يكشنبه 13 آذر 1384

علی باباچاهی: می خواهند "آدونیس" را در ایران ایزوله کنند، مهر

- وقتی مهمانی خارجی به ایران می آید متاسفانه ما در مقابلش غش می کنیم

علی باباچاهی - شاعر و منتقد ادبیات ، گفت : شعر هیچ کشوری بر کشورهای دیگر برتری ندارد و " شعر " در هر کشوری ویژگی خاص خود را دارد . فرانسوی ها برای دعوت از شاعران جوان ایرانی به کشورشان باید به خود افتخار کنند و سفرهای خارجی برای شعر ایران هیچ افتخاری نیست .


این شاعر و منتقد ادبیات ، در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ و ادب مهر ، با بیان این مطلب ، گفت : من هم یکی از امضاء کنندگان نامه اعتراض علیه اقدامات بخش فرهنگی سفارت فرانسه در ایران هستم ؛ برخی از شاعران نسل جوانی بانی این اقدام شدند و از من هم به عنوان حامی این نسل خواستد که این نامه را امضاء کنم و هم دعوتشان را قبول کردم .

علی بابا چاهی در ادامه افزود : حرکت کاروان شعرایران و فرانسه که در حال برگزاری است بگونه ای قابل درنگ است البته این سخن به معنای این که حرکت کاروان شعر مشکوک باشد نیست بلکه منظور من این است که این حرکت قابل تامل و قابل انتقاد است .

این شاعر در ادامه افزود : سفر شاعران ایرانی به کشورهای اروپایی ( فرانسه ) در دوره های ابتدایی جنبه تجربی داشت ولی به تدریج که این سفرها گسترش یافت و حتی شاعران فرانسوی هم به ایران آمدند و این برنامه ها نهادینه شد ، با توجه به کیفیت حضور شاعران و اهل قلم ایران در این برنامه ها پرسشی که پیش آمد این است که بالاخره مشاوران فرهنگی سفارت فرانسه در ایران چه کسانی هستند ؟

وی در ادامه یاد آور شد : ما از سفارت فرانسه این پرسش را داریم که آیا فقط سپانلو و کاشیگر هستند که به آنها مشاوره فرهنگی می دهند و اگر فقط این دونفر مشاوران فرهنگی سفارت فرانسه هستند براساس چه اطلاعات و گزارشی مدعوین را انتخاب می کنند.

وی تصریح کرد : موضوع این مراودات فرهنگی از جایی قابل درنگ می شود که می بینیم افرادی گاه برای چندین بار دعوت به فرانسه می شوند و در سه سال گذشته چند چهره مشخص در هر سفرحضور داشتند و در گزینش سال 1384 چهره ای دیده می شود که اصلا جایی در ادبیات معاصر ایران ندارد .

این شاعر در ادامه افزود : بسیاری از چهره های جوان ، با استعداد و شاخصی در شعر امروز ایران هستند که حتی فرانسوی ها باید از آنها خواهش کنند که به کشورشان سفر کنند و البته سفرهای خارجی برای شعر ایران افتخار خیلی بزرگی نیست و معلوم نیست که شعر فرانسه نسبت به شعر ایران برتری داشته باشد .

وی در ادامه به مهرافزود : مشاوران فرهنگی که در کشور وجود دارند لزوما این دونفر نیستند به ویژه کاشیگر که فقط به زبان فرانسه اشراف دارد و معلوم نیست شاعر برجسته ای باشد و صاحب نظر در امور شعر ایران باشد . باید تعداد دیگری با نگرش های فکری مختلف وجود داشته باشند که به آنها مشاوره بدهند .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی در ادامه با اشاره به سفرهای اهل فرهنگ خارجی به ایران ، افزود : وقتی که مهمانی خارجی به ایران می آید متاسفانه ما در مقابلش غش می کنیم ، مدعوین هم برنامه های فشرده ای برای آنها تدارک می بینند که به صورت کانالیزه در محافل ادبی ایران حضور می یابند و فرصت به پرسش کشیدن آنها را نمی دهند .

باباچاهی تصریح کرد : مهمان خارجی که به ایران دعوت می شود ازسوی مدعوین امکان وارد شدن به بحث های دوطرفه با ایرانیان را ندارند و متاسفانه ما در ایران خیلی در مقابل خارجی ها منفعل هستیم و هرکسی که از خارج وارد ایران می شود در حلقه ای از اهل فرهنگ قرار می گیرد و امکان سوال کردن از او فراهم نمی شود .

او با اشاره به سفر آدونیس به ایران به مهر، گفت : باید مدعوین آدونیس حتما باید فرصت مکالمه ومفاهمه میان آدونیس و شاعران ایرانی را فراهم کنند و از قرار دادن وی در حلقه ای حفاظتی برای مواجه نشدن با شاعران و اهل فرهنگ ایران خودداری کننند .

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/27747

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'علی باباچاهی: می خواهند "آدونیس" را در ایران ایزوله کنند، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016