شنبه 23 دي 1385

بهمن قبادی: هيچ‌ دوره‌ای به فيلم‌سازان مستقل در جشنواره‌ فيلم فجر توجه نکردند، ايسنا

دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - سينما


بهمن قبادی اعلام کرد: «نيوه مانگ» را به جشنواره‌ی فيلم فجر ارائه نداده‌ام.

اين کارگردان سينما با بيان اين مطلب به خبرنگار سينمايی ايسنا گفت: عملکرد بيست و پنج ساله اين فستيوال را بررسی کنيم، شاهد روند مثبتی نيستيم.

وی مدعی است: هم‌اکنون جشنواره فيلم فجر جايگاه بين‌المللی ندارد و دلايلش کاملا مشخص است. در اين جشنواره يک سيستم دولتی فعاليت می‌کند و مجموعه‌ آدم‌های دولتی برآن نظارت دارند و دبير فستيوال هر سه، چهار عوض می‌شود، در حاليکه در هيچ جای دنيا اين روند وجود ندارد، به هرحال دبير فستيوال برای يک تا دو دهه برنامه‌ريزی دارد، اما در اينجا هر دو تا سه سال يک بار دبير جشنواره عوض می‌شود.

کارگردان «لاک‌پشت‌ها هم پرواز می‌کنند» معتقد است: در طول بيست و پنج سال اخير شکل و چيدمان هيات انتخاب، کاملا دولتی بوده است و تعدادی آدم دولتی و سياستمداران جزو هيات انتخاب قرار می‌گيرند که با سينما آشنايی ندارد، درهمين هيات انتخاب اخير چند نفر اهل سينما حضور دارند؟ درحاليکه اغلب افراد مميزی هستند. اين کنترل بيش از حد در فستيوال، شکل چيدمان جشنواره را به هم می‌ريزد بنابراين علاقه‌ای به شرکت در چنين جشنواره‌ای نداشته و ندارم.

کارگردان «زمانی برای مستی اسب‌ها» با تاکيد بر اينکه در هيچ دوره‌ای به فيلم سازان مستقل توجه نشده است گفت: ‌توجهی که به فيلم سازان خاص دارند کاملا درتمام دوران برگزاری جشنواره مشهود است.

وی درعين حال متذکر می‌شود: در بخش بين‌المللی جشنواره فيلم فجر افراد دلسوزی حضور دارند که در جهت برگزاری هرچه استاندارتر برگزار شدن جشنواره تلاش می‌کنند، اما به دليل کنترل‌ها و نگرانی‌های بيش از حد، شرايط مناسبی برای عملکرد مناسب اين بخش نيز وجود ندارد.

وی گفت: انتخاب هيات انتخاب و داوران هميشه در جشنواره‌ی فجر بنا بر مصالح سياسی است، نه بنا

بر مصالح هنری و جايگاه هنری آدم‌ها، بنابراين يک جشنواره تخصصی برگزار نمی‌شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين کارگردان معتقد است: جشنواره بايد در دست هنرمندان و صاحبان فرهنگ باشد، نه در دست عده‌ای که سمت‌های دولتی دارند.

قبادی در پايان گفت: بعد از اين همه سال با بودجه کلانی که صرف می‌شود، برای رشد فرهنگ مردم يک سالن ساخته نشده است و حتی سالن مناسبی برای تماشاگران جشنواره.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/32553

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بهمن قبادی: هيچ‌ دوره‌ای به فيلم‌سازان مستقل در جشنواره‌ فيلم فجر توجه نکردند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016