شنبه 20 فروردين 1384

بيژن ترقي: سهم بزرگي در ترانه‌سرايي ايران به "نواب صفا" اختصاص دارد، ايسنا


- مي‌توانند آثار او را بازسازي كنند و براي نام و شهرتش ارزش قايل شوند

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات

بيژن ترقي معتقد است: در سير ترانه‌سرايي ايران، سهم بزرگي به اسماعيل نواب صفا اختصاص دارد.

اين شاعر و ترانه‌سراي پيشكسوت در گفت‌و‌گويي با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عنوان كرد: همواره صفا را عنوان يك شخصيت بزرگ ادبي مي‌دانستم و اميدوارم بتوانند آنطور كه شايسته مقام اوست از او تجليل و كتابهايش را تجديد چاپ كنند.

او در ادامه يادآور شد: اي كاش تا هنرمندان در حيات هستند دست‌نوازشي بر سر آنها بكشند كه اينطور ناكام و متالم از دنيا نروند و خوب است كه آثارشان را بازسازي كنند. درباره نواب صفا هم ساليان دراز مي‌توانند آثار او را بازسازي كنند و براي نام و شهرتش ارزش قايل شوند.

ترقي كه خود از پيشكسوتان حال حاضر ترانه‌سرايي ايران است، سپس متذكر شد: نواب صفا در كار ترانه‌سرايي بعد از رهي معيري و جلوتر از ما كار را شروع كرد و آثار نسبتا زيادي از او به جا مانده كه بعضي مشهور عام و خاص است.

او با بيان اينكه نواب صفا در زمينه ترانه‌سرايي شخصيت والايي داشت افزود: در ساير زمينه‌هاي شعري هم آثار سهل و ممتنعي از او مي‌ديدم كه زيبا هم بود، ‌ولي در زمينه غزليات و كارهاي عاشقانه آثار زيادي از او نديدم.

ترقي درباره ترانه‌سرايي نواب صفا گفت: كارهاي ترانه‌سرايي او مانند رهي معيري عاشقانه سرايي بود و همان تركيباتي را كه در غزل به كار مي‌رفت در ترانه‌هايش مورد استفاده قرار مي‌داد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي ادامه داد: البته بعد از كارهاي اوليه و در سير ترانه‌سرايي ايران كه مضامين سمبوليك هم وارد شد، نواب صفا هم تغييراتي در كارش داد و ترانه‌هاي « موج» و «تك درخت» را به پيروي از اين سبك كارها ساخت.

بيژن ترقي در عين حال متذكر شد: «نواب صفا» در كار ترانه بسيار حاضرالذهن بود،‌ ولي حضور ذهن او بيشتر روي همان تركيبهاي قبلي و مصطلح بود.

اسماعيل نواب صفا روز گذشته در سن 81 سالگي در تهران درگذشت.

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/20327

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بيژن ترقي: سهم بزرگي در ترانه‌سرايي ايران به "نواب صفا" اختصاص دارد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016