شنبه 15 اسفند 1383

عده اي از هنرمندان تئاتر در مقابل مجلس تحصن مي‌‏كنند، ايلنا


تهران- خبرگزاري كار ايران

اگر مسوولان و مديران تئاتر نتوانند ، ظرف تاريخ تعيين شده از سوي خود مطالبات هنرمندان را پرداخت كنند ، عده اي از هنرمندان تئاتر ظرف چند روز آينده مقابل مجلس شوراي اسلامي تحصن مي كنند .

"هدايت هاشمي" ، نمايش‌‏نامه نويس و بازيگر تئاتر در گفت وگو با خبرنگار گروه هنر ايلنا ، با اعلام اين خبر افزود‏ : جريانات تئاتر كشور طي اين چند هفته از قبيل موضوع قراردادهاي گيشه‌‏اي و هم‌‏چنين عدم پرداخت مطالبات گروه‌‏هاي تئاتري به شدت موجب آزردگي قشر زحمتكش و دل‌‏سوز فرهنگ شده است ؛ با اين حال مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي وعده‌‏هايي مبني بر پرداخت بخشي از اين مطالبات ظرف چند روز آينده را به هنرمندان داده‌‏اند كه اميدواريم اين امر به زودي محقق گردد.
اين بازيگر تئاتر در ادامه افزود ‏: مساله اي كه طي اين چند ماهه در تئاتر كشور رخ داده است ، اين معنا و مفهوم را در بر دارد كه مساله پرداخت وجه و دست‌‏مزد به هيچ عنوان فاجعه‌‏ نيست و عدم پرداخت آن بين همه اقشار هنرمندان تئاتر چه پيش‌‏كسوتان و چه جوانان وجود دارد.
وي با اظهار تاسف از اين‌‏كه در كشور تعريفي در وزارت كار و امور اجتماعي مبني بر شغل هنرمند و يا فرهنگي وجود ندارد ، گفت‏ : متاسفانه هنرمند در ايران صاحب يك چارت شخصي نيست و اين باور ميان مسوولان وجود ندارد كه يك انساني كه توليد فرهنگ و هنر مي‌‏كند و تامين كننده خوراك فرهنگي يك مملكت است ، صاحب حقوق است‏!
هاشمي در ادامه تصريح كرد : در كشوري مانند فرانسه ، اشخاص هنرمند به خصوص آن هايي كه در تئاتر فعاليت مي‌‏كنند ، در جامعه خود آن‌‏چنان از شخصيت و رتبه بالايي برخوردارند كه هيچ فرد و يا مسوولي حق تخطي به حقوق آن ها را ندارد ، به‌‏طوري كه جشنواره‌‏هاي معتبر تئاتري اين كشور كه آوازه‌‏هاي جهاني دارد ، زماني به خاطر عدم پرداخت حقوق هنرمندان در ايام بي‌‏كاري آنان رو به تعطيلي گذاشت كه بعدها هنرمندان تئاتر فرانسه در اعتراض به اين مساله جشنواره را تحريم كردند و دست‏آخر مسوولان برگزاري آن را وادار كردند كه حق و حقوق آن ها به طور كامل پرداخت شود.
وي در بخشي ديگر از صحبت‌‏هاي خود افزود : امسال من در فيلم سينمايي "فرمان آرا " نقشي را بر عهده گرفتم كه از نظر مالي و پرداخت هزينه‌‏هاي فعاليت من در فيلم به طور كامل همه مبالغ پرداخت شد و من توانستم ،بخشي از هزينه زندگي خود را با بازي در اين فيلم تامين كنم تا بتوانم به يمن دريافت اين مبلغ بيايم در تئاتر كه دغدغه اصلي من است ، بازي كنم ؛ آيا اين روش درست است؟ چرا بايد يك بازيگر تئاتر كه سال هاست در اين عرصه فعاليت مي كند ، در آمد خود را از بازي در سينما كسب كند ؛ متاسفانه بعضي از مديران محترم دولتي فرض كرده‌‏اند كه يك مشت آدم بي‌‏كار در تئاتر جمع شده اند كه هر بلايي را مي‌‏توان بر سر آن‌‏ها آورد .
بازيگر نمايش هايي چون "تيغ كهنه" و "مهاجران" تاكيد كرد ‏: متاسفانه افرادي كه در راس امور اجرايي خانه تئاتر مشغول به فعاليت هستند ، دغدغه اصلي خود را در تئاتر نمي بينند و عده‌‏اي از آن ها به خاطر مشغله‌‏اي كه در سينما و يا جاهاي ديگر دارند ، نمي‌‏توانند آن چنان كه بايد در خدمت استيفاي حقوق هنرمندان تئاتر باشند .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

هاشمي خاطر نشان كرد : من و همسرم كه هر دو از فعالان تئاتري هستيم ، چندين ميليون تومان از مركز هنرهاي نمايشي بابت فعاليت در تئاتر طلب داريم و واقعا اگر درآمد من از تدريس بازيگري نبود ، نمي دانستم كه هم اكنون بايد چگونه زندگي كنم ؛ البته اين چند ميليوني كه من و همسرم ( نگار عابدي ) از مركز طلب داريم در قبال كساني كه سال‌‏هاست در عرصه تئاتر فعاليت مي‌‏كنند و ارقام بسيار بالاتري را از مركز طلب دارند ، هيچ است .
وي تاكيد كرد : تنها راهي كه ممكن است در اين بين براي حل اين مشكل مطرح گردد ، اين است كه هنرمندان بيايند و با بيان مشكلات خود به طور گسترده و دسته جمعي از شغل خود استعفاء داده و به مسوولان نشان دهند كه چه بلايي سر فرهنگ آن ها آمده است ؛ زيرا اين نكات بايد بازتاب داده شود.
هاشمي ادامه داد‏ : هيچ جامعه اي رو به جلو نمي تواند ، حركت كند مگر اين كه به شاخصه هاي فرهنگي خود اهميت بدهد ،‌‏ غير اين راه هيچ راه ديگري نيست و راه نجات جامعه ايراني از تنگناهاي اقتصادي ، فرهنگي و اجتماعي فقط مواجه شدن با واقعيات اجتماع درون خود است ؛ واقعيتي كه مي‌‏توان آن را با تئاتر نشان داد.

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/18980

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'عده اي از هنرمندان تئاتر در مقابل مجلس تحصن مي‌‏كنند، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016