دوشنبه 8 خرداد 1385

كنسرت محمدرضا لطفي پس از بيست سال در ايران، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - موسيقي


محمدرضا لطفي استاد موسيقي ايراني خبرداد كه شهريور ماه درفضاي باز كاخ نياوران به اجراي برنامه مي پردازد .

به گزارش خبرنگارهنري ايسنا ، لطفي كه روز يكشنبه در دانشگاه هنر سخن مي گفت با اعلام اين خبرافزود: هم اكنون درحال برگزاري براي برگزاري كنسرت در تابستان هستيم.

لطفي دراين سخنراني كه در تالارفارابي اين دانشگاه انجام ميشد با اشاره به وجود فرهنگ هاي متنوع درايران گفت :اين فرهنگها مي توانند دركنار هم باشند وبه هيچ وجه رودرروي هم قرارنگيرند.

وي با تاكيد براينكه كشور ايران يك كشور شنيداري است گفت : تدريس علوم و شيوه آموزشي مااز گذشته شنيداري بوده است.

لطفي دربخش ديگري از سخنان خود آشنايي با نت را لازم ،اما كافي ندانست.اين استاد موسيقي اصيل ايراني ، به اين موضوع اشاره كردكه خود اواگرچه درابتدا تكنواز خوبي بوده ولي بعدها نت راتنها به عنوان يك زبان يادگرفته است .

او هشدارداد:ولي وقتي نت به صورت آموزشي در آيد فرهنگ آموزشي غرب رابا خود مي آورد.

لطفي در پاسخ به سوالي درباره موسيقي نوگفت :موسيقي نو وجودندارد،انسان نووجوددارد و انسان نوموسيقي نومي آورد.وي بااشاره به اينكه نوشدن پيش زمينه مي خواهد گفت :به همين خاطر اين امكان وجودنداردكه در عرض يك هفته نوشد .

لطفي تاكيد كرد:هنرمند اگر ازوضعيت موجود خسته شده به سمت نوشدن وفرمهاي جديد پيش مي رود.


/اولين كنسرت پس ازبيست سال/


محمد رضا لطفي، استاد موسيقي ايران از زماني كه به ايران آمده، مهمترين سوالي كه علاقه‌مندانش خواسته‌اند از او بپرسند، برگزاري كنسرت در ايران بوده است.

وي پيش ازاين در گفت وگوهاي خودبارسانه ها درباره برگزاري كنسرت درايران گفته بود : كنسرت زمانى مفيد است كه آموزشى هم پشت آن باشد.

البته لطفي براساس آنچه كه پيش ازاين عنوان كرده اززماني كه پس از مدتها به ايران آمده ، براى برگزاري كنسرت‌ها در حال برنامه‌ريزى هست. درعين حال لطفي علاقه ندارد فقط در تهران روى صحنه برود، بلكه مى خواهد در تمام ايران برنامه داشته باشد،به گفته او( براساس مصاحبه هايي كه از او منتشر شده) :اگر تلويزيون كنسرت و ساز و آوازرا پخش مي‌كرد و به صورت زنده، همه ي مردم گوش مي‌كردند، احتياج به سفر به سراسر ايران هم نبود، ولي لطفي معتقد است الان بايد اين كار را كردوشايد درجاهاى دور افتاده هم ،او تور كنسرتى راه بيندازد كه ‌‌٥ يا ‌‌٦ ماه طول بكشد و دراين تور ،جوان‌ها را ببيند، وضع آموزش آنها را بررسى كرده و اگر كمك خواستند، كمكشان كند. يامستركلاس‌هايى برگزار كند كه جوانان ايرادهاى خود را برطرف كرده و كنسرت جنبه فرهنگى آموزشى داشته باشد. اگرچه لطفي همانطوركه پيشتر درگفت وگوهاي خودگفته ،معتقداست كه سازماندهى چنين تورى در ايران كار حضرت فيل است.

اين استاد موسيقي ايراني اعتقاددارد كه براي برگزاري كنسرت راه‌هايى كه قابل اجرا است و اعتبار و حيثيت او و مردم را در سالن‌هاى كنسرت حفظ مى‌كند،بايد انتخاب كرد. او نمى‌خواهد كنسرتى برگزار كند كه جمعيتى را از شهرستان به تهران كشانده و آخر سرهم بليتى به آنها نرسد.لطفي بيست سال است كنسرتى برگزار نكرده‌است و طبعاً به گفته خودش علاقه مندان زيادى براى ديدن اجراهايش مى‌آيند واو بايد جوابگوى آنها باشد.


/حكمفرمايي آرامش/


در كنسرت‌هاى او به گفته خودش بايد آرامش حكمفرما باشد تابتواندبه راحتي حال و هواى خود را روى صحنه ببرد.

لطفي از مدتها قبل برنامه كنسرت خودرا مشخص كرده است : برنامه اول او دركنسرتش تكنوازي خواهد بود و برنامه دوم ،گروه نوازي كه شامل دو بخش است؛ يكي كلاسيك وبخش دوم كه خواننده هم دارد، اما سال گذشته گفته بود كه در حال مطالعه روي افراد هست كه چه كساني صداي خوبي دارند و چه كساني از سلامت دروني برخوردار هستند

نكته دوم براي لطفي بسيار مهم است، چون مي‌خواهد كه يك انسان فرهنگي در كناراو بنشيند و دوست ندارد{مثلا}يك فرد بسازبفروش در موسيقي كناراوبنشيند.

گويا استادلطفي براي حضور خوددرايران بسيار دقيق برنامه ريزي كرده،چون بعداز برگزاري كنسرتي كه به موفقيت آن اميدواراست قصددارد مكتب خانه ي معروف خودرا راه اندازي كرده و براى راه اندازي آن، اجازه مجدد گرفته ومعلم‌هايى كه از نظر اصول آموزش با مكتب خانه هماهنگى دارند، استخدام كند. او بعد سه تا شش ماه در ايران مى‌ماند تا اينكه كاملاً ماندگار شود.

لطفي از بهمن ماه گذشته براساس خبري كه ايسنا منتشر كرده بود در حال مطالعه براي برگزاري كنسرت بوده است .او ازآن زمان، در حال مطالعه جدي برروي اين قضيه بود كه مكانيزم‌هاي برگزاري كنسرت در ايران چگونه است؟همچنين افراد مختلف اطلاعات زيادي را در اختيار او قرار داده‌اند. حال او اينها را بررسي كرده كه چگونه مي‌توان در سراسر ايران كنسرت برگزار كرد.

لطفي همواره عقيده داشته كه شش ماه قبل ازبرگزاري كنسرت ،زمان دقيق آن بايد مشخص شود و سه ماه قبل از برگزارى آن ، بليت‌ها در همه جاى ايران به فروش برسد تا بازار سياهي ايجاد نشده ودو روز مانده به شروع كنسرت به مردم فشار نيايد. بيشتر از يك تعداد هم نبايد به كسي بليت فروخته شود و هركس با كارت شناسايي خود بليت تهيه كند. اين مكانيزم برگزاري كنسرت است وخودلطفي تجربه اين كارها را در غرب دارد.

اوهمانطوركه گفته مي‌خواهد كنسرتش فقط يك اجرا نباشد و در سفرهايش يك روز را به دانش آموزان اختصاص دهد تا سؤالات خود را بپرسند و راهنمايي بگيرند. يعني براي اهالي هر شهرستان يك كنسرت به همراه سخنراني باشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

/مردي كه همه را دوست دارد/

محمدرضالطفي همچنين پيش ازاين درباره همكاري مشترك گفته است : من دلم باز است. نه كينه‌اى از كسى دارم و نه نفرتى. هيچ وقت هم عليه كسى نبوده‌ام، همه را دوست دارم. اگر رابطه‌هاى دلى و معنوى دوباره شروع شود و هنرمندان هم لبيكى بگويند، باز هم اتفاقات گذشته به صورت بهتر مى‌افتد. اما اين ارتباط‌ها بايد وجود داشته باشد. اگر من اينجا ساز خودم را بزنم و هنرمند ديگرى در نقطه‌اى ديگر كمانچه بزند و ما با هم روى صحنه برويم، چيزى عايدمان نمى‌شود. ما بايد اول همدل و دوست باشيم، در خانه با هم رفت و آمد كنيم و ساز بزنيم و نتيجه همدلى را با هم بر روى صحنه ببريم.الان در كنسرت‌ها يك نفر از مغرب مى‌آيد و يك نفر از مشرق، سه چهار روز با هم تمرين مى‌كنند و روى صحنه مى‌روند و عملاً با هم ارتباطى ندارند. در خارج از كشور هم همين است. يك نفر از كانادا مى‌آيد، يك نفر از ايران و يك نفر از سوئد. يك هفته تمرين مى‌كنند و كنسرت مى‌گذارند. رابطه چيزى است كه در زندگى پرسرعت از دست داده‌ايم، اما من آمادگى خودم را براى ارتباط و كار مشترك در آينده اعلام مى‌كنم. هيچ كس را هم حذف نمى‌كنم، اما شرطى دارم. اينكه پرستيژ و احترام هنرى، هم سنگى و هم سطحى بين ما وجود داشته باشد. گاهى وقت‌ها موزيسين با شاگردان خود برنامه‌اى ترتيب مى‌دهد و اين را اعلام مى‌كند، گاهى دو همكار با هم به روى صحنه مى‌روند كه از نظر موسيقى و ارزش‌هاى فرهنگى، هنرى بايد از يك مكتب برخاسته باشند وگرنه خلق هنر و بداهه پردازى آنها دچار مشكل مى‌شود.

او زماني در گفت وگويي درباره اينكه در اين چند سال هنرمندان ديگر به شما براى كار مشترك پيشنهاد كرده‌اند؟ گفته بود: پيشنهاد مشخصى نداشته‌ام. هر بار هم كه به ايران مى‌آيم بيشتر شاگردان و علاقه مندان را مى‌بينم و دفعه اول است كه تعدادى همكار و موسيقيدان هم به ديدنم آمدند. در اين فاصله همكارى‌هايى با بعضى از موسيقيدانان در خارج از كشور كرده‌ام و بعد از آن ديگر پيشنهادى نشده، اما اين دفعه آمادگى همكارى هنرمندان با من بيشتر شده است.


گزارش از خبرنگارايسنا: محمدتاجيك

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/30175

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'كنسرت محمدرضا لطفي پس از بيست سال در ايران، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016