دوشنبه 12 دي 1384

يک خيابان و يك ميدان در کرمان به‌نام "هوشنگ مرادي کرماني" مزين شدند، ايسنا

"صائب تبريزي" نام ميدان ديگري در كرمان شد

خبرگزاري دانشجويان ايران - كرمان
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


با تصويب شوراي شهر کرمان يک خيابان در کرمان به‌نام هوشنگ مرادي کرماني نام‌گذاري شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، خيابان منشعب از بلوار جمهوري اسلامي به بلوار شهيد صدوقي (موازي با بلوار معلم، پشت هتل پارس) در كرمان و همچنين ميدان داخل اين خيابان، به‌نام اين نويسنده برجسته کشورمان ناميده خواهد شد.


هوشنگ مرادي كرماني، چهره معرفي شده در پنجمين همايش چهره‌هاي ماندگار، در سال 1323 در روستاي سيوچ از توابع بخش شهداد كرمان متولد شد. تا كلاس پنجم ابتدايي در آن روستا درس خواند و دوره دبيرستان را در يكي از دبيرستان‌هاي كرمان گذراند. سپس به تهران آمد و به تحصيل در دانشكده هنرهاي دراماتيك مشغول شد و در همين مدت در رشته‌ي ترجمه زبان انگليسي نيز ليسانس گرفت. مرادي كرماني فعاليتهاي هنري خود را از سال 1340 با راديو كرمان آغاز كرد و بعد اين فعاليت را در تهران ادامه داد. نويسندگي را از سال 1347 با مجله خوشه آغاز كرد، سپس "قصه هاي مجيد" را براي برنامه خانواده راديو ايران نوشت كه همين قصه‌ها، جايزه «كتاب برگزيده سال 1364» را براي او به همراه داشت.


برخي از كتاب‌هاي او به زبانهاي آلماني، انگليسي، فرانسوي، اسپانيايي، هلندي، عربي و ارمني ترجمه شده و هم چنين فيلم‌هاي متعدد تلويزيوني و سينمايي بر اساس داستانهاي او به تصوير درآمده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

آثار ترجمه شده وي جوايزي را از مؤسسات فرهنگي و هنري خارج از كشور به دست آورده است؛ از جمله: جايزه‌ي دفتر بين المللي كتابهاي نسل جوان 1992 (IBBY) جايزه‌ي جهاني هانس كريستين آندرسن.


برخي از آثار هوشنگ مرادي كرماني عبارتند از: قصه‌هاي مجيد، بچه‌هاي قاليباف‌خانه، نخل، چکمه (داستان براي کودکان 6 تا10 ساله)، داستان آن خمره، مشت بر پوست، تنور، کوزه (نمايشنامه)، مهمان مامان و شما كه غريبه نيستيد.

به گزارش ايسنا همچنين خيابان منشعب از بلوار معلم به ميدان هوشنگ مرادي کرماني، با تصويب شوراي شهر کرمان، صائب تبريزي نام‌گذاري شده است.

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/28192

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'يک خيابان و يك ميدان در کرمان به‌نام "هوشنگ مرادي کرماني" مزين شدند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016