جمعه 11 آذر 1384

هفتمين دوسالانه‌ي كاريكاتور تهران با معرفي برگزيدگان تمام شد، كامبيز درم‌بخش دو جايزه‌ي دوم برد، ايسنا

هنرمندان ايران 18 و 66 كشور 14 جايزه گرفتند

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - هنرهاي تجسمي

هفتمين دوسالانه كاريكاتور تهران از نگارخانه صبا و خيال راه افتاد و در موزه هنرهاي معاصر تهران تمام شد.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ايراني‌ها 18 و هنرمندان 66 كشور 14 جايزه گرفتند. جايزه اولي‌ها سهم ايراني‌ها نبود؛ اما كامبيز درم‌بخش دو جايزه دوم را از آن خود كرد.

در مراسمي كه عصر روز گذشته با حضور هنرمندان و كاريكاتوريست‌ها در سينما تك موزه‌ي هنرهاي معاصر تهران برگزار شد، دبير هفتمين دوسالانه كاريكاتور تهران گفت كه مي‌خواهد متن ادبيانه‌اي بخواند؛ او از عجيبي زمانه مي‌گفت؛ زمانه‌اي كه قوانينش دچار واپس‌گرايي شده‌اند، از پاسخ مورديلو به پرسش خود كه منشاء هنر كاريكاتور را طرح‌هاي غارها دانسته و غارنشينان را خالقان هنر كاريكاتور؛ او گفته‌هايش را ادامه داد تا به رسانندگي كاريكاتورهاي بدون شرح و مطبوعاتي رسيد.

مسعود شجاعي طباطبايي نام همه كساني را كه به شكلي در برپايي و اجراي دوسالانه سهمي داشتند، يك به يك خواند.

او از تمجيدهايي كه كاريكاتوريست‌هاي خارجي از دوسالانه هفتم كرده بودند هم ياد مي‌كرد.

كوزو بوكين كه با دريافت 300 جايزه بين‌المللي ركورددار دريافت جايزه كاريكاتور در دنياست، گويا نظم جاري در دوسالانه هفتم را تنها در دوره سربازي‌اش ديده است.

ديروز اما وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيامده بود، محمدحسين ايماني خوشخو - معاون امور هنري او - گفت كه صفار هرندي سلام رسانده و خود با هيات دولت به ايلام سفر كرده است.

ايماني تاكيد داشت كه بي‌اغراق، دوسالانه كاريكاتور يكي از موفق‌ترين برنامه‌هايي است كه در حوزه‌هاي مختلف هنري برگزار مي‌شود.

او به نكاتي براي الگو گرفتن ساير دوسالانه‌ها اشاره مي‌كرد كه ازجمله آن شيوه مديريت، اجراي برنامه كه متكي به پديد آورندگان اين رشته، ارتباط خوب مديريت دوسالانه با مخاطبان و پرداختن به مضامين انساني و اجتماعي و نيز كشف و رشد استعدادها بود.

به‌زعم معاون امور هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، اگر ساير دوسالانه‌ها و جشنواره‌هاي هنري دست‌كم بخشي از اين نكات را رعايت كنند، دوسالانه‌هايي ماندگارتر، مردمي‌تر و داراي پايگاه اجتماعي‌تري خواهيم داشت.

ايماني از حمايت و همكاري شهرداري تهران هم سخن گفت.

به گمان اين مقام مسوول، در حوزه كاريكاتور آن‌قدر تعهد وجود دارد كه مي‌توان تنها با خيال راحت حمايت كرد.

شهردار تهران هم از ابتدا تا انتهاي مراسم در سالن سينما تك حضور داشت.

محمدباقر قاليباف اذعان داشت كه نه هنرمند است؛ نه با هنر آشنايي دارد، اما به عنوان يك مدير با تمام وجود نقش منحصر به فرد، اثرگذار و ماندگار هنر و هنرمند را در جامعه درك كرده است.

او به دوره مديريتش در نيروي انتظامي اشاره كرد كه سفارش انيميشن تلوزيوني "سيا ساكتي" را به بهرام عظيمي داده است.

قاليباف دستيابي و ارتقاي فرهنگ شهرنشيني، شهروندي و شهر پايدار را از اولويت‌هاي برنامه مديريت خود در شهرداري تهران دانست.

او اعلام كرد كه شهرداري آماده است تا دوسالانه هشتم كاريكاتور تهران را با رويكردهاي شهر و شهروندي در دستور كار خود قرار دهد. به گزارش ايسنا، در ادامه، ژان مولاتيه - كاريكاتوريست فرانسوي - كه موج نو كاريكاتور دهه 70 را مديون او مي‌دانند، خود را كاريكاتوريست و عكاس حرفه‌يي معرفي كرد و گفت كه قبل از هر چيزي سعي مي‌كند انسان باشد، حرف‌هاي مولاتيه را هومن شهروندي به فارسي ترجمه مي‌كرد؛ اما جمله‌هايي فلرسي نيز در طول اقامتش به وي ياد داده شده بود.

مولاتيه با هيجان مي‌گفت كه "مخلص شما هستم" او سپاسگذار بود از اين‌كه از انزوا و زندانش در گوشه پاريس بيرون آمده و به كشور هزار و يك داستان و هزار و يك شاعر آمده است. او سعدي، جامي، مولوي و فردوسي را هم مي‌شناخت. جمله‌اي از قرآن را نيز به عربي خواند " خداوند زيباست و زيبايي را دوست دارد".

مولاتيه مي‌گفت كه شما ملت غيور ايران خنده را مي‌شناسيد؛ گويا حضور و ديدارش در ايران او را به زندگي و كار باز گردانده و حالا مي‌خواهد پس از بازگشت با الهام از كارهاي ايراني‌ها بار ديگر كاريكاتور بكشد.

او صدرا بني‌اسدي 14 ساله را به حاضران معرفي كرد و گفت كه استعدادهاي ايراني‌ها او واداشت كه ايران و تهران را پايتخت كاريكاتور دنيا بداند.

همچنين حضور شركت‌كنندگان زن در فستيوال تهران نكته قابل توجهي براي وي به شمار مي‌رفت.

وي خبر داد كه مي‌خواهد در بازگشت به فرانسه، نمايشگاه بزرگي از كاريكاتور ايراني‌ها در پاريس برگزار كند؛ براي آن كه عشق ايراني‌ها را تلافي كرده باشد.

مولاتيه اصرار داشت بگويد كه تملق نمي‌كند. مردم ايران و تهران براي او غير قابل تصور و باور نكردني‌اند. اين كاريكاتوريست نامي فرانسوي گفت كه همين ويژگي به رانندگي‌تان هم مي‌خورد؛ او تهران را يك معجزه خواند و گفت مي‌خواهد ايراني باشد. اين جمله را به فارسي تكرار مي‌كرد.

به گزارش ايسنا، غلامعلي لطيفي - رييس هيات داوران - نيز گزارشي از روند وچگونگي داوري ارايه داد.

او جزء به جزء تمام مراحل را تشريح كرد و از شيوه حذفي و انتخابي در داوري سخن گفت واذعان داشت كه آن را بي عيب‌ترين شيوه نمي‌داند اما شيوه‌اي توافقي ميان هفت داور بوده است.

بخش موضوعي - سالمندان- ، جايزه بزرگ هشت‌هزار دلاري به ميخائيل كونتوريز يوناني تعلق گرفت.

برگزيده نخست، لوك دسچيميكر بلژيكي، نفر دوم كامبيز درم‌بخش از ايران و نفر سوم اين بخش هم كنستانتين سيوسو از كشور روماني بودند.

تقديري‌هاي اين بخش هم الكساندر گاتو از ايتاليا، حسن كريم‌زاده، مانا نيستاني و توكا نيستاني از ايران بودند.

در بخش چهره نيز ادواردو باپتيستائو از كشور برزيل برگزيده نخست بود، نفر دوم مهدي آقاجاني از ايران و نفر سوم هم عثماني سيمانكا از كشور كوبا بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

تقديري‌هاي اين بخش را نيز گرزگورز سزوموسكي - لهستان-، حسين صافي و امين ميلاني از ايران تشكيل مي‌دادند.

در بخش آزاد اين دور از دوسالانه، كاپوستا جانوسز لهستاني برگزيده اول بود، كامبيز درم‌بخش برگزيده دوم و مهدي علي بيگلر ايراني نيز نفر سوم اعلام شدند. لاله ضيايي، سيدمصطفي جهان‌بخت و محمدامين آقايي از كشور ايران تقديري‌هاي اين بخش بودند.

برپايه اعلام، نفر نخست هر بخش دوهزار دلار، نفر دوم يك‌هزار و 500 دلار و نفر سوم يك‌هزار دلار همراه با لوح سپاس و تنديس دوسالانه اعطا شد.

بهرام ارجمند‌نيا برگزيده بخش مردمي و ايگور مارچنكو برگزيده بانك كشاورزي - اسپانسر دوسالانه - بودند.

فرهنگستان هنر نيز برگزيدگان خود را معرفي كرد؛ در بخش سالمندان: برگزيده اول كاريكاتوريست چيني، دوم بزرگمهر حسين‌پور از ايران و كاريكاتوريست لهستاني برنده سوم بود.

در بخش موضوعي هم كاريكاتوريست بلژيكي اول، حميد بهرامي و فيروز مظفري نفرات دوم و سوم بودند. در بخش آزاد نيز آرس از كوبا، ميثم رادي از عراق و مازيار بيژني از ايران به ترتيب نفرات اول تا سوم بودند.

جايزه هادي تونز هم به مهدي معتضديان اختصاص يافت.

در پايان اين مراسم، كليپي هشت‌دقيقه‌اي ساخته‌ي امين قدمي از روند اجرايي دوسالانه و موضوع سالمندان پخش شد. در اين فيلم كوتاه داوري و انتخاب آثار گروه داوران نشان داده مي‌شد و در بخش‌هاي ديگري از آن گروهي از سالمندان را گرد هم آورده بودند تا قضاوت‌شان را درباره‌ي كاريكاتورها بگويند. محمدحسين ايماني خوشخو - معاون هنري وزارت ارشاد - و محمدمهدي حيدريان - معاون معاون هنري فرهنگستان هنر -، فيلم يادشده را شايسته تقدير و دريافت پنج سكه بهار آزادي دانستند.

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/27699

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'هفتمين دوسالانه‌ي كاريكاتور تهران با معرفي برگزيدگان تمام شد، كامبيز درم‌بخش دو جايزه‌ي دوم برد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016