سه شنبه 20 بهمن 1383

بيستمين جشنواره موسيقي فجر شب گذشته به كار خود پايان داد، ايلنا


تهران- خبرگزاري كار ايران

بيستمين جشنواره بين المللي موسيقي فجر شب گذشته با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي, هنرمندان و مسئولان موسيقي كشور در تالار وحدت به كار خود پايان داد.

به گزارش خبرنگار گروه هنر ايلنا، در ابتداي اين مراسم گروه" آشوريان" با نواختن سرود ملي جمهوري اسلامي ايران, آغازگر مراسم افتتاحيه بيستين جشنواره بين المللي موسيقي فجر بودند و سپس قطعاتي چون؛" خليج فارس" را اجرا كردند. سپس "محمد حسين همافر", رئيس مركز موسيقي, با قدرداني موسيقي دانان و مديران اجرايي و ....اظهار كرد: جشنواره موسيقي فجر, ميراث فرهنگي وملي ماست. به اين خاطر نيز جشنواره بيستم كار خود را با در نظر گرفتن اهدافي مشخص شروع كرد. ما بايد در جشنواره عرصه اي متنوع ايجاد مي كرديم. نگاهي كه همراه با پژوهش به داشته هاي موسيقي باشد تا بتواند بين مخاطبان و مجريان ديوارها را بكشند. مديران اجرايي واسطه هايي هستند كه هنرمندان از طريق آن ها داده هاي خود را به اجرا در مي آورند. ما در كنار اين نگاه هاي راه بردي سعي كرديم, اركستر سمفونيك را مجهز كنيم. دو سوم از دايره المعارف موسيقي آييني- مذهبي را با همكاري بيش از 1000 پژوهشگر به پايان برسانيم كه البته اهداف ديگري هم در نظر گرفته ايم كه طي برنامه پنج ساله آن را اجرا خواهيم كرد.
بعد از پايان صحبت هاي" همافر" و پخش تيزري كوتاه از نوزده دوره گذشته جشنواره موسيقي," حسن رياحي" دبير جشنواره بيستم , با ارائه گزارشي بر كار جشنواره در اين خصوص گفت: بيستمين جشنواره بين المللي موسيقي فجر, با بهره گيري از تجربيات حاصل از برگزاري جشنواره هاي پيشين و با رويكردي نو, نسبت به بيان هويت فرهنگي و حفظ وحدت و حاكميت ملي ايران اسلام و ارج گذاري بر بر حماسه آفريني فرزندان اين سرزمين, طي بيش از دو دهه گذشته از 11 تا 18 بهمن ماه در مجموعه تالار وحدت, رودكي ,فرهنگ, فرهنگ سراي نياوران و مجموعه آزادي برگزار شد. تلاش هنرمندان ايراني در برنامه هاي جشنواره بيستم, گامي ارزنده در راه حفظ و احياي ميراث فرهنگي, در بخش موسيقي به ويژه موسيقي شفاهي و نشست پژوهشي در زمينه هاي مختلف موسيقي كشور با رويكرد بررسي پديده هاي نو در جهان موسيقي ارائه گرديد كه طبعا اثرات فرخنده آن , در آينده اي نه چندان دور, در رشد و بالندگي موسيقي ايران كه بخش عمده هويت ملي ما را تشكيل مي دهد, متجلي خواهد شد.

وي با اشاره به حضور هنرمندان خارجي در اين جشنواره اظهار كرد: حضور هنرمندان خارجي در قالب گروه هاي موسيقي, در اجراي برنامه هاي كيفي و نو, بدون ترديد علاوه بر آشنا نمودن هنر دوستان ايراني با فرهنگ ملل ديگر در انتقال انديشه هاي خلاق هنرمندان و هنر جويان ايران و ارتقاي فرهنگ موسيقي كشور تاثير قطعي بر جاي خواهد گذاشت.
بنا به اين گزارش، بعد از سخنراني" حسن رياحي" گزارش تصويري كوتاهي از بيستمين جشنواره موسيقي پخش شدو سپس" احمد مسجد جامعي", وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي, با اشاره به دهه مبارك فجر گفت: تاكنون بيست سال از عمر پر بار جشنواره موسيقي فجر, طي شده است كه اين خود نشانه تعريف و استنباط اين هنر گرانقدر است. بررسي وضعيت هنر موسيقي در سال هاي اخير با اين پرسش روبرو بوده است كه آيا موسيقي ايران در حال تحول است و آيا آينده درخشاني دارد؟ كه مهمترين معيار براي به دست آوردن اين تعريف، موسيقي ملي است اين موسيقي مي تواند در خدمت مقاصد صحيح باشد؟ البته لزوما موسيقي سنتي يا كلاسيك نيست، بلكه بر گرفته از فرهنگ ايراني است .از اين روي است كه موسيقي ايراني, هويت خاص خودش را دارد. خواه اين موسيقي سنتي باشد يا كلاسيك و يا جديد .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وزير فرهنگ و ارشاد با بيان اين كه موسيقي ظرفيت هاي ناشناخته بسياري دارد، ادامه داد: اين ظرفيت هاي ناشناخته را با پژوهش مي توان شناخت و آن را بيان كرد. در حقيقت راهبردهاي پژوهشي با هويت ايراني با شرايط امروز و تشكيل گروه هاي اجرايي با حفظ مقاصد ايراني سير مي شود و رشد موسيقي نيازمند هنرمندان توانمند در اين عرصه است. مسلما اين رشد با نقد آثار موسيقي در رسانه ها و آشنا كردن مردم با موسيقي هاي برتر و بالا بردن توانايي و توجه به ظرايف و توليد آثار مطلوب مسير مي شود.
در ادامه مراسم اختتاميه بيستمين جشنواره بين المللي موسيقي فجر كه به اهدا جوايز اختصاص داشت, تنديس جشنواره و لوح ياد بود به گروه رم ايتاليا، گروه جمهوري آذربايجان به دليل تنظيم قطعات ايراني, گروه روماني به دليل شركت فعال در اين جشنواره تعلق گرفت. هم چنين تنديس جشنواره و لوح ياد بود اين جشنواره نيز به" آلوارو سندويا", نوازنده چيره دست پيانو, از كشور اسپانيا اهدا شد. از" اميل ملك ",رهبر گروه آشوريان, به خاطر تنظيم قطعه" خليج فارس "و "نغمه عاقل" سرپرست گروه كليمي تقدير و قدرداني به عمل آمد.
در بخش موسيقي نواحي نيز لوح ياد بود و 5 سكه بهار آزادي به" غلام مارگيري"، لوح ياد بود و 5 سكه بهار آزادي به" علي ظهيرنيا" سرپرست گروه" شيما" و نيز لوح تقدير و 5 سكه بهار آزادي به" جواد بشارتي" به عنوان فعالان موسيقي نواحي تعلق گرفت. در بخش اركستر ها نيز لوح تقدير و 5 سكه بهارآزادي به" حميد رضا اردلان" سرپرست اركستر تجربي تهران و" غلام حسين مجلسي "معاون اركستر سمفونيك تهران," عليرضا خورشيد فر" و" اكبر محمدي" از نوازندگان اركستر سمفونيك اهدا شد.

هم چنين "منوچهر انصاري"( نوازنده ويلن اركستر ملي) لوح ياد بود و 5 سكه بهار آزادي," محسن توسيركاني"( نوازنده ويلن) لوح ياد بود و 5 سكه بهار آزادي ،" حسين بيات" نوازنده كنترباس , لوح ياد بود و 5 سكه بهار آزادي،" ويدا نهرودي" ،" خسرو قديري"،" حسن پاك نهاد" از گروه كر مركزي موسيقي لوح تقدير و 5 سكه بهار آزادي و "حسام الدين سراج" لوح ياد بود و 7 سكه بهار آزادي دريافت كردند.
اركستر سمفونيك تهران لوح ياد بود و تنديس جشنواره, اركستر موسيقي ملي به رهبري" فرهاد فخر الديني"، تنديس جشنواره و لوح ياد بود و رهبر گروه كر مركز موسيقي لوح ياد بود و تنديس جشنواره موسيقي را دريافت كردند.
هم چنين در اين مراسم از دو مدير پيشين از جمله؛" شجاع الدين مير طاووسي" اولين مدير مركز موسيقي با لوح سپاس و تنديس جشنواره و 10 سكه بهار آزادي و" علي مرادخاني" كه 14 سال مديريت مركز موسيقي را بر عهده داشت, با 10 سكه بهار آزادي، تنديس جشنواره و لوح ياد بود تقدير و قدراني به عمل آمد. از" حبيب صفر زاده "مدير كل ارشاد اسلامي گلستان نيز با لوح تقدير و 30 ميليون ريال لوازم موسيقي و تنديس جشنواره و از "محمد حسن مهاجري" مدير كل ارشاد اسلامي كردستان با لوح تقدير 10 ميليون ريال لوازم موسيقي نيز تقدير شد. علاوه بر آن از 4 نهاد موسيقي؛ خانه موسيقي ,گروه موسيقي دانشگاه تهران، اداره كل پژوهش موسيقي صدا و سيما , فرهنگستان هنر به عنوان نهادهاي مقوم موسيقي با اهداي تنديس جشنواره و لوح ياد بود قدرداني كردندو در بخش پژوهش دوره بيستم نيز" شاهين فرهت"، "مجيد كياني"," داريوش طلايي" لوح ياد بود و 7 سكه بهار آزادي اين جشنواره را دريافت كردند و نيز از" طالب خان شهيدي" و" محمد سرير "و "داود گنجه اي" نيز تقدير شد.

بعد از اهداي جوايز نيز گروه حركات آييني حماسي" نينواز" گروه آذربايجان، گروه" شيما" از كردستان , نهفت, اسپانيا, روماني, سرلك, نغمه و گروه مرواريد ليان با اجراي قطعاتي به اين مراسم پايان دادند.

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/18053

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بيستمين جشنواره موسيقي فجر شب گذشته به كار خود پايان داد، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016