چهارشنبه 23 خرداد 1386

سينماگران ۲۹ خرداد برای دفاع از حقوق تضييع شده‌ سينما در موزه‌ سينما اجتماع می‌کنند، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - سينما

تجمع بزرگ سينماگران ايران، در اعتراض به پخش سی‌دی‌های قاچاق ساعت ۱۰ و نيم صبح روز سه‌شنبه ـ ۲۹ خرداد ماه ـ در محل موزه‌ سينما برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار سينمايی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، علی معلم سخنگوی هيات مديره خانه‌ی سينما که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، با بيان اين مطلب ادامه داد: ‌اين تجمع برای دفاع از حقوق تضييع شده‌ی سينما برگزار و در آن خواسته‌های کلی خانه‌ی سينما و نهادهای سينمايی کشور برای احقاق اين حقوق مطرح می‌شود.

وی اظهار اميدواری کرد: برگزاری اين تجمع هشداری برای انجام اقدامات جدی در حل مشکل قاچاق فيلم و ديگر حقوق تضييع شده‌ی سينماگران ايران باشد.

معلم افزود: طی چند روز اخير شاهد اقدامات مفيدی از سوی نهادهای گوناگون همچون قوه قضاييه، مجلس شورای اسلامی، شهرداری تهران و چند نقطه بوده‌ايم که اين اقدامات خود تاکيدی بر اينکه عزم خانه‌ی سينما در حل اين مشکل کاملا مشروع، قانونی و حقوقی است.

به اعتقاد او، اين تجمع برای حفظ کيان سينمای ايران انجام می‌شود که خوشبختانه مسوولان سينمايی و نمايندگان مجلس و مقامات مسوول پی‌گير حل اين مشکل هستند.

معلم در ادامه با تاکيد بر اينکه اين تجمع گردهمايی و هم‌انديشی صنفی اهالی سينماست، از مسوولان مربوط همچون شورای شهر، کميسيون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، نيروی انتظامی و ... دعوت کرد تا در اين تجمع صنفی شرکت کنند.

وی در پايان گفت: برگزاری اين تجمع کمکی است به توليد فرهنگ ملی و مقابله با فرهنگ وارداتی که قصد دارد از شرايط نامطلوب موجود استفاده کند.

معلم همچنين درباره‌ی برگزاری اين تجمع در موزه‌ی سينما گفت: موزه سينما به شکل نمادين نشانگر سابقه و گذشته‌ی سينمای ماست و نشانگر آينده‌ی سينمای ما نيز بايد باشد. ضمن اينکه موضوع برگزاری تجمع به اطلاع وزارت ارشاد رسيده و اين تجمع به هيچ وجه شکل بيرونی و ميتينگ نخواهد داشت.

به گزارش ايسنا، ‌در ادامه اين مراسم، منوچهر محمدی گفت: ماجرای قاچاق غيرمجاز سی‌دی‌ فيلم‌های سينمايی چند سالی است که وجود دارد و هربار که يکی از مالکان به شکل فردی از حقوق خود دفاع کرده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با ابراز همدردی موضوع را پيگيری کرده است اما اين مشکل اخيرا گسترش بسياری پيدا کرده که نيروی انتظامی هم به کمک ما آمده است.

محمدی تاکيد کرد: مساله‌ی اساسی ما برخورد ريشه‌يی با اين معضل است، چراکه برخورد با عوامل خرده‌پا به‌هيچ عنوان جواب‌گو نخواهد بود.

وی افزود: وضع مجموعه قوانين جدی و برخورد قاطع انتظامی و امنيتی با کسانی که قصد دارند کيان سينمای ما را که محصول انقلاب اسلامی است نابود کنند و با فيلمهای خارجی سينمای ملی را به حاشيه برانند، خواسته‌ی ماست.

اين تهيه‌کننده‌ی سينما يادآوری کرد: از آنجايی که ساز و کارهای ديگر سينمای ما درست عمل نمی‌کنند، برخورد با قاچاق سی‌دی‌های غيرمجاز نيز مشکلی را حل نمی‌کند. چراکه در ابتدا بايد حقوق مالکانه فرهنگی که از نظر شرعی و قانونی نيز امری اثبات شده است به رسميت شناخته شود متاسفانه بر اثر اهمال، قبح اين مساله ريخته شده است و امروز نگران اين هستيم که ادامه‌ی اين روند خطرات جدی برای جامعه‌ی ما در پی داشته باشد.

به گفته‌ی وی با توجه به گسترش پخش سی‌دی‌های غيرمجاز هم اکنون نهادهای دولتی نيز اقدام به نمايش غيرقانونی فيلم می‌کنند و از اين راه درآمدی را به دست می‌آورند و اين به دليل آن است که قبح اين مساله ريخته شده است.

به گزارش ايسنا، محمدی در پايان تاکيد کرد: نگرانی ما فراتر از پخش سی‌دی غير مجاز فيلمهای سينمايی است بلکه جريان نرم افزاری بايد به طور جدی مورد توجه قرار بگيرد.

در ادامه‌ی اين جلسه، رضا کيانيان درباره‌ی حضور بازيگران سينما در اين تجمع گفت: ظاهرا شرکت بازيگران در چنين اجتماعی توجيه اقتصادی اوليه ندارد زيرا، ضرر اين امر به تهيه‌کنندگان وارد می‌شود، اما از آنجا که قرار است سينما زنده بماند و زنده ماندن بازيگران نيز در گرو زنده ماندن سينماست، ما هم از اين زاويه فيلم در اين گردهمايی شرکت می‌کنيم.

همچنين پرويز پرستويی در سخنان کوتاهی گفت: هر زمان معضل مواد مخدر در ايران حل شود، معضل سی‌دی‌های غيرمجاز نيز حل خواهد شد.

به زعم او، اين مشکل حل نمی‌شود مگر اينکه به صورت مدون و قانون اساسی مطرح شود و قوانين مشخصی را برای اين منظور تدوين و اجرا کنيم.

وی با اشاره به برگزاری تجمع روز سه‌شنبه، گفت: تجمع ما به‌خاطر دفاع از حقوق معنوی و مادی است که شامل حقوق همه‌ی ماست و قرار نيست شکل تحصن و اعتراض‌آميز داشته باشد، اما نبايد فراموش کرد فرهنگ هميشه در همه‌ی جوامع حرف اول را می‌زند و ما نيز از مردم می‌خواهيم از اين سوداگران که فرهنگ ما را به يغما می‌برند حمايت نکنند.

وی اظهار اميدواری کرد: مسوولان کشور همانگونه که از سينما انتقاد می‌کنند حمايت خود را از آن اعلام کنند، چون اگر سينما تعطيل شود پيامدهای بسيار منفی خواهد داشت.

پرستويی در پايان تاکيد کرد: مسوولان مملکت اين حرکت خانه‌ی سينما را حرکتی کاملا صنفی تلقی کنند.

سپس علی معلم درباره‌ی حمايت افراد غير ذی‌نفع از اين جريان گفت: اگر از دو سال پيش که پروسه‌ی تکثير سی‌دی‌ فيلم‌ها گسترش پيدا کرده بود اين موضوع مورد توجه قرار می‌گرفت واعتراضات تهيه‌کنندگان پيگيری می‌شد به امروز نمی‌رسيديم که ناچار شويم اين تجمع را برگزار کنيم. اما متاسفانه عده‌ای متوجه نبودند اين معضل در حال گسترش است و می‌تواند به مرحله‌ای برسد که توليد فرهنگی کنار گذاشته شود در حاليکه توليد فرهنگی نيز همانند توليدات صنعتی و کشاورزی دارای اهميت است.

امين تارخ هم به عنوان ديگر شرکت کننده در اين نشست مطبوعاتی گفت: وقتی خطری متوجه يک صنف می‌شود به تمام اصناف مربوط به آن هم تسری پيدا می‌کند و حضور بازيگران می‌تواند تاثير شايسته‌تری برای حل اين مشکل بگذارد.

وی اظهار اميدواری کرد: اين مساله سبب خير گردد و حقوق توليد کنندگان فرهنگی تبديل به سلسله قوانينی قانومند در مجلس شورای اسلامی شود.

تارخ توضيح داد: ‌در حال حاضر اگر کسی شکايتی داشته باشد قوانينی برای دفاع از او وجود ندارد، اما برگزاری اين تجمع می‌تواند سبب خير شود و اين قوانين تدوين شود.

همچنين فرهاد توحيدی، با تاکيد بر اينکه تجمع سينماگران صرفا در جهت دفاع از حقوق سينماست يادآوری کرد: امروزه نقش پيشگامی سينما و هنرهای ديگر کاملا مشخص است و انتظار می‌رود اين تجمع نيز منجر شود که حقوق همه‌ی توليد کنندگان فرهنگی مورد توجه قرار بگيرد.

وی ادامه داد: نمی‌توانيم در يک جزيره و در انزوا زندگی کنيم وهمانگونه که همه‌ی پديده‌ها جهانی شده ما نيز بايد خود را با شرايط جديد تطبيق دهيم. بنابراين قوانين حقوق مالکانه که سالها پيش نگارش شده بايد متناسب با شرايط امروز تغيير کند.

به گفته‌ی توحيدی نمی‌توانيم به غارت‌گری حقوق معنوی خود معترض شويم در حاليکه در زمينه‌ی فروش فيلمهای خارجی نيز دچار همين معضل هستيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

توحيدی متذکر شد: برای پيوستن به اعلاميه‌ی جهانی قانون کپی‌رايت راه زيادی در پيش داريم اما پيوستن به اين اعلاميه منجر می‌شود،ابعاد قاچاق‌ کالاهای فرهنگی کنترل شود.

به گزارش ايسنا، فرشته طائرپور، رويا تيموريان، منوچهر محمدی، عليرضا ريسيان، منوچهر شاهسواری، رضا ميرکريمی، ايرج تقی‌پور، عليرضا داوودنژاد، ابوالحسن داوودی، سيروس الوند، امين تارخ، علی آشتيانی‌پور، قاسم قلی پور، مجيد مدرسی، محمدمهدی دادگو، رضا کيانيان، کامران ملکی و ..، اعضای کميته‌ی مبارزه با قاچاق سی‌دی‌های غير مجاز فيلمهای سينمايی خانه‌ی سينما را تشکيل می‌دهند.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/33441

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سينماگران ۲۹ خرداد برای دفاع از حقوق تضييع شده‌ سينما در موزه‌ سينما اجتماع می‌کنند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016