جمعه 6 بهمن 1385

داوران بخش مسابقه سينمای ايران و سينمای بين‌الملل جشنواره فيلم فجر معرفی شدند، ايلنا

تهران- خبرگزاری کار ايران

هفت نفر از هنرمندان و کارشناسان سينمای کشور فيلم های بلند ايرانی بخش سودای سيمرغ : مسابقه سينمای ايران بيست و پنجمين جشنواره بين‌المللی فيلم فجر را داوری می کنند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر ايلنا به نقل از روابط عمومی جشنواره فيلم فجر، "شهريار بحرانی" ، "محمد داودی"، "جواد طوسی" ، "عبدالحميد قديريان" ، "محمد علی نجفی" ، "علی نصيريان" و "محمدرضا هنرمند" داوران بخش سودای سيمرغ جشنواره هستند.
شهريار بحرانی متولد ۱۳۳۰ تهران فارغ التحصيل رشته نقاشی متحرک از مدرسه سينمايی لندن، فعاليت هنری خود را نوشتن فيلمنامه آغاز کرد وی فيلم هايی چون "پرچمدار" ، "گذرگاه" ، "هراس"، "آب را گل نکنيد"، "دنيای وارونه" و "مريم مقدس" را در پرونده کاری دارد، بحرانی جايزه بهترين کارگردانی را از نخستين جشنواره تلاش مقدس دريافت کرده است.
"محمد داودی" متولد ۱۳۲۷ تهران فارغ التحصيل مدرسه عالی تلويزيون و سينما مدرس دوره های فيلمبرداری عکاسی و فيلمسازی بوده است، فيلمبرداری ۹ فيلم سينمايی و کارگردانی و فيلمبرداری و تهيه‌کنندگی شانزده فيلم مستند و از جمله مستند "همراه با باد در دل تنهايی کوير" به کارگردانی "منوچهر طياب" و داوری چندين جشنواره سينمايی داخلی و خارجی از ديگر فعاليت های وی محسوب می‌شود.
فيلمبرداری مستند سينمايی "پل آزادی" و "عروج روح اله" و مجموعه های "نبردی ديگر" و "سونگرد" از ديگر فعاليت های داودی به شمار می رود، وی همچنين مديريت واحد فيلمبرداری صدا و سيما ( از سال ۷۰ تا ۷۵ )، مديريت کل توليد سينما ( از سال ۷۵ تا ۷۷) و فيلمبرداری فيلم های خبری و جنگی ( از سال ۵۹ تا ۶۷ ) را در پرونده کاری دارد.
"جواد طوسی" متولد ۱۳۳۴ تهران ، ليسانس حقوق قضايی ، به عنوان منتقد و نويسنده سينمايی کارش را از سال ۱۳۶۳ با نوشتن نقد و مقالات در ماهنامه سينمايی فيلم آغاز کرد و طی سال های اخير با ديگر ماهنامه سينمايی مثل دنيای تصوير و فيلم ويدئو همکاری داشته ، وی هم اکنون رييس انجمن منتقدان و نويسندگان سينمای ايران است .
"عبدالحميد قديريان" متولد ۱۳۳۹ تهران، دانش آموخته رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زيبا ، فعاليت سينمايی خود را از سال ۶۵ با فيلم "گذرگاه" به عنوان چهره پرداز آغاز کرد وی از سال ۱۳۶۶ با فيلم "هراس" در عرصه طراحی دکور و صحنه فعاليت فعال شد ، قديريان در سال ۱۳۷۹ به خاطر طراحی صحنه فيلم "مريم مقدس" سيمرغ بلورين اين بخش را به خود اختصاص داد.
محمد علی نجفی متولد ۱۳۲۴ اصفهان، دانش آموخته رشته معماری فعاليت هنری خود را با نمايش سربداران در حسينيه ارشاد آغاز کرد وی در سال ۱۳۵۷ نخستين فيلم سينمايی خود را به نام "جنگ اطهر" ساخت و فيلم هايی چون "ليله القدر" ، "زمين آسمانی" ، "گزارش يک قتل"، "پرستار شب" ، "عشق طاهر" و مجموعه تلويزيونی "سربداران" را در پرونده کاری دارد.
علی نصيريان متولد ۱۳۱۳ تهران ، دارای ديپلم هنرپيشگی در سال ۱۳۳۵، بسياری از آثار مطرح سينمای ايران مزين به هنر بازيگری وی است ، وی در فيلم هايی چون "گاو" ، "آقای هالو" ، "پستچی"، "کمال الملک" ، "جاده های سرد" ، "شير سنگی" ، "ناخدا خورشيد" و مجموعه های سربداران ، هزاردستان و نمايش هايی چون "لونه شغال" و "سلطان و سياه" نقش آفرينی کرد.
علی نصيريان در نخستين همايش چهره های ماندگار به عنوان چهره برگزيده هنرهای نمايشی معرفی شد.
"محمدرضا هنرمند" متولد ۱۳۳۲ تهران ، فارغ التحصيل رشته الکترونيک فعاليت هنری خود را از سال ۱۳۴۷ با تشکيل گروه تئاتر آغاز کرد وی پس از پيوستن به حوزه هنری در سال ۱۳۶۰ به سينما روی آورد و تاکنون فيلم های چون "زنگ ها" ، "ردپايی بر شن" ، "دزد عروسک ها" ، "ديدار"، "مرد عوضی" ، "موميايی" و نمايش تلويزيونی "مرگ ديگری" و مجموعه تلويزيونی "کاکتوس" را کارگردانی کرده است.
هنرمند پيش از اين داور نوزدهمين جشنواره بين اللمی فيلم فجر بوده است .
بيست و پنجمين جشنواره بين المللی فيلم فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه سال جاری برگزار می شود.

***

داوران بخش مسابقه سينمای بين‌الملل جشنواره معرفی شدند
" بارندرخت "،" توفيق اسماعيلف"،" تسی دانگارمبا "،" بيجايا جنا " و" مجيد مجيدی"

داوران بخش جام جهان‌نما : مسابقه سينمای بين الملل بيست و پنجمين جشنواره بين‌المللی فيلم فجر را مشخص شدند .
به گزارش گروه فرهنگ و هنر ايلنا به نقل از روابط عمومی جشنواره فيلم فجر، "ووتر بارندرخت "،" توفيق اسماعيلف"،" تسی تسی دانگارمبا "،" بيجايا جنا " و" مجيد مجيدی "داوران اين بخش هستند.

"ووتر بارندخت" متولد ۱۹۶۵ هلند، تهيه‌کننده و ريس شرکت تهيه و توزيع فيلم "فورتيسيمو" و از صاحب نظران پيشگام در دنيای سينما است .
وی که در سال ۲۰۰۵ يکی از اعضای هيات داوری جشنواره فيلم برلين بوده، در توليد بيش از ۲۰ فيلم سينمايی شرکت داشته که از مهمترين آن ها می توان به فيلم های "الهه ۱۹۶۷"، "هيولای مهمانی" ، "بوسه خرس" ، "هنگام بهار در شهری کوچک" و سه گانه پيتر گرينوی به نام "چمدان های تالس لوپر" اشاره کرد.
بارندخت جدا از فعاليت هايش به عنوان مشاور با بسياری از جشنواره ها فيلم همکاری کرده است.
پرفسور "توفيق اسماعيلف " متولد ۱۹۳۹ در باکو، دارای مدرک دکترا از موسسه تاريخ سينمای اتحاديه جماهير شوروی، ۲۲ فيلم بلند سينمايی را در پرونده کاری دارد.
اسماعيل اوف با فيلم آوازهای ماگومايف مسلمان در سال ۱۹۷۱ جوايزی را از جشنواره های تهران ، پراگ و تاشکند به خود اختصاص داد و اين فيلم در ۸۵ کشور جهان به نمايش در آمد.
وی فيلم‌هايی چون "درخت گيلاس" ، "من آوازی می سرايم" ، "ثريا" ، "معلم موسيقی" را در پرونده کاری دارد و کتاب ۳ جلدی تاريخ سينمای آسيای ميانه در کشورهای ترک زبان را نگاشته است .
"تسی تسی دانگارمبا "متولد ۱۹۵۹ زيمباوه از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۶ در آکادمی سينما و تلويزيون برلين تحصيل کرد.
وی رمان شرايط پر اضطراب را نوشت که در عرصه بين الملل مورد تحسين قرار گرفت و دوريس لسينگ آن را به عنوان يکی از مهمترين رمان های قرن بيستم مورد ستايش قرار داد ، دانگارمبا در زمينه ادبيات جوايزی را از کشورهای مشترک المنافع و اسکانديناوی کسب کرده است .
"دانگارمبا"- دبير جشنواره فيلم زنان حراره شرکت فيلمسازی نايريا را در کشور زيمباوه تاسيس کرد که و در نگارش و يا کارگردانی تعدادی از فيلم های بلند سينمای اين کشور نقش داشته است، دانگارمبا آثاری چون "نريا" ( پرفروش‌ترين فيلم تاريخ سينمای زيمباوه ) ، "زمان بيشتر" ، "شعله" و "فرزند همه" را در پرونده کاری دارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


" بيجايا جنا "متولد ۱۹۵۹ کشور هند ، بازيگر پر آوازه اين کشور و برنده جايزه ملی برای بهترين بازيگر در سينمای هند است، جنا در فيلم ها و مجموعه های تلويزيونی و نمايش های زيادی بازی کرده که از اين ميان فيلم "حکيم بابو" جايزه ملی بهترين فيلم اوريا را کسب کرده و در آثار کارگردانان بزرگی از قبيل اسماعيل مرچنت نيز نقش آفرينی کرده است.
اين بازيگر همچنين در جشنواره فيلم قاهره نيز مورد تحسين منتقدان قرار گرفت، داوری جشنواره فيلم های بلند ملی هند در سال ۱۹۹۳ ، عضويت در هيات موسس سينمای هند از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ از ديگر فعاليت های اين بازيگر و کارگردان است .
وی با فيلم "تارا" اولين تجربه کارگردانی خود جايزه ملی بهترين فيلم ارويا را در سال ۱۹۹۲ کسب کرد و دومين فيلم بلند وی با عنوان "آبهاس" در جشنواره‌های مختلفی چون لاروشل فرانسه ، پنانگ مالزی ، قاهره و مرکز نهرو در لندن به نمايش حضور داشت .
مجيد مجيدی متولد ۱۳۳۸ در تهران ، فعاليت هنری خود را به عنوان بازيگر آغاز کرد.
وی پس از بازی در بيش از ۱۰ فيلم سينمايی سرانجام به کارگردانی روی آورد و نخستين فيلمش را به نام "بدوک" در سال ۱۳۷۱ ساخت که جايزه اول جشنواره فيلم فجر را نصيب وی کرد.
فيلم های بعدی مجيدی جوايز متعددی را کسب کردند و وی با فيلم بچه های آسمان نامزد دريافت جايزه اسکار بهترين فيلم خارجی زبان شد وی فيلم هايی چون رنگ خدا ، باران ، پدر و بيد مجنون را در پرونده کاری دارد.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/32639

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'داوران بخش مسابقه سينمای ايران و سينمای بين‌الملل جشنواره فيلم فجر معرفی شدند، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016