يكشنبه 15 آبان 1384

ببخشید، اینجا چه خبر است؟ گپی با مهراب قاسمخانی نویسنده سریال شب های برره، ايران ما

ایران ما - فواد خاک نژاد:این روزها همه جا صحبت از مجموعه تلویزیونی « شبهای برره » است . فکر می کنم شبهای برره بهانه ی خوبی بود که به سراغ مهراب قاسمخانی یکی از نویسندگان این مجموعه بروم . مهراب صادقانه به سئوالاتم پاسخ می دهد و البته خیلی تاکید دارد که به جای مصاحبه از کلمه ی گپ استفاده کنم . پس من همین جا با قاطعیت اعلام می کنم که گپی با مهراب قاسمخانی .

داریم می بینیم که مجموعه ی شبهای برره توانسته است هم مخاطب خاص و هم مخاطب عام را به خوبی جذب کند . این تاثیر پذیری از کجا آمده ؟

مهراب قاسمخانی - اولا امیدوارم این طوری باشد چون دشمن خیلی زیاد دارد ولی خودم فکر می کنم مجموعه خوبی داریم به نظرم توانسته ایم گروهی را جمع کنیم که همه کارشان را بلد هستند .

تنها دلیل موفقیتش همین است ؟

مهراب قاسمخانی - به نظرم باید همین باشد چون بسیار سخت است جمع آوری گروهی که هم کارشان را بلد باشند و هم احساس مسئولیت کنند .

اخیرا پای طنز نویسان مطبوعات به سریالهای روتین شبانه باز شده است - شخصیتهایی مثل امیرمهدی ژوله - به نظر تو حضور چنین نویسندگانی تاثیر گذار است ؟

مهراب قاسمخانی - خب ، من بقیه را نمی دانم اما امیر بسیار عالی است هم خودش و هم کارهایش . به نظرم پسر بسیار با استعدادی است . به نظرم حضور روزنامه نگاران می تواند خیلی خوب باشد یعنی کم کم این دو گروه بیشتر با هم آشنا شوند .

برادرت -پیمان قاسمخانی - هم در تلویزیون موفق بوده و هم در سینما . اما اغلب دیده می شود کسانی که در سینما فعالیت می کنند از فعالیت در تلویزیون سرباز می زنند ، به نظرت دلیل این فاصله چیه ؟

مهراب قاسمخانی - نمی دونم ! سئوال سختیه ! یه موقع هایی نمی تونم بپذیرم ، تفکری هست که سینما پله ی بعدی تلویزیون است والله من خیلی وقته که سینما نمی رم چون واقعا هیچ خبری توش نیست . این فاصله ای رو که تو میگی من اصلا حس نمی کنم .

یعنی به نظرت این فاصله وجود ندارد ؟

مهراب قاسمخانی - به نظر تو وجود دارد ؟

من این رو دقیقا حس می کنم .

مهراب قاسمخانی - چه اتفاق بزرگی در سینما در حال اتفاق افتادن است ؟ نمی خوام تلویزیون رو توجیه کنم یا ازش دفاع کنم ولی از سینمایمان هم اصلا خوشم نمی آید .

نمی دانم !

مهراب قاسمخانی - می دونم منظور تو چیه ولی می گم واقعا تو سینمای ما چه خبره ؟شارلاتان با اون همه فروش یا مثلا شاخه گلی برای عروس

این قسمت صحبت هات رو باهاش موافقم . اما بقیه ی کارها چی ؟ مثلا این اواخر خیلی دور خیلی نزدیک ؟

مهراب قاسمخانی - من نمی گم که همه کارها بد است اما می گم این ها با هم قابل مقایسه نیستند . ما برای تلویزیون با این شرایط کار می کنیم . اونها با اون شرایط . کارهای تولیدی ما به خاطر شرایط قابل مقایسه با اون ها نیست . اما من می گم این فاصله رو حس نمی کنم .

بریم سراغ برره ای ها ؟

مهراب قاسمخانی - بریم !

توی رفتارهای برره ای ها یک جور دو رویی یا تفاوت ظاهر و باطن دیده می شود که این رفتار در بین ما ایرانیها کم هم نیست . این رفتارهای برره ای ها کاملا زائیده ی ذهن گروه نویسندگان بود یا از جائی برای این سوژه ها سفارش می گرفتید ؟

مهراب قاسمخانی - نه ، سوژه ها مال خودمون بود . البته برای نوشتن برره آنقدرها هم راحت نیستیم . از سوی شبکه ی سه دائم در حال محدود شدن هستیم . البته فشارهای بیرون به شبکه ی سه هم خیلی زیاد است . من همین الان می تونم یک لیست به تو نشان بدهم از حرفهایی که می توانستیم بزنیم ولی الان نمی توانیم .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


می تونی مثال بزنی ؟

مهراب قاسمخانی - مثلا اسم نظام دو برره . یعنی فقط اسم نظام . چون اسم نظام هم معنی اسم حکومت است .

خب ؟ داره جالب می شه .

مهراب قاسمخانی - ولی خب دیگه نباید بگیم . هر چی که کار پر مخاطب تر باشه فشار روش بیشتره . مثلا اعتراض مردم فسا !

مگه اعتراض کردند ؟

مهراب قاسمخانی - خود من هم توی روزنامه خواندم بهرحال به ما گفتند دیگه اسم فسا رو نیاوردیم و جالب تر این که مردم شهرستان یاسوج هم اعتراض کردند که داره به اونا توهین می شه .

البته حالا این مساله مطرح می شود که مثلا اون تعدادی از مردم یاسوج که اعتراض کردند چند درصد مردم یاسوج بودند یا آیا اونها راضی هستند که شبهای برره دیگر از تلویزیون پخش نشود ؟

مهراب قاسمخانی - مساله این است که باید این فرهنگ رو بین مردم جا انداخت که شوخی با توهین فرق می کنه . من همیشه وقتی می خواهم یک شخصیت پر از نقطه ضعف خلق کنم - به هر حال باید شاغل باشد و کاری داشته باشد - دستم می لرزد که یک عده ای از من شکایت نکنند . به هرحال نمی شه که شخصیتی خلق کنی که نه شغل داشته باشد و نه مشخص باشد مال کجاست .

این مساله وقتی برای من مطرح شد که شخصیت پاچه خار اعظم با لهجه ی غلیظ ترکی در مجموعه حاضر شد .

مهراب قاسمخانی - بذار راحتت کنم ! خدای نکرده سوءتفاهم نشود که ترکها پاچه خارن . چون من و پیمان (قاسمخانی) هردو ترک هستیم .

واقعا هم بامزه شده .

مهراب قاسمخانی - به نظر من هم ساعد ( هدایتی ) تازه با این نقش متولد شده .

حالا با این همه زحمت ، به زحمتش می ارزد؟

مهراب قاسمخانی - می شه گفت آره . من شخصا کارم اینه . این انتخاب خودمه . باید شرایط رو قبول کنم

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/27190

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ببخشید، اینجا چه خبر است؟ گپی با مهراب قاسمخانی نویسنده سریال شب های برره، ايران ما' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016