چهارشنبه 18 آبان 1384

نغمه محمدرضا شجريان در تالار "كويين آليزابت هال" لندن پيچيد، ايرنا

لندن، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۸/۱۸‬

نغمه "محمدرضا شجريان" سه‌شنبه شب با سروده‌هايي از حافظ، عطار، مولوي، سعدي، "سهراب سپهري"، "محمدرضا شفيعي كدكني" و "فريدون مشيري" در تالار "كويين اليزابت هال" مجموعه فرهنگي "ساوث بنك" لندن پيچيد.

كنسرت موسيقي ايراني با هنرمندي شجريان و گروه نوازندگان با اجراي چند قطعه موسيقي و آواز سنتي و معاصر بار ديگر توجه علاقه‌مندان فرهنگ و هنر ايران را در لندن به خود جلب كرد.

در اين برنامه كه در جمع حدود هزار نفر اجرا شد، "حسين عليزاده" نوازنده تار، "كيهان كلهر" نوازنده كمانچه و "همايون شجريان" با تنبك و آواز شجريان را همراهي كردند.

تك نوازي استادانه عليزاده آغازگر اين برنامه بود و سپس بخش اصلي در دستگاه دشتي با پيش درآمدي ساخته "يوسف فروتن" و آواز خواني شجريان از عطار اجرا شد.

وي سپس شعر معروف مولوي با مطلع "رو سر بنه به بالين تنها مرا رها كن - ترك من خراب شبگرد مبتلا كن" را كه مشهور است به عنوان آخرين شعر مولانا در بستر مرگ سروده شده به‌صورت تصنيف عرضه كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

پس از آن، شجريان غزلي را از حافظ به‌صورت آواز خواند و سپس قسمتي را با خواندن تصنيفي دو صدايي با فرزندش به پايان رساند.

شعر اين تصنيف با عنوان "بزن آن زخمه" از سروده‌هاي شفيعي كدكني شاعر نيشابوري و آهنگ آن نيز ساخته عليزاده بود.

بخش دوم اين برنامه در دستگاه بيات ترك و افشاري شامل اجراي آوازي غزلي با عنوان "نجوا" از حافظ و سپس در بخش ساز و آواز شعري از سعدي بود.

اين هنرمند سپس مثنوي درويش را در چهار مضراب و تصنيف سلسله مو را به‌صورت دو صدايي و گفت و بازگفت با همايون شجريان اجرا كرد.

پايان اين برنامه كه به‌گفته بسياري از حاضران بهترين بخش بود به اجراي تصنيف گونه "دستي افشان" يا "نيايش" اثر زنده‌ياد سپهري اختصاص داشت.

شجريان با تركيب موسيقي كلاسيك سنتي با شعر نو سپهري تا حدي و براي دقايقي توانست خاطره "فرياد" شاهكار قبلي خود با آثار شفيعي كدكني و "فريدون مشيري" را بار ديگر زنده كرد و سپس به برنامه موسيقي خود در لندن در ميان تشويق گسترده حاضران پايان داد.

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/27264

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نغمه محمدرضا شجريان در تالار "كويين آليزابت هال" لندن پيچيد، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016