سه شنبه 24 آبان 1384

تمجيد اسكورسيزي از كيارستمي، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: نگاهي به وبلاگ‌ها


«مارتين اسكورسيزي» كارگردان سينماي آمريكا در جشنواره بين‌المللي فيلم مراكش، از «عباس كيارستمي» كارگردان ايراني تقدير كرد.

به گزارش خبرنگار سرويس «نگاهي به وبلاگ‌ها»ي ايسنا در وبلاگ http://hajkazem.persianblog.com به نقل از خبرگزاري فرانسه نوشته شده است: اين كارگردان مطرح سينماي آمريكا عنوان كرد قصد دارد فيلم‌سازي در هاليوود را ترك كرده و به ساخت فيلم‌هاي كوتاه و مستند بپردازد. (فيلم‌هايي متفاوت كه هميشه آنها را دوست داشته است)

اسكورسيزي گفته؛ با توجه به اين‌كه عمري از او گذشته، ديگر نمي‌خواهد وقت خود را صرف فيلم‌سازي براي هاليوود كند.

اسكورسيزي، كارگردان فيلم‌هاي مطرح تاريخ سينما مثل «گاو خشمگين»، «رفيقاي خوب» و «هوانورد» از جمله ميهمانان افتخاري «جشنواره بين‌المللي فيلم مراكش» است كه از جمعه آغاز به كار كرد.

كيارستمي و اسكورسيزي همواره در سال‌هاي اخير از روابط خوبي با هم برخوردار بوده‌اند، به طوري كه چند سال پيش به دنبال تحريم چهلمين جشنواره فيلم نيويورك و اعتراض به نوع رفتار دولت آمريكا با عباس كيارستمي توسط فيلم‌سازاني نظير «اكي كريسماكي» كارگردان فنلاندي، «عبدالرحمان ايساكو» فيلم‌ساز آفريقايي و «برتران تاورنيه» فيلم‌ساز فرانسوي، اسكورسيزي دولت آمريكا را به خاطر اين اقدام مورد انتقاد قرار داد.

«مارتين اسكورسيزي» طي بيانيه‌اي ‌كه از طريق دفتر وي منتشر شد، ندادن ويزا به عباس كيارستمي را واقعه‌اي تكان دهنده دانسته بود.

او در بيانيه خود خواسته بود همبستگي‌اش را با دوست و همكار خود «عباس كيارستمي» اعلام كند. از نظر اسكورسيزي كيارستمي ارايه‌گر والاترين سطح هنر در سينماست، چيزي‌كه بايد بر هر كسي كه فيلمي از او ديده است، آشكار باشد.

به اعتقاد اين كارگردان آمريكايي كيارستمي همانند هنرمندان راستين، درگير پرداختن به ايدئولوژي‌ها و پيام‌هاي خام نمي‌شود و فيلم‌هايش چيزي بيشتر يا كمتر از بازتاب‌هاي دنياي اطراف او نيستند، بازتاب‌هايي كه از صافي حساسيت‌هاي فكري او گذشته‌اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اسكورسيزي در آن زمان در ادامه‌ي بيانيه‌ي خود آورده بود؛ واقعا تكان خوردم زماني‌كه آگاه شدم كيارستمي به خاطر محدوديت‌هاي وزارت خارجه‌ي آمريكا، نتوانسته است وارد اين كشور شود. ندادن ويزا به هنرمنداني در شأن كيارستمي به دليل مسايل امنيتي، وجهه‌ي خوبي به دولت آمريكا نمي‌دهد و باز هم تكان خوردم زماني‌كه دريافتم قصد دارند «ده»، فيلم فوق‌العاده‌ي كيارستمي را سانسور كنند. سانسور هيچ خدمتي به هيچ كسي نكرده و چنين نخواهد كرد. هم‌چنان‌كه همه مي‌دانيم بازنده‌ي واقعي، كساني خواهند بود كه به اعتماد تماشاگراني كه ظاهرا قصد حفاظت‌شان را دارند خيانت مي‌كنند.

هنرمند مي‌تواند شكل‌ گران‌قدري از دادوستد فرهنگي باشد، به خصوص زماني ‌كه حاصل انديشه، استعداد برجسته‌اي همچون عباس‌كيارستمي است.

در سال ‌٢٠٠٣ عباس كيارستمي و مارتين اسكورسيزي به طور مشترك رياست بخش سينه فونداسيون را برعهده داشتند تا يك مجموعه از فيلم‌هاي كوتاه را براي نمايش انتخاب كنند.

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/27353

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تمجيد اسكورسيزي از كيارستمي، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016