
نجفي: اين بزرگداشت به موقع بود
فرهادي: او جز نسلي كه من و امثال من را به سينما علاقه‌مند كرد.
قريبيان: قريبيان آدم ساده‌اي است كه بازيگر شده، علاقه‌مند بوده و هميشه فكر مي‌كرد موفق مي‌شود، جنگيد، ايستادگي كرد و وارد شد.
بعضي‌ها مي‌گويند جوانيها اكشن بازي كردم و الان فيلمهاي هنري كه جايزه بگيرم و اين بد نيست.
بهترين صحنه‌اي كه دوست دارد يك پلان از فيلم “سفير“ :
“نامه مولايم در قلب من است، آن را بيرون بياور“
عبدالله اسكندري: يك نقاش، نقاشي مي‌كشد، اثرش ماندگار مي‌شود اما ما نقاشي و مجسمه سازي را بر روي يك بوم زنده مي‌كنيم و بعد از كات فيلم تمام اثر پاك مي‌شود.

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/17648

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش مراسم افتتاحيه‌ بيست و سومين جشنواره‌ فيلم فجر، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016