پنجشنبه 23 شهريور 1385

گزارش مراسم دهمين جشن خانه سينما، ايسنا

مراسم اهداي تنديس‌هاي دهمين جشن‌خانه سينما شب گذشته با حضور جمعي از هنرمندان و مسئولين دولتي در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در ابتداي مراسم فرشيد منافي مجري راديو كه اجراي اين برنامه را برعهده داشت، از پرويز پرستويي و آيدين آغداشلو براي اهداء تنديس بازيگر نقش مكمل مرد دعوت كرد تا به‌روي صحنه بيايند.

در اين بخش تنديس به بيژن امكانيان براي بازي در فيلم "تقاطع" اهدا شد.

وي گفت: غافلگير شدم، ‌٢٧ سال است كه به عنوان بازيگر حرفه‌اي كاري كنم. از زمان ساخت فيلم "گلهاي داوودي" تلاش كردم و منتظر تشويق بودم اما هيچ وقت اين اتفاق نيفتاد و اين اولين جايزه‌اي است كه مي‌گيريم و براي من ارزشمند است.

امكانيان همچنين از فيلم "تقاطع" ياد كرد و گفت: از كارگردان اين فيلم ابوالحسن داودي تشكر مي‌كنم كه با ساخت چنين فيلمي باعث شد، بازي من شناخته شود چون بازيگر فقط در فيلم خوب است كه ديده مي‌شود.

در بخش ديگر، تنديس بازيگر نقش مكمل زن را هاله بختياري جوان‌ترين دانشمند انرژي هسته‌اي به همراه مهتاب كرامتي بازيگر و سفير فرهنگي ايران در يونسكو اهدا كردند.

پانته‌آ بهرام كه به طور مشترك با ترانه عليدوستي اين تنديس را براي بازي در فيلم "چهارشنبه سوري" دريافت كرد از فيلم "چهارشنبه‌سوري" به عنوان فيلمي كه جزء ماندگارترين فيلمهاي تاريخ سينما است ياد كرد.

به گزارش ايسنا، در ادامه اين مراسم رسول صدرعاملي دبير دهمين جشن خانه سينما گفت: ما به سنت اين نوع مراسم‌ها تا هفته‌ي گذشته ـ قرار داشتيم بيانيه‌اي قرائت كنيم اما برخورد نمايندگان مجلس در بحث تحقيق و تفحص كه با اتهامات بي‌شمار به عرصه‌ي هنر اين مملكت از جمله سينماگران همراه بود متاسف شديم و از بيانيه صرف نظر كرديم ؛ چرا كه آن‌ها بايد تكليف خودشان را با اين مسايل مشخص كنند.

وي گفت: مسوولين اجرايي به سينما كمك كنند تا سينماي ايران در خدمت ايران باشد.

وي همچنين از معاونت سينمايي، شهرداري تهران و هيات مديره خانه سينما در جهت كمك به برگزاري اين مراسم سپاسگذاري كرد.

در ادامه اين مراسم بزرگداشت "آكيروكورساوا" توسط عليرضا شجاع‌نوري برگزارشد.

عليرضا شجاع‌نوري كه براي برگزاري اين بزرگداشت به روي صحنه آمده بود، گفت: خيلي خوشحالم كه از جانب سينماي ايران قرار است از هنرمند بزرگي مثل "آكيروكورساوا" تقدير كنم، منتهي ايشان در قيد حيات نيستند، بنابراين شايسته‌ترين فرد كه مي‌توانم از آن تقدير كنم يارهميشگي او است كه از اولين فيلم "كوروساوا" همراهش بوده است.

تريو نوگاهي (دستيار و فيلمنامه‌نويس كوروساوا) به همراه ساتورا ايزكي ( تهيه‌كننده سينماي ژاپن) و دايساكو كيمورا (مدير فيلمبرداري آثار كوروساوا) به روي صحنه آمدند.

نوگاهي گفت: از طرف موسسه كوروساوا از اهدا اين تنديس تشكر مي‌كنم.

وي گفت: زمانيكه كوروساوا از طريق فيلمهاي كيارستمي با سينماي ايران آشنا شد، مي‌گفت؛ سينماي ايران چهره واقعي ايران را به تصوير مي‌كشد و زمانيكه سينمايي بتواند به درستي چهره فرهنگ خود را نشان بدهد مي‌تواند بر مردم جهان تاثير بگذارد و اينكه سينماي ايران در جهان جايگاه خودش را دارد به همين دليل است.

وي اظهار اميدواري كرد: شاهد حضور و موفقيتهاي سينماي ايران در عرصه جهاني باشيم.

در ادامه احمدرضا درويش براي اهداي تنديسهاي بهترين فيلم كوتاه و مستند به همراه فرزندان شهيد كلاهدوز - فاطمه و حامد كلاهدوز- حضور پيدا كرد.

وي ضمن تبريك روز ملي سينما، گفت: اخبارخوبي در سينماي ملي و بحث سالن سازي در حال انجام است. من هر وقت برق مي‌رود نگران تايمر كنار سينما آزادي هستم.

وي اظهار اميدواري كرد: دوازدهمين يا ‌١٣ جشن سينماي ملي در كاخ ملي سينماي برگزار شود.

محمدرضا عباسيان كه براي دريافت تنديس فيلم مستند به روي صحنه آ‌مده بود، گفت: اگر تا يكي دو ماه گذشته اسم قانا

مي‌آمد كمتر كسي مي‌دانست اينجا كجاست. "قانا" روستايي در جنوب لبنان است كه دو ماه قبل اسراييل، غير نظامي‌ها را در آن كشت و الان قانا شناخته شده است. اين فيلم در مورد كشتار اول مردم بي‌گناه "قانا" است و من اين جايزه را تقديم مي‌كنم به كودكان "قانا" كه آخرين لبخندهايشان را جلوي دوربين من زدند و كشته شدند.

همچنين محمد شيرواني كه به همراه مير قنبر حيدري براي دريافت تنديس بهترين كارگرداني براي فيلم "رييس‌جمهور ميرقنبر" به روي صحنه آمده بود از ميرقنبر حيدري خواست صحبت كند.

ميرقنبر گفت: زمانيكه فيلم در كشور سوئيس به نمايش درآمد و خودم نيز حضور داشتم تاثير فيلم را در مخاطبين ديدم و براي آنها جالب بود كه چطور يك پيرمرد ‌٧٦ ساله توانسته است پس از ‌٢٥ سال در كنكور سراسري به دانشگاه راه پيدا كند و در انتخابات پنجمين دوره مجلس شوراي اسلامي ثبت نام كند. پي بردم به هدف خود رسيدم و به جهانيان نشان دادم كه در جامعه اسلامي ايران آزادي حكمفرماست.

اميررضا خادم كه به همراه پژمان بازغي براي اهداء جايزه بهترين چهره‌پردازي و بهترين جلوه‌هاي ويژه به روي صحنه آمده بود، گفت: با اعتراضي كه به كميسيون فرهنگي شد. من برخوردم فرض مي‌دانم كه مطرح كنم دعوت از كميسيون فرهنگي در اين مراسم به چه دليل بوده است؟ آيا به دليل سبقه فرهنگي يا سياسي من است؟! به هركدام از اين دلايل باشد من افتخارمي‌كنم كه در حضور اهالي سينما هستم.

وي گفت: به نظرم يك مقدار در مورد كميسيون فرهنگي بي‌انصافي شد. به شهادت همين دوستان سينماگر كميسيون فرهنگي براي بودجه سال ‌٨٥ كار ارزنده و هدف‌مندي را انجام داد كه ماحصل آن ‌٢٠٠ تا ‌٣٠٠ ميليارد تومان تسهيلات وام در بخش خصوصي بود.

خادم همچنين اضافه كرد: به معاونت امور سينمايي پيشنهاد مي‌كنيم كه اين پول را با تفاهم در اختيار آقاي قاليباف شهردار قرار بدهند تا در مورد فضاهاي فرهنگي اتفاق جالبي بيفتد.

خادم همچنين گفت: قطعا دوستان شاهد بودند كه ما تمام تلاش خودمان را بر اساس تعامل با اعضاء خود سينما داشتيم تا به نوعي عمل شود كه فردي همچون آقاي جعفري جلوه به عنوان معاونت سينمايي انتخاب شدند، به هر حال آنچه به عنوان تحقيق و تفحص مطرح است نتيجه كار اجرايي و تحقيقاتي مجلس است و هم‌اكنون اين آمادگي را داريم كه شنونده، فرمايشات هنرمندان درباره مسائل و اشكالاتي كه در اين زمينه وجود دارند باشيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ناصر تقوايي كه در ادامه مراسم دهمين جشن خانه سينما براي بزرگداشت محمد تهامي‌نژاد به روي صحنه آمده بود، گفت:

آشنايي من با محمد تهامي‌نژاد به سالهايي برمي‌گردد كه خيلي جوان بوديم. او آن زمان دوره روزنامه‌نگاري را تمام كرده بود و براي آموزش و كار سينما به مدرسه تلويزيون آمده بود.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) وي در ادامه گفت: او با پيشنهاد عباس گنجوي اوايل دهه 50 زمان ساخت "صادق كرده" در كنار من به عنوان دستيار حضور پيدا كرد، اما متوجه شدم او به دنبال چيز ديگري غير از پروسه فيلم‌سازي است و من همچنان گرايش اصلي او را در تحقيق و مطالعه در سينماي ايران مي‌ديدم.

در حاليكه آن دوره سينماي ايران در زمينه تحقيق و مطالعه بر روي فيلمهايي كه ساخته شد، فقير بود البته فرخ غفاري كه جايش در اين جا خالي است به عنوان پايه گذار اين موضوع آن سالها حضور داشت و جواناني نيز به اين كار گرايش پيدا كردند كه يكي از آن جوانان فردي به نام محمد تهامي‌نژاد بود، او فردي است كه در دانشگاه تدريس كرده است.

تهامي‌نژاد نيز گفت: پوستري كه آقاي حقيقي از من كشيدند يك كاغذ جديد بر روي چند كاغذ كهنه وجود دارد و براي من اين پوستر جنبه سمبوليك دارد.اينكه بر روي كاغذ‌هاي جديد مي‌توان نوشت. بنابراين چند جمله اضافه مي‌كنم، آنچه باعث شده سينماي ايران طي 100 سال اخير باقي بماند آن احساسي بوده است كه بين مخاطب و فيلم در سالن تاريك سينما وجود داشته و من به ادامه‌دهندگان اين حس و سازندگان فيلم و مخاطبين سينما و مجموعه فيلم‌سازان كه پرچم ايران را در سراسر دنيا برافراشته‌اند اين روز را تبريك مي‌گويم.

در ادامه اين مراسم بزرگداشت مجله فيلم توسط كيانوش عياري انجام شد.

كيانوش عياري گفت: مداومت و همراهي در يك شراكت كه ربع قرن توسط سه نگاه متمركز شده است و ادامه دارد جاي تقدير و تحسين دارد.

مسعود مهرابي گفت:‌اين تنديس را تقديم مي‌كنم به چهار نسل از نويسندگان ماهنامه فيلم كه ربع قرن در مجله فيلم از پرويز دوايي، هوشنگ كاووسي و.. تا نسل امروز قلم زدند.

گلمكاني نيز گفت: برخي از سينماگران از مجله فيلم دلگيري‌هايي دارند اما اميدوارم جامعه‌ي سينماي ايران كه ما را شايسته تقدير دانستند. به دليل روح انتقادي اين مجله اجازه دهند، ماهنامه فيلم اين هويت انتقادي و مستقل خود را حفظ كند.

به گزارش ايسنا، سومين مراسم بزرگداشت جشن خانه سينما با بزرگداشت ابراهيم حقيقي ادامه پيدا كرد.

بهروز افخمي كه در اغلب فيلمهايش از فيلمبرداري همچون نعمت حقيقي بهره برده است برنامه بزرگداشت نعمت حقيقي را برگزار كرد.

وي ضمن يادي از همكاري‌هايش با نعمت حقيقي، تنديس جشن خانه سينما را به وي اهدا كرد.

نعمت حقيقي ترجيح داد به دليل كمبود وقت صحبت نكند.

در بخشي از اين مراسم دكتر سرير به عنوان نماينده هيات مديره خانه سينما از سيدضياء هاشمي مدير عامل پيشين خانه سينما تقدير كرد.

وي ضمن اشاره به سخنان اميرضا خادم گفت: ايشان پيشنهاد خوبي دارند و ما نيز اميدواريم نگاه جديدتري به سينما بشود.

كيومرث پوراحمد كه براي اهداء جايزه بهترين فيلمنامه به همراه هوشنگ مرادي‌كرماني به روي صحنه آمده بود گفت: خيلي از افرادي كه اين سي‌دي‌هاي قاچاق را مي‌فروشند، خودشان نمي‌دانند اين كارشان كار قاچاق است چون اينها توسط افرادي سامان‌دهي مي‌شود كه در پشت پرده قرار دارند.

ابوالحسن داوودي نيز به همراه فريد مصطفوي براي دريافت تنديس بهترين فيلمنامه به روي صحنه آمده بود، اظهار اميدواري كرد: با حضور آقاي ميركريمي به عنوان رياست هيات مديره دل‌تنگي‌ها و گلايه‌هاي قبلي براي ايشان تكرار نشود.

به گزارش ايسنا، كمال تبريزي به همراه پرفسور جمشيد لطفي براي اهدا جايزه بهترين بازيگر نقش اول مرد به روي صحنه آمد.

وي با اشاره به سخنان هوشنگ گلمكاني گفت: فكر مي‌كنم مشكل بزرگي كه ما در اين مملكت داريم اين است، وقتي كارگردانان نيز بخواهند در فيلمهايشان قشر خاصي را به تصوير بكشند، نمي‌توانند. چون ممكن است مورد انتقاد آن قشر خاص قرار بگيرند.

وي اظهار اميدواري كرد: جامعه به بلوغي برسد كه بداند نقد و انتقاد باعث رشد مي‌شود و قصد جسارت درآن نيست.

من در فيلمهاي بعدي‌ام مي‌خواهم نقد را متوجه پزشكان بكنم واز پرفسور از همين جا اجازه مي‌گيرم!

جايزه اين بخش به رضا كيانيان براي بازي در "يك بوس كوچولو" اهدا شد. اما به دليل اينكه در سفر حضور داشت، اين جايزه توسط بهمن‌ فرمان‌آرا دريافت شد.

فرمان‌آرا نيز گفت: هميشه از كاركردن با كيانيان لذت بردم و اميدوارم شانس ادامه همكاري فراهم شود.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در بخشهاي پاياني مراسم دهمين جشن خانه سينما مجيد مجيدي كه به همراه قاليباف شهردار تهران براي اهدا تنديس بهترين كارگرداني به روي صحنه آمده بود، گفت: همين جا مي‌خواهم تقديري داشته باشم از كمكي كه ايشان به احياء سينماي جوان در بم داشتند.

وي گفت: طي چند ماه اخير كلاسهايي تشكيل شده واساتيد خوب سينما در آن منطقه آموزش دادند كه ظرف چند ماه آينده شاهد اين نتايج خواهيم بود.

اصغر فرهادي نيز هنگام دريافت جايزه بهترين كارگرداني ضمن اشاره به سخنان و صحبتهايي كه پيرامون بحث تحقيق و تفحص مجلس، مطرح شد اظهار تاسف كرد و گفت: اگر آن فيلمها شايسته القابي بودند كه مطرح شد مردم واكنش خوبي نشان نمي‌دادند.

قاليباف نيز گفت: سينما هنر تاثيرگذاري در طول تاريخ براي ثبت رويدادها است، بنده به عنوان يك مدير شهر و تماشاگر سينما اين قول را مي‌دهم كه براي اعتلاي سينماي ايران تلاش كنيم.

به گزارش ايسنا، در بخش پاياني مراسم، محمدرضا جعفري جلوه معاونت سينمايي به همراه رسول صدرعاملي و سردار طلايي رئيس نيروي انتظامي تهران بزرگ تنديس بهترين فيلم را به "تقاطع" به تهيه‌كنندگي ناصر شفق و سعيد حاجي‌ميري و جايزه ويژه هيات داوران به فيلم "كافه‌ستاره" به تهيه‌كنندگي مصطفي شايسته اهدا كردند.

در بخش اهداي تنديس به بهترين بازيگر زن نقش اول، دكتر معصومه ابتكار به همراه مريلا زارعي اين تنديس را به هديه تهراني براي بازي در چهارشنبه‌سوري اهدا كردند.

نعمت حقيقي نيز تنديس بهترين فيلمبرداري را به علي محمد قاسمي براي فيلم "يادداشت برزمين" اهدا كرد.

آتيلا پسياني و عادل فردوسي‌پور نيز تنديس بهترين تدوين را به محمدرضا مويني براي فيلم "كافه ستاره" دادند.

در بخش بهترين صدابرداري نيز محمدرضا حياتي گوينده تلويزيون به همراه رويا تيموريان جايزه‌ي اين بخش را به حسن زاهدي براي "چهارشنبه‌سوري" اهدا كردند.

تنديس بهترين طراح هنري نيز به امير اثباتي براي فيلم "تقاطع" توسط پرويز بهرام و محمد احصايي اهدا شد.

و محمد صالح‌علا و مسعود رايگان تنديس بهترين موسيقي متن را به احمد پژمان براي موسيقي "يك بوس كوچولو" اهدا كردند.

در حاشيه :

در ابتداي اين مراسم كليپي از روند انتخاب مجري اين مراسم بصورت طنز پخش شد.

مجري در ابتداي اين مراسم گفت: اميدواريم اين مراسم در اخبار 60 ثانيه‌اي تلويزيون پخش نشود.

همچنين در اين مراسم برندگان به همراه افرادي كه جوايز را اهدا مي‌كردند با هم عكس يادگاري مي‌گرفتند.

در بخش ديگري از اين مراسم بخشي از ديدار رهبر معظم انقلاب و بيانات ايشان با كارگردانان پخش شد.

همچنين در بخش ديگري از اين مراسم با پخش كليپي از هنرمنداني درگذشته ياد شد. در اين كليپ نام افرادي همچون منوچهر آتشي، مهين و مصطفي اسكويي، جعفر بزرگي، شهريار پارسي‌پور، سروش خليلي، حميد رخشاني، رضا سعيدي، حسين كسبيان، ايرج گل‌افشان، پوپك گلدره، فريدون گله، محمدجواد گنجي‌زاده، مرتضي مميز،مليحه نظري، منوچهر نوذري و... به چشم مي‌خورد.

همچنين شب‌نامه‌اي بصورت طنز از طرف افرادي كه در سطح شهر سي‌دي‌هاي غير مجاز فيلمهاي ايراني را مي‌فروشند توسط مجري قرائت شد.

در بخشي از اين مراسم هنرمندان مختلفي در يك كليپ به مخاطبين نسبت به خريد سي‌دي‌هاي قاچاق هشدار دادند.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/31462

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش مراسم دهمين جشن خانه سينما، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016