چهارشنبه 15 تير 1384

بررسي دلايل كاهش ‌٢٥ درصدي فروش سينماها، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - سينما


در گزارش قبل با مقايسه آماري ميزان فروش فيلم‌هاي سينماي در تهران (بهار 1384) و مقايسه آن با مدت مشابه در سال گذشته متوجه كاهش 25 درصدي فروش سينماهاي پايتخت شديم.

به گزارش بخش تحقيق و گزارش‌هاي هنري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)،‌ جهت مشخص شدن ريشه‌هاي پنهان بحث، بايد كمي به گذشته رجوع كنيم و تا حدودي شاخه‌هاي پيشين اين مقوله گسترده را تيتروار بازگويي نماييم كه در نهايت به عامل تعيين‌كننده اخير يعني تغيير مديريت در سازمان صدا و سيما و كاهش محدوديت در نمايش فيلم‌هاي سينمايي و پيرايش آثار خواهيم رسيد.

اما ابتدا به مهمترين موارد علل كمبود تماشاگر در سالنهاي سينمايي كشور نظري اجمالي خواهيم داشت:

- وضعيت سالنهاي نمايش:

برخي از سالنهاي موجود سينمايي كشور هم اكنون با سيستم و امكانات فني و صندلي‌هايي به حيات كم رمق خود ادامه مي‌دهند كه عمر مفيد آنها مدتهاست به پايان رسيده و ميراث فرسوده دوران پيش از انقلاب اسلامي هستند.

- عدم توزيع مناسب موقعيت جغرافيايي سالنهاي سينما در پايتخت كشور:

هم اينك تعداد زيادي از سينماهاي شهرتهران در محدوده جغرافيايي (مثلث شلوغ) ميدان انقلاب - ميدان ولي‌عصر و ميدان امام‌حسين واقع‌اند كه با توجه به شلوغي حوالي مذبور و واقع شدنشان در طرح محدوده ترافيك، رغبت مردم به استفاده از آنها كم مي شود و اين در حالي است كه مناطقي چون نارمك، شهرك‌هاي جنوب شرقي تهران شامل مشيريه، شهرك كاروان ومسعوديه، شهرك‌هاي غربي و شمال غربي تهران شامل اكباتان، شهرك غرب و بسياري از مناطق پايتخت فاقد هرگونه امكانات سينمايي هستند.

- بحث زمان و شرايط اكران فيلم‌ها:

عموم تهيه‌كنندگان سينماي ايران از زمان اكران نامناسب فيلم‌هايشان گله داشته و اذعان دارند اگر زمان اكران فيلم‌شان درست انتخاب مي‌شد فيلم‌شان در گيشه موفقيت زيادي كسب مي‌كرد.

- كيفيت توليد به لحاظ محتوايي و يا ماتريال (مواد مصرفي و امكانات فني)

به گزارش ايسنا، اين امر نيز بر كسي پوشيده نيست كه ادوات و تجهيزات كه سينماي ايران جهت توليد و خلق آثار سينمايي از آن بهره مي‌برد مدتهاست به روز نشده و تا حدودي از رده خارج هستند.

- عدم توانايي برخي كارگردانان در انتخاب فيلمنامه مناسب و ناتواني تكنيكي:

برخي از كارگردانان سينماي ايران نيز، در ادامه نمونه‌هاي نام آشناي قبل از انقلاب اسلامي با دانش و توان اندك سينمايي خود در راندن تماشاگران از سالن‌ها بسيار موفق عمل مي‌كنند!.

- جذابيت فيلم‌هاي اخير پخش شده از تلويزيون و كم شدن جرح و تعديل‌ها :

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اما از مهمترين دلايل كم شدن مخاطبان سينماهاي تهران در چند ماه اخير بايد به پخش فيلم‌هاي جذاب و تماشاگر پسند توسط تلويزيون در برنامه‌هاي شبه تخصصي «سينما يك» و «سينما چهار» اشاره كرد و نمايش فيلم‌هايي چون «چه روياهايي مي‌آيند»، «حلقه»، «رهايي از شاوشنگ» و «ذهن زيبا».

نكته قابل توجه ديگر كاهش پيرايش‌هاي تلويزيوني و دستيابي به موارد هوشمندانه تغيير و پوشاني صحنه‌هاي غيرقابل نمايش توسط عوامل تهيه و پخش فيلم‌هاي سينماي پخش از تلويزيون است، كه براي نمونه مي‌توان به تغيير لباس «جنيفر كانلي» در برخي نماهاي فيلم «ذهن زيبا» اشاره كرد.

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/25571

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بررسي دلايل كاهش ‌٢٥ درصدي فروش سينماها، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016