چهارشنبه 30 آبان 1386

رئيس کتابخانه ملی ايران: سرانه مطالعه کمتر از ۱۰ دقيقه در روز توجيه پذير نيست، مهر

رئيس کتابخانه ملی ايران گفت: در روزگاری که اطلاعات به عنوان ابزار توسعه انسانی به حساب می آيد و در کشوری که مهد تمدن و فرهنگ و علم بوده است و اکنون داعيه رسيدن به رتبه نخست منطقه خاورميانه را دارد داشتن سرانه مطالعه کمتر از ۱۰ دقيقه در روز توجيه پذير نيست.
علی اکبر اشعری رئيس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ايران که در حاشيه آخرين روز برپايی نمايشگاه مرکز متبوعش در محل دائمی نمايشگاههای خانه ملت با خبرنگار مهر گفتگو می کرد اظهار داشت: در حوزه کتاب و کتابخوانی در کشور ما همواره دو نوع آمار وجود دارد که يکی مربوط به شمارگان نشر می شود که در حال حاضر متوسط آن برای هرعنوان کتاب ۳ هزار نسخه است.

او تصريح کرد: طبعا تيراژ ۳ هزار جلدی برای يک کشور ۷۰ ميليونی که ۸۰ درصد جمعيت آن ( حدود ۵۶ ميليون نفر ) افراد با سواد دارد مطلوب نيست و بايد برای آن چاره ای انديشيد.

اشعری ادامه داد: آمار ديگری که در حوزه نشر ارائه می شود مربوط به سرانه مطالعه و تعداد افراد کتابخوان است که آمارهای نسبتا کارشناسی شده نشان می دهد که سرانه مطالعه در کشور ما بين دو تا ۹ دقيقه در روز است که اين رقم به هيچ وجه عدد مناسبی به حساب نمی آيد.

رئيس کتابخانه ملی ايران متذکر شد در روزگاری که عصر ارتباطات نام گرفته و اطلاعات و آگاهی ابزارموفقيت انسانها و پيشرفت کشورهاست ، در کشوری که مهد تمدن و فرهنگ و دانش بوده است و اکنون قصد رسيدن به قله در منطقه را دارد نبايد در باره مطالعه زير ساعت گفتگو کرد.

وی در اين زمينه به وظايف دستگاههای مختلف فرهنگی و آموزشی و تبليغاتی برای ارتقا فرهنگ کتابخوانی اشاره کرد و گفت: وزارتخانه های آموزش و پرورش و علوم تحقيقات و فرهنگ و ارشاد و همچنين رسانه ملی بايد تلاش کنند برای گسترش کتابخوانی در سطح جامعه به راه های جديدی جز مسير های تجربه شده همچون برپايی نمايشگاه کتاب که سالهاست پيموده شده و نتيجه نداده ، دست يابند.

اشعری مشخصا دراين زمينه پيشنهادی را در جهت فرهنگ سازی برای ارتقا سطح مطالعه در کشور و تغيير عادت عمومی مطرح کرد و از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست که با استفاده از وظايف اختيارات قانونی خود صدا و سيما را موظف به اختصاص بخشی از برنامه های خود به تيزر های تبليغاتی در اين زمينه کند.

او گفت: اگر با توليد و بخش تيزر تبليغاتی در تلويزيون می توان صرفه جويی در مصرف آب و برق و انرژی را آموخت در زمينه گسترش فرهنگ کتابخوانی و مطالعه نيز می شود با استفاده از تصاوير متحرک ( انيميشين ) و فيلم های کوتاه کارهای ثمربخش و بزرگ انجام داد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خبرنگار مهردر پايان از رئيس کتابخانه ملی ايران درباره ميزان اثر گذاری گسترش فرهنگ ديداری و شنيداری بر فرهنگ مطالعه سئوال کرد و اشعری پاسخ داد: در هر پروژه ملی فرصت ها و تهديدات در کنار يکديگر قرار دارند و حوزه کتابخوانی نيز از اين امر مستثنی نيست، اما وزارت ارشاد به عنوان متولی کار فرهنگی در کشور بايد آسيب ها و امکانات را شناسايی و در راستای استفاده از ظرفيت ها برای رفع آسيب ها و استفاده از امکانات جهت تبديل فرصت به تهديدها به منظور تقويت فرهنگ عمومی از طريق طراحی راهکارهای مناسب اقدام نمايند.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/34966

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رئيس کتابخانه ملی ايران: سرانه مطالعه کمتر از ۱۰ دقيقه در روز توجيه پذير نيست، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016