دوشنبه 17 مهر 1385

تمام لحظات فيلم سازيم پر از رنج است، گفتگوی ايمان عليزاده با بهمن قبادی، بی بی سی

بهمن قبادی، فيلمساز ايرانی با يک فيلمساز فرانسوی به صورت مشترک، برنده جايزه بزرگ جشنواره فيلم سن سباستين اسپانيا شد. نيوه مانگ (نيمه ماه) ساخته بهمن قبادی و پسرم به کارگردانی مارتيل فوژه رون توانستند به صورت مشترک جايزه صدف طلايی را به خود اختصاص دهند. در همين زمينه با بهمن قبادی گفتگويی داشتيم:

بهمن قبادی

آقای قبادی، تبريک ميگم. اين روزها پشت سر هم جايزه بردی!

ممنون. من هم خوشحالم که بعد از دو سال جايزه بزرگ، انجمن مننقدان جهانی و بهترين فيلمبردای به فيلم من داده شد. اين به معنی شروع خوبی برای فيلم نيوه مانگ (نيمه ماه) بود. البته آنقدر زمان کوتاه هست و کار زياد که من از همين الان سايه مرگ رو با تمام ابعادش احساس می کنم!

مرگ که هنوز برای شما خيلی زوده!

درسته، اما دست خودم نيست! متاسفانه تمام لحظات فيلم سازيم پر از رنجه. از لحظه که کار رو شروع می کنم، به دنبال مجوز ميرم تا ساخته شدن، همه اينها نگرانی داره.

بهمن قبادی با گذاشتن انرژی و وقت زياد تونسته به موفقيت های زيادی دست پيدا کنه. نظر خودتون چيه؟

اين موفقيت انقدری نيست که ديده ميشه! وقتی توش قرار بگيرين متوجه ميشين که چه فاجعه ای هست و اينکه ما کجای سينمای دنيا ايستاده ايم! خيلی حقيرانست که اين موفقيت ها زود گذره. فکر اصلی من ابعاد مختلف سينماست که ما هيچ وقت توی ايران بهش دست پيدا نکرديم. سايه مرگ رو هم به همين دليل احساس می کنم که شايد نتونم هيچ وقت به اون ايده آل ها برسم.

شما که هنوز ۳۷ سالته!

درسته. البته بگم من خيلی انرژی دارم! الان حدود ۸ تا پروژه دارم روش کار می کنم و هيچ وقت هم نا اميد نميشم!

از فيلم "نيوه مانگ" (نيمه ماه) بيشتر برامون بگو.

وزارت فرهنگ اتريش به مناسبت ۲۵۰ سال تولد موتزارت از پنج فيلمساز دعوت کرد تا پنج فيلم مختلف با موضوع دلخواه بسازند که تقديم بشه به روح اين آهنگساز بزرگ. من دو هفته آثار موتزارت رو گوش دادم و همين طور فيلم هايی که درباره اش ساختند رو ديدم.

"نيوه مانگ (نيمه ماه) " يکجور شبيه سازيه. من يک موتزارت کرد درست کردم به نام "مامو" که در اصل آهنگساز کرديه که با خانواده هشت نفريش راه می افتند که به مناسبت سقوط صدام از ايران برن کردستان عراق و کنسرت بزرگی راه بياندازن. اين گروه بعد از مدتی تلاش از ايران مجوز اين کار رو می گيرند ولی زنی که در اين گروه بوده اجازه همکاری با اونها رو نمی گيره و اينها مجبور ميشن که زن رو به صورت قاچاق از کشور خارج کنند و اتفاقاتی که برای اين زن می افته. اين فيلم يک زبان طنز داره که در آخر درگير يک تراژدی ميشه.

نقش زن رو چه کسی بازی کرده؟

خانم هديه تهرانی. کلاً همه بازيگرها توی اين فيلم خيلی خوب نقش بازی کردند و به همين خاطر من اين فيلم رو از همه فيلم هام بيشتر دوست دارم. فقط دو هفته طول کشيد که داستان اين فيلم رو بنويسم. دو هفته طول کشيد تا بازيگرها رو پيدا کردم و در عرض ۴۵ روز کل فيلم ساخته شد! کل پروژه از نوشتن تا اتمام تنها ۴ ماه طول کشيد.

توی اين فيلم برای اولين بار از بازيگرهای حرفه ای مثل گلشيفته فرهانی و هديه تهرانی استفاده کردی. آيا از اين کار راضی بودی؟

بله. خيلی خوب بود. اين افراد بازی خودشون رو با بازيگرهای غير حرفه ای منطبق کردن.

هديه تهرانی

با تجربه ای که داری برامون بگو خودت بازی با بازيگرهای مبتدی رو ترجيح ميدی يا حرفه ای؟

من مبتدی ها رو ترجيح ميدم ولی در اين تجربه با بازيگرهای حرفه ای هم آرامش داشتم و تصميم گرفتم در پروژه های بعديم هم از بازيگرهای حرفه ای استفاده بکنم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بله. خيلی راضی بودم. جوون بود اما خيلی خوب بود. اين شخص قبلاً در فيلم "ارباب حلقه ها" هم کار کرده بود. البته به نظر من توی ايران افراد بهتری هم وجود دارند اما به دليل مشترک بودن اين پروژه، من می بايست از ۳ نفر حرفه ای خارجی استفاده کنم.

اين فيلم محصول کجاست؟

ايران، عراق، اتريش و فرانسه. البته نه فرانسه برای اين کار سرمايه ای گذاشته نه ايران. اما فيلم با سرمايه کردستان عراق و اتريش ساخته شد. ايران برای اين فيلم نه تنها سرمايه ای در اختيار من نگذاشت، بلکه هيچ نوع وسائل فيلم بردای هم به ما ندادند و جالبتر اينکه فيلم من به دليل نامعلومی در ايران توقيف هست و اجازه پخش نداره! من خودم از اين موضوع خيلی ناراحتم و دنبال مجوز رسمی اين کار از وزارت ارشاد هستم. چون دوست ندارم وارد چنين مباحثی بشم که فيلمم توقيف بشه. هيچ کدوم از کارهای من به اين صورت نبوده.

خيلی از افراد و علاقمندان به سينما دوست دارند مثل بهمن قبادی بشن. راز موفقيت کاری تو چيه؟

( با خنده ) اميدوارم اين افراد مثل من نشن! بايد خودشون باشن. اين افراد بايد هر حرفه ای و هر شاخه ای از هنر رو که انتخاب می کنند با زندگی خودشون مخلوط کنند. بايد با کار مهمتر از زندگيت برخورد بکنند وگرنه موفق نميشی! مثل يک شمع بايد بسوزند. پشت کار، سماجت، انرژی زياد و اميد داشته باشند و بايد بدونند به هر چيزی که ميخواهن ميرسند!





دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/31691

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تمام لحظات فيلم سازيم پر از رنج است، گفتگوی ايمان عليزاده با بهمن قبادی، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016