جمعه 30 شهريور 1386

حسين عليزاده: موسيقى فاخر موسيقى دولتى نيست، فارس

خبرگزارى فارس: يك نوازنده و آهنگساز با تاكيد بر همكارى سازمانهاى دولتى دربرگزارى كنسرت‌هاى تابستانى گفت: در موسيقى فاخر دولت نبايد حكم كند بلكه موسيقى فاخر در ذهن هنرمند معنا مى‌شود و اتفاق مى‌افتد.


حسين عليزاده كه در گفت‌وگو با خبرنگار موسيقى فارس سخن مى‌گفت، درارزيابى خود از دلايل كنسرت‌هاى پياپى بزرگان موسيقى در تابستان امسال افزود: شرايط موسيقى بسيار نابسامان شده بود و كم‌كم بيم اين مى‌رفت كه يك دلزدگى و دل‌سردى در اهل موسيقى بوجود بياييد و اصولا فكر به اجراى كنسرت از ذهن ما دور شود اما يك نيروى جمعى در من و ديگر همكارانم باعث برگزارى چنين كنسرتهايى شد و در واقع يك شوق و يك رقابت سالمى باعث گرديد كه ما بگوييم ، هستيم و مخاطبان خودمان را داريم.
وى افزود: در اين فصل موسيقى‌هاى خوبى ارائه و همه چيز در اختيار مخاطبان قرار گرفت.در عين حال نيز آنها با استقبالشان بيان كردند كه اگر شما يك قدم مثبت براى ما برداريد ما صدها قدم برايتان بر مى‌داريم و اين چيزى بود كه متاسفانه فقط در تهران نسبت به موسيقى نشان داده شد.
اين آهنگساز ادامه داد:به عقيده من اگر اهل موسيقى اين اتفاق را در طى سال با همين روحيه ادامه دهند، شادى به سراغ جامعه مى‌آيد و روحش تازه مى‌شود. به نظر من خيلى از مسئولين نسبت به اين هنر كه خوراك روح است، غافل شده‌اند،البته آن هم خوراك روحى كه سنخيت و سرمايه فرهنگى ماست.
«عليزاده»در خصوص سهم ارشاد در فراهم كردن بستر اين اتفاق گفت: به نظر من مدير كل دفتر موسيقى ارشاد انسان بسيار خوبى است اما اينها كافى نيست. در دنياى تخصص يك شناخت اوليه بايد باشد و در عين حال در ارشاد بايد كسى باشد كه موسيقى را بشناسد و از موسيقى لذت ببرد.
وى با اشاره به تعبير موسيقى فاخر در بيان وزير ارشاد ضمن بيان تفاوت اين موسيقى با موسيقى تبليغاتى افزود: در موسيقى فاخر دولت نبايد حكم كند بلكه موسيقى فاخر در ذهن هنرمند معنا مى‌شود و اتفاق مى‌افتاد .
عليزاده درعين حال گفت: به طور كلى در اجراهاى تابستان ارگانها همكارى خوبى كردند و همكاران ما هم با دلسردى خودشان مقابله و با دلگرمى كنسرتهايشان را برگزار كردند.
سرپرست گروه هم‌آوايان ادامه داد: به نظر من بايد موضوع تابستان امسال را به فال نيك بگيريم و اين نيرويى كه ايجاد شده را از دست ندهيم و آن را در طول سال تزريق كنيم. من از قول خودم و همكارانم اعلام مى‌كنم كه همه حاضريم امكاناتى را فراهم كنيم كه شهرستانها نيز از اين موضوع بهرمند شوند چرا كه از اين جهت به مردم و جوانان شهرستانى ظلم مى‌شود.
«عليزاده»در خصوص تاثير حضور «لطفى»، پس از ۲۵ سال در ايران و اظهارات انتقادى وى، در برپايى كنسرت‌هاى بزرگان موسيقى در تابستان امسال گفت: حضور آقاى «لطفى» خيلى مبارك است اما متاسفانه ايشان برخورد مناسبى با همكارانشان نكردند . ۲۵ سال كه ايشان نبودند ما با تمام مشكلات حاكم بر موسيقى دست و پنجه نرم كرديم كه البته خيلى‌ از اين مشكلات از حافظه جامعه حذف شده است.در همين شرايط سخت كنسرت‌هاى بسيارى برگزار ،موسيقى‌هاى خوبى ساخته و آثار ماندگارى خلق شد اما متاسفانه تمام اينها در صحبت‌هاى آقاى لطفى به صورت منفى قلمداد شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وى تصريح كرد:در گذشته نوازنده كمانچه خيلى كم و تنها به چند نفر محدود مى‌شد اما در حال حاضر خانم‌ها و دختران جوان اين ساز را كه خيلى‌ها اكراه داشتند طرف آن بروند، دست مى‌گيرند و به چه زيبايى مى‌نوازند.همچنين تعداد نوازنده‌هاى اين ساز در عرض اين ۲۵ سال افزايش يافته و اينها نكاتى است كه بايد به خوبى ببينم و نبايد نفس بودن چنين مسئله‌اى را فراموش كنيم.
آهنگساز موسيقى سريال زير تيغ ادامه داد: ۲۵ سال است كه در عرصه‌هاى مختلف اين هنر،كار مى شود اما در سخنان «لطفى» اين طور قلمداد شد كه اصلا اين مدت را مثبت نديدند.احترام يك هنرمند مثل لطفى واجب است و كسى هم حق ندارد به حريم ارزشهاى هنرى ايشان وارد شود و خداى ناكرده توهين آميز صحبت كند اما از ايشان هم مى‌توان اين گله را داشت كه اين زمينه را ايجاد كردند.
وى تصريح كرد:نبايد آن قدر حرفهاى منفى ايشان را بزرگ كرد چون ايشان گفته بودند من موسيقى‌دان دوران بحران هستم و آمده‌ام اين دوران را درست كنم.كه البته در اين صحبتها يك مقدار زيادى خود محورى بود كه يك واكنش منفى را نيز نزد همكاران ايشان داشت.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/34283

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حسين عليزاده: موسيقى فاخر موسيقى دولتى نيست، فارس' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016