شنبه 7 خرداد 1384

گزارشي از حضور سينماي ايران در جشنواره كن و نظراتي از عليرضا رئيسيان، علي معلم و امير اسفندياري، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - سينما


در حالي که سينماي ايران و حضوردرعرصه‌هاي بين‌المللي و جشنواره‌هاي مورد بحث و بررسي قرار گرفته است گروه هنري خبرگزاري دانشجويان ايران ارزيابي حضور سينماي ايران را در جشنواره كن و مخصوصا بازاري كه در كنار آن برپا بود را از چند تن از هنرمندان جويا شد.

عليرضا رئيسيان رييس كانون كارگردانان سينماي ايران كه يكي از نمايندگان سينماي ايران در جشنواره كن امسال بود، در گفت و گو با خبرنگار هنري ايسنا اظهار داشت: بيش از سفر به جشنواره كن ماموريتهايي را براي خانه سينما تعريف كرديم از جمله مكاني همانند پاويون تشكيل شده دركن براي تجمع تبادل‌نظر ايرانيان با هم و ايرانيان با خارجيهاي در مورد مسائل و موارد مورد بحث به عنوان يك مكان ثابت و مناسب . هدف دوم ارتباط با ديگر مراكز فرهنگي دنيا از جمله فياپ، كه گزارش آن در مطبوعات منتشر شد و هدف سوم تمركز براي توليدات مشترك بود كه حدود 17 مذاكره انجام شد و طبيعتا اطلاعات اين مذاكره‌ها به كارگردانان و تهيه كنندگان ايراني ارائه خواهد شد تا براي توليدات مشترك زمينه‌هاي لازم فراهم شود.

جمعا 200 ملاقات طي 10 روز بين بچه‌هاي خانه سينما با مهمانان خارجي صورت گرفت (از جمله ملاقاتهاي مهم، ملاقات و بازديد وزير فرهنگ فرانسه از پاويون ايران - ملاقات با بخش مسول ماركت جشنواره كه محدود به چند پاويون مي‌شد و ايران هم از آن جمله بود وپنجاه جشنواره دعوت كردند كه درهفته‌هاي فيلمشان سينماي ايران حضور داشته باشد)

اما رييس كانون كارگردانان سينماي ايران معتقد است: حضور درعرصه‌هاي بين‌المللي همچون جشنواره كن مناسبات خاص خودش را مي‌طلبد و فقط حضور تعدادي فيلم نيست بلكه عوامل ديگري هم مثمر ثمر هستند و در عين حال اين مجال فرصت مناسب براي ارزيابي اين موضوع نيست چون بايد تمام ابعاد اين مساله بحث شود و فرمول حضور در جشنواره‌هاي طراز اولي چون كن و ونيز و برلين ارزيابي شود.

وي در ادامه تصريح كرد:‌چند سالي است كه فيملهاي ايراني در بخش اصلي اين جشنواره‌ها حضور جدي ندارند اين موضوع به خود فيلم‌ها بر نمي‌گردد بلكه به معرفي - حمايت و تبليغات نيز مربوط است اين حرفه حرفه‌اي است كه براي بهره‌برداري نياز به سرمايه‌گذاري دارد، ما بايد براي معرفي سينما كارگردانها و فيلمهاي كشورمان هزينه كنيم تا بتوانيم بهره‌برداري كنيم.

عليرضا رئيسيان ضمن اشاره به حضورش در سه دوره‌ جشنواره كن افزود: نسبت به سالهاي اوليه برگزاري اين جشنواره اتفاقي كه افتاده است فضاي تجاري اين جشنواره است كه نوعي خاصيت هنري كن را كاهش داده يعني حضور و نمايش يك فيلم خيلي مطرح نيست بلكه كارهاي اقتصادي براي سينما و كسب درآمد به شدت جلب توجه مي‌كند.

رييس كانون كارگردانان گفت: با ارزيابي تعداد كل مهمانان جشنواره و طبق آماري كه مسوول بخش بازار جشنواره داده است اين رويداد هنري 120 ميليون دلار براي شهر كن در طي اين 10 روز درآمد دارد بنابراين شكل حضور سينماي ايران به اين شكل درمقايسه با اين حجم وسيع چگونه مي‌تواند موثر باشد.

وي تاكيد كرد: اگر بخواهيم براي حضور در بازارهاي جهاني از نظر شخصيت فرهنگي و اقتصادي حضور موثري داشته باشيد بايد خيلي بيشتر و با برنامه سرمايه‌گذاري كنيم و مطمئن باشيم حتما بازگشت سرمايه اتفاق خواهد افتاد.

وي در پايان حضور سينماي ايران و اولين بار تشكيل پاويون را مثمر ثمر دانست و خوب ارزيابي كرد.

-علي معلم منقد سينماي ايران ضمن ارزيابي حضور سينماي ايران در كن به خبرنگار هنري ايسنا گفت: سينماي ايران و حضور بين‌المللي آن همچنان دچار مشكلات اساسي است.

سال گذشته بنياد فارابي طبق يك اقدام نسنجيده موضوع پخش فيلم‌هاي ايراني را به بخش خصوصي واگذار كرد در شرايطي كه بخش خصوصي تقويت نشده و بخش خصوصي كه عرضه فيلمها را در داخل كشور به خوبي نمي‌تواند حمايت كند؛ چگونه مي‌تواند عرضه‌ي بين‌المللي فيلمها را به همراه داشته باشد.

وي ضمن اشاره به «پاويون» سينماي ايران در كن تصريح كرد: اين پاويون تشكيل شده بايد هدفهاي متفاوتي مي‌داشت اساسا بخش بين‌المللي سينماي ايران بايد تحت يك نوع مديريت كلي قرار بگيرد و يك سازمان كلي براي حمايت از حقوق آثار سينماگران در خارج از كشور به وجود آيد،‌ از جمله وحدت مديريت و رفتن به سوي يك بخش خصوصي آگاه در حوزه‌ بازاريابي و فروش خارجي فيلمهاي ايراني.

معلم ضمن اشاره به تعدادي شركت كه دربخش خصوصي توزيع بين‌المللي سينماي ايران فعاليت مي‌كنند گفت: نمي‌توانيم عملكرد اين شركتها را زير سوال ببريم چون اين شركتها همين قدر توان دارند، و هركدام بيش از دو تا سه فيلم را نمي‌توانند عرضه كنند دولت بايد در اين مرحله بخش خصوصي را تقويت كند.

وي تاكيد كرد:‌عرضه سينماي ايران در جشنواره‌اي مثل كن نيازمند 400 تا 500 هزار دلار هزينه است در حاليكه بودجه‌اي كه در اختيار بخش بين‌المللي فارابي است، بودجه‌ي بالايي نيست.

معلم افزود: سينماي ايران در كن امسال بيش از 14 فيلم را نتوانست عرضه كند درصورتي كه حداقل دو برابر اين تعداد فيلم مي‌توانست در كن حضور داشته باشد ولي بودجه‌ي محدود اين امكان را سلب كرد.

سينماي ايران در اين بخش نيازمند سرمايه‌گذاري ورهبري متحد است.

امير اسفندياري مسئول بخش بين‌الملل فارابي نيز در پاسخ به سوال خبرنگار هنري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره كيفيت برگزاري بازار كن امسال با توجه به واگذاري‌ عرضه فيلم‌ها توسط بخش خصوصي گفت: امسال در ادامه سياست‌ها پشتيباني از بخش خصوصي كه از سال گذشته مطرح بود ما سعي كرديم غرفه و حضور فارابي را در بازار فيلم كن كمرنگ كنيم و مكاني را تحت عنوان چتر سينما راه‌اندازي كرديم.كه در چتر كن تعدادي كمپاني دولتي و خصوصي حضور داشتند و قصد اين بود كه فعاليت‌ها در زمينه بازاريابي متمركز شود.

وي در ادامه تصريح كرد: ما هنوز بخش خصوصي با قدرت در اين زمينه نداريم و معتقديم بايد ما به عنوان بنياد فارابي حمايت كنيم، تا بخش خصوصي تمرين حضور در عرصه بين‌المللي را داشته باشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اسفندياري در باره‌ برنامه‌هاي حمايتي افزود: برنامه‌ آموزشي به آن معنا وجود ندارد اما از جمله حمايت‌هايي كه انجام داديم فراهم كردن شرايط شركت در بازار كن با هزينه مناسب بود.

مسئول امور بين‌المل فارابي حضور بخش خصوصي را در بازار و عرضه بين‌المللي فيلم‌ها منوط به داشتن مجوز فعاليت از وزارت ارشاد دانست و گفت: خيلي از شركت‌ها هستند كه هنوز مجوز نگرفتند،بنابراين ما نيز در فارابي براي گروه‌هاي كه بتوانند فعاليت كنند، امكانات لازم را فراهم خواهيم كرد.

وي تاكيد كرد: حمايت از بخش خصوصي بايد انجام شود تا اين بخش بتواند مقتدرانه عمل كند.

وي از امكان نمايش سيزده فيلم ايراني درباره كن علاوه بر چتر سينما به عنوان يكي از حمايت‌هاي بخش بين‌الملل فارابي نام برد و به ايسنا گفت: اين تعداد فيلم بنا به درخواستي بوده است كه از سوي تهيه كنندگان اين فيلم‌ها به ما داده شده و در عين حال بايد بگوييم متاسفانه در ايران افراد به محدوديت زماني و تاريخي كه از سوي جشنواره‌ها اعلام مي‌شود توجه نمي كنند و در آخرين لحظات و روزها درخواست مي‌دهند در نتيجه با اين محدوديت زماني ما بيشتر از اين تعداد نمي‌توانستيم عرضه كنيم و بايد به تقاضاي از آن طرف نيز توجه كنيم بنابراين ما نمي‌توانيم فيلم‌ها يا تعدادي زيادي فيلم را آنجا در معرض نمايش قرار مي داديم.

امير اسفندياري تاكيد كرد: بخش بين‌الملل فارابي تا زمانيكه شرايط عرضه فيلمها توسط بخش خصوصي براي حضور بين‌المللي فراهم شود،كمك خواهد كرد و نمي‌گذارد خيلي در عرضه بين‌الملل دچار كمبود شويم.

وي در پايان از آغاز مقدمات برگزاري جشنواره كودك اصفهان، در كن امسال خبر داد، كه تعدادي فيلم براي حضور در جشنواره فيلم كودك انتخاب شده است.

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/23374

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارشي از حضور سينماي ايران در جشنواره كن و نظراتي از عليرضا رئيسيان، علي معلم و امير اسفندياري، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016