سه شنبه 20 ارديبهشت 1384

كمال تبريزي: مي خواهم فيلم ترسناک بسازم، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - سينما


سينماي معناگرا يك جور عالم ناشناخته است و پديده‌هايي را مطرح مي‌كند كه كمتر با احساس دنيايي مي‌توانيم آنرا درك كنيم و بصورت طبيعي نمي‌شود آنرا فهميد.

به گزارش خبرنگار هنري ايسنا، كمال تبريزي كارگردان سينما در سري نشست‌هاي ديدار با كارگردانان در «چادر سينما» كه به موضوع سينماي معناگرا اختصاص داشت ضمن بيان اين مطلب گفت: درباره اين سينما به نظر مي رسد لفظ درستي استفاده نشده است و وقتي مي‌گوييم سينماي معناگرا به نظر مي‌رسد ساير فيلم‌هايي كه جزو اين قسمت نيستند معني ندارند. اين سينما به فيلم‌هاي ماوراء‌الطبيعه و روحانيت اختصاص دارد و درباره متافيزيك صحبت مي‌كند.

وي با بيان اينكه متاسفانه اين نوع سينما در كشورهاي ديگر به يك نوع سينماي خاص تبديل شده است اظهار داشت: اميدوارم كه بتوانيم با برداشتن قدم‌هاي تازه اين عرصه را در سينماي خودمان طوري آغاز كنيم كه سهم مخاطب در آن فراموش نشود و با مردم ارتباط نزديك‌تري برقرار كند. اگر بتوانيم چنين كاري انجام دهيم مي‌شود گفت كار متفاوتي انجام شده است.

تبريزي سينماي معناگرا را با سينماي ديني متفاوت دانست و گفت: اينها به ذاته دو نوع سينما هستند اما دايره موضوعات آن مي‌تواند يكي باشد. سينماي معناگرا در حوزه‌هاي ديگر كمتر دخالت مي‌كند و براي خودش استقلال مشخص‌تري دارد ما مي‌توانيم سينماي معناگرا داشته باشيم به اين معني كه هيچ رابطه‌اي با مفاهيم ديني نداشته باشد.

اين كارگردان در جواب به سوالي درباره آينده سينماي معناگرا اظهار داشت: زود است قضاوت كردن درباره اينكه اين سينما به كجا مي‌رود اما اميدوارم اين سينما به يك سينمايي مهجور تبديل نشود كه ارتباطش با مردم قطع شود سينماي خاصي كه نوعش در سينماي ايران كم نيست و پايگاه مردمي ندارد وصرفا با حمايت و تشويق ارگانهاي دولتي شكل مي‌گيرد.

آخرين ساخته كمال تبريزي بنام يك تكه نان در بخش سينماي معناگراي جشنواره فيلم فجر موفق به دريافت جايزه شد.

به گزارش ايسنا وي درباره اين فيلم گفت: جايزه نقدي هم به اين فيلم تعلق گرفت كه هنوز دريافت نكردم. من به عنوان اولين تجربه به اين شكل تمام سعي‌ام را كردم تا فيلم براي مخاطبينم قابل باور باشد كه نمي‌دانم چقدر بوده‌ام اما يك تكه نان دربين فيلم‌هاي هم نوعش از مخاطب بيشتري برخوردار است.

تبريزي تاكيد كرد:‌اين عرصه نياز بيشتري به تكنولوژي خاص دارد و فعلا تا اطلاع ثانوي ما سقف پروازمان يك حد مشخص است و فراتر نمي‌توانيم برويم مگر اينكه مسئولين سينماي فكري براي اين عقب‌افتادگي ما بكنند. ما براي ايجاد باور در اين سينما احتياج به تكنيك بالا داريم و فاصله به روز شدن ما تا سينماي دنيا خيلي زياد است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي با اشاره به سينماي دنيا اظهار داشت: فيلم‌هاي خارجي چون از تكنيك بالايي بهره مي‌برند انديشه و تخيل مي‌تواند مرزي نداشته باشد و دست‌ كارگردان و فيلمنامه‌نويس باز است.

تبريزي در جواب به سوالي درباره ي علاقه‌اش به ژانرهاي سينمايي گفت: من به عنوان يك فيلم‌ساز دوست دارم تمام عرصه‌ها را تجربه كنم و همه ژانرها را دوست دارم و براي دست گرفتن فيلمنامه‌اي، ژانر طنز و كميك انتخاب اول من خواهد بود و بعد از آن كاري را انتخاب مي‌كنم كه قبلا آنرا امتحان نكرده باشم.

وي علت كارگردان سريال شهريار را هم همين تازه بودنش خواند و افزود: از اين سريال اميدوارم يك ورسيون سينمايي هم آماده كنم.

تبريزي با اظهار علاقه به اينكه كار بعدي‌اش در ژانر وحشت باشد اظهار داشت: كار ترسناك را خيلي دوست دارم و ترجيح مي‌دهم به عنوان تفريح و سرگرمي در اين مسير گامي قابل تامل بردارم.به گزارش ايسنا اين كارگردان همچنين در جواب سوالي با اشاره به فيلم مارمولك گفت: در هنگام ساخت اصلا فكر نمي‌كرديم چنين شرايطي براي اين فيلم بوجود بيايد كه منجر به عدم نمايشش گردد چذاکه اين فيلم پروانه رسمي نمايش از وزارت ارشاد دارد و قبل از اكران هم براي مسئولين مملكت به نمايش گذاشته شد .

وي خاطرنشان كرد: فكر مي‌كنم در آينده، شرايطي پيش بيايد تا مارمولك مجددا اكران شود و مطمئنم مجددا با استقبال مواجه خواهد شد. شايان ذكر است وزش شديد باد اين نشست را هم مانند ساير نشست‌هاي روز ششم چادر سينما مختل كرد.

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/22364

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'كمال تبريزي: مي خواهم فيلم ترسناک بسازم، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016