سه شنبه 20 ارديبهشت 1384

سخنان محمد حقوقي در آيين بزرگداشت شاهرخ مسكوب در اصفهان، ايرنا

اصفهان ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۲/۲۰‬
داخلي. فرهنگي. بزرگداشت.

آيين بزرگداشت مرحوم "شاهرخ مسكوب"، نويسنده و شاهنامه‌پژوه روز سه‌شنبه در تالار كتابخانه مركزي اصفهان برگزار شد.

"محمد حقوقي " شاعر و منتقد ادبي در اين آيين گفت: براي جلوگيري از انحطاط فرهنگي در نزد ايرانيان ، بايد به دامن شاهنامه فردوسي بازگرديم و تاملي دوباره بر آن داشته باشيم.

وي در جمع اديبان و هنردوستان اصفهاني افزود: شاهنامه فردوسي به عنوان يكي از پايه‌هاي اسطوره ايراني ،راه نجات فرهنگ و تمدن ايراني از انحطاط است.

وي تصريح كرد: محققين و پژوهشگران بايستي از اقيانوس شاهنامه بيش از اينهااستفاده كنند و اسطوره‌هاي آنرا كه حاصل تفكر ايراني بوده،بيان كنند.

حقوقي ، سرمنشا شاهنامه‌پژوهي را از كشورهاي غربي دانست وافزود: خارجيان در دو سده گذشته با آغاز تحقيق بر روي شاهنامه ، پژوهش در آثار بزرگان ادبيات را به نخبگان ايراني آموزش دادند.

اين منتقد ادبي افزود: شاهنامه در خارج، بيش از داخل كشور مورد استقبال پژوهشگران قرارگرفته بطوريكه بيش از ‪ ۳۰۰‬پژوهشگر آلماني در زمينه شاهنامه فعاليت كرده‌اند و اين در حاليست كه در ايران بيش از ‪ ۵۰‬محقق در اين زمينه كار پژوهشي انجام نداده‌اند.

حقوقي تصريح كرد: هنوز نويسندگان و محققين در نوشته‌هاي خود ، فردوسي را ستاره تابناك ادبيات فارسي قلمداد مي‌كنند و كمتر بدنبال كشف ظرفيت‌هاي شاهكار وي هستند.

اين شاعر تصريح كرد: از زماني كه مفهوم "اسطوره" را شناختيم ،توانستيم به ارزش تاريخي فرهنگ و تمدن خود پي ببريم و شاهنامه فردوسي از نظر غني بودن يك منبع تمام نشدني است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در بخش ديگري از سخنان خود، "شاهرخ مسكوب" را يكي از نخستين افرادي دانست كه در زمينه شاهنامه به تحقيق و پژوهش پرداخت.

وي افزود: مسكوب با تامل در شاهنامه متوجه ظرفيت‌هاي بيشمار اين اثر شد و در حيات خويش به ارايه تفسير از اين اثر بزرگ پرداخت.

" شاهرخ مسكوب " متولد ‪ ۱۳۰۴‬بابل ، تحصيلات خود را در رشته حقوق دانشگاه تهران به اتمام رسانيد.

آغاز فعاليت فرهنگي وي با ترجمه آثار بزرگان ادبيات جهان همراه بوده كه در ادامه به پژوهش در شاهنامه فردوسي پرداخت.

"شاهرخ مسكوب" ‪ ۲۳‬فروردين سال جاري در يكي از بيمارستان پاريس زندگي را بدرود گفت.

آيين بزرگداشت شاهرخ‌مسكوب به همت "موزه هنرهاي معاصر اصفهان" و " شركت آذر توس آپادانا" در كتابخانه مركزي اصفهان برگزار شد.

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/22374

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سخنان محمد حقوقي در آيين بزرگداشت شاهرخ مسكوب در اصفهان، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016