يكشنبه 15 خرداد 1384

بیانیه کانون نویسندگان ایران به مناسبت سالگرد در گذشت هوشنگ گلشیری

پنج سال پیش روز شانزده خرداد ١٣٧٩ هوشنگ گلشیری از میان ما رفت. هوشنگ گلشیری گذشته از آفرینش ادبی به تحقیق در ادبیات معاصر و پرورش نسلی از داستان نویسان و منتقدان ادبی عمری را نیز به پیکار بی‌امان با سانسور و دفاع از آزادی بیان و قلم و اندیشه و فعالیت مستمر در کانون نویسندگان ایران گذراند.

ما کانونیان از یاد نمی‌بریم که گلشیری درست تا یک روز پیش از آنکه در بستر بیماری بیفتد چگونه شب و روز خود را به فعالیت در کانون گذراند و در این راه تا چه اندازه نسبت به سلامت جسمی خود بی اعتنا بود.

با گذشت پنج سال از مرگ هوشنگ گلشیری نه تنها آرمان‌های پاک و بلند او برای آزادی بیان و قلم و اندیشه محقق نشده است بلکه تا کنون ده‌ها روز نامه ، هفته نامه، ماهنامه، و ... به محاق توقیف فرو رفته است . بسیاری از سایت‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و آگاهی رسان اینترنتی صافی گذاری شده‌اند ؛ ده‌ها روزنامه‌نگار و فعال اجتماعی به زندان افتاده‌اند ؛ ناصر زرافشان و کیل شجاع و آزاده پرونده قتل‌های سیاسی ، موسوم به قتل‌های زنجیره‌یی (یار دیرین محمد مختاری و محمد جعفر پوینده) به جرم دفاع از ستمدیدگان سه سال است که در زندان است.

یوسف عزیزی بنی‌طرف به خاطر اعتراض به سرکوب‌های اخیر مردم خوزستان در زندان به سر می‌برد ؛ تنی چند از وبلاگ نویسان به زندان‌های دراز مدت محکوم شده اند؛ گروهی از آزادی خواهان که چندی پیش برای اعتراض به سرکوب‌های هر روزه در مقابل دفتر نمایندگی سازمان ملل تحصن کرده بودند ، اکنون در زندان‌اند و بر اثر اعتصاب غذا‌های مکرر به مرگ تدریجی گرفتار آمده اند و سرانجام کانون نویسندگان ایران ، این با سابقه ترین نهاد دفاع از آزادی بیان و قلم و اندیشه سه دوره پیاپی است که بر اثر مداخله نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات بی‌هیچ توجیهی از برگزاری مجمع عمومی سالانه خود محروم مانده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

با این همه ، ما اعضای کانون نویسندگان ایران در سراسر این پنج سال که از مرگ گلشیری و شاملو می‌گذرد به شهادت تاریخ هرگز از آرمانهای آنها گامی وا پس نگذاشته ایم و همچنان بر سر پیمان خود برای تحقق آزادی بیان و قلم و اندیشه و مبارزه با سانسور در تمامی اشکال آن استوار مانده‌ایم.
یاد هوشنگ گلشیری ، همرزم محمد جعفر پوینده و محمد مختاری ، گرامی باد.

کانون نویسندگان ایران
١٦/٣/١٣٨٤
-----------------------------------

یاد هوشنگ گلشیری گزامی باد

دوشنبه ١٦ خرداد ساعت ٦ بعدازظهر، جمعی از دوستان و اهل‌قلم، به مناسبت پنجمین سالروز درگذشت هوشنگ گلشیری، نویسنده بزرگ معاصر، برمزار او گرد می‌آیند. ساعت ٤ و۳۰ دقیقه همین روز یک واحد اتوبوس از خیابان آزادی، مقابل دانشکده دامپزشکی به سوی کرج، مزارگاه امام‌زاده طاهر حرکت خواهد کرد.

جمعی از دوستان هوشنگ گلشیری

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/23811

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بیانیه کانون نویسندگان ایران به مناسبت سالگرد در گذشت هوشنگ گلشیری' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016