جمعه 1 ارديبهشت 1385

پنجاه و نهمین جشنواره فیلم کن: رئیس داوران کن همکاران خود را شناخت، سینمای ایران در کن ۲۰۰۶ نماینده ندارد، مهر

هلنا بونهم کارتر، سموئل ال جکسن، مونیکا بلوچی و تیم راث از جمله ستارگان سرشناسی هستند که در کنار وونگ کار وای، رئیس هیأت داوران جشنواره کن، به قضاوت فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه کن امسال می‌نشینند.
به گزارش خبرگزاری "مهر"، دیگر اعضای هیأت داوران بخش مسابقه بین‌الملل پنجاه و نهمین دوره جشنواره کن عبارتند از ژانگ زی یی (ستاره چینی فیلم‌های "ببر خیزکرده، اژدهای پنهان" و "خانه خنجرهای پران")، لوکرسیا مارتل (فیلمساز آرژانتینی)، پاتریس لوکونت (فیلمساز فرانسوی) و الیا سلیمان (فیلمساز فلسطینی و خالق فیلم موفق "مداخله الهی").

قرار است این جمع 9 نفری در پایان 12 روز رقابت 19 فیلم حاضر در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن، برنده جایزه معتبر نخل طلا و سایر برندگان جشنواره را انتخاب کنند که با توجه به فیلم‌های امسال، به نظر کار بسیار سختی می‌آید.

رئیس داوران بخش سینه‌فونداسیون هم آندری کنچالفسکی، فیلمساز سرشناس روس، است و ساندرین بونر، دنیل برول، سلیمان سیسه و زبیگنیف پرایزنر دیگر اعضای این هیأت هستند. در بخش دوربین طلایی هم برادران داردن، لوک و ژان پیر، ریاست داوران را بر عهده دارند و مونته هلمن رئیس داروان بخش نوعی نگاه است. سال گذشته عباس کیارستمی رئیس داوران بخش دوربین طلایی بود و برادران بلژیکی داردن هم با فیلم "کودک" خود موفق به بردن جایزه نخل طلا از کن 2005 شدند.

***

سینمای ایران در کن 2006 نماینده ندارد


سازمان‌دهندگان و مدیران جشنواره بین‌المللی فیلم کن صبح روز گذشته به وقت محلی با برپایی یک کنفرانس خبری، اسامی فیلم‌های شرکت‌کننده در بخش‌های مختلف و داوران بخش مسابقه بین‌الملل و سایر بخش‌های رقابتی پنجاه و نهمین دوره مهمترین رویداد سینمایی جهان را اعلام کردند، بدون اینکه نامی از نمایندگان سینمای ایران به میان بیاید.
به گزارش خبرگزاری "مهر"، در پنجاه و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کن که از روز 17 ماه می (چهارشنبه 27 اردیبهشت) با نمایش فیلم "رمز داوینچی" ران هوارد افتتاح می‌شود، 19 فیلم برای به دست آوردن جایزه نخل طلا مسابقه می‌دهند که در مقایسه با سال قبل یک فیلم کمتر است. فیلم اختتامیه کن 2006 هم "ترنسیلوانیا" به کارگردانی تونی گاتلیف است که روز 28 می روی پرده می‌رود. این فیلمساز دو سال پیش جایزه بهترین کارگردان را از همین جشنواره دریافت کرده بود. جالب اینجاست که هر دو فیلم در بخش خارج از مسابقه به نمایش درمی‌آیند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


19 فیلم بخش مسابقه جشنواره کن 2006 عبارتند از "وولور" پدرو آلمودوار از اسپانیا، "جاده سرخ" آندره‌ا آرنولد از بریتانیا، "همیشه حق با ضعیف‌ترین است" به کارگردانی لوکاس بلوو از بلژیک، "بومیان" به کارگردانی رشید بوشارب از الجزایر، "ایکلیملر" نوری بیلگه جیلان از ترکیه، "ماری آنتوانت" سوفیا کاپولا از امریکا، "جوانی در حرکت" به کارگردانی پدرو کاستا از پرتغال، "هزارتوی پن" به کارگردانی گیلرمو دل تورو از مکزیک، "بابل" الخاندرو گونزالس ایناریتو از مکزیک، "نوری در تاریکی" به کارگردانی آکی کوریسماکی از فنلاند، "داستان‌های ساوثلند" به کارگردانی ریچارد کلی از ایالات متحده، "ملت غذای آماده" ریچارد لینکلیتر از ایالات متحده، "بادی که بارلی را تکان داد" ساخته کن لوچ از بریتانیا، "قصر تابستانی" لو یه از چین، "سوسمار" نانی مورتی از ایتالیا، "دوست خانوادگی" پائولو سورنتینو از ایتالیا، "فلاندر" برونو دومون از فرانسه، "بر اساس چارلی" نیکول گارسیا از فرانسه و "وقتی خواننده بودم" به کارگردانی خاویر جیانولی از فرانسه.

در بخش خارج از مسابقه هم علاوه بر فیلم‌های افتتاحیه و اختتامیه، چند فیلم مهم حضور دارند که برخی از آنها عبارتند از "یونایتد 93" پل گرینگرس از بریتانیا، "مردان ایکس 3: آخرین ایستگاه" برت رتنر از ایالات متحده، "انتخابات 2" جانی تو از چین و "زیدان: پرتره قرن بیست و یکم" فیلیپ پارنو و داگلاس گوردن از فرانسه.

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/29725

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'پنجاه و نهمین جشنواره فیلم کن: رئیس داوران کن همکاران خود را شناخت، سینمای ایران در کن ۲۰۰۶ نماینده ندارد، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016