دوشنبه 5 آذر 1386

مقررات بيست و ششمين جشنواره بين‌المللی فيلم فجر اعلام شد، ايرنا

تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی ‪۸۶/۰۹/۰۵‬

مقررات بيست و ششمين جشنواره بين‌المللی فيلم فجر از سوی روابط عمومی اين جشنواره اعلام شد .

به گزارش روز دوشنبه ايرنا از روابط عمومی اين جشنواره ، اين رويداد سينمايی در دو بخش "سينمای ايران" و "سينمای جهان" در روزهای ‪ ۱۲‬تا ‪۲۲‬ بهمن همزمان با جشنهای بزرگداشت پيروزی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

الف - سينمای ايران
بخش سينمای ايران با هدف "معرفی فيلم‌های ارزشمند يک سال فيلمسازی در سينمای ايران و نيز ارزيابی و تشويق هنرمندان اين عرصه به منظور اعتلای "هنر- صنعت" سينما ، برگزار می‌شود و فيلم‌هايی می‌توانند در جشنواره فيلم فجر حضور يابند که تا بهمن ماه سال ‪ ۱۳۸۶‬در تهران و يا در دوره‌های گذشته اين جشنواره به نمايش در نيامده يا از تاريخ توليد آن‌ها بيش از دو سال نگذشته باشد.


* بخش سينمای ايران در هشت بخش به شرح ذيل برگزار می‌شود:
‪" -۱‬سودای سيمرغ - مسابقه آثار سينمای داستانی" ، ‪" -۲‬نگاه اول - نخستين فيلم بلند فيلمساز" ،‪" -۳‬مرور سينمای ايران - غير رقابتی" ، ‪-۴‬ "بخش خارج از مسابقه"، ‪" -۵‬فيلم برگزيده تماشاگران" ، ‪"-۶‬راه انبياء- جايزه ويژه بين الاديان" ‪" -۷‬مسابقه آثار مستند و فيلم کوتاه داستانی - جشنواره جشنواره‌ها" ‪" -۸‬نکوداشت سينمای ايران" .


* بخش سودای سيمرغ - مسابقه آثار سينمايی داستانی :
يک گروه داوری شامل حداقل پنج نفر هنرمندان و صاحب نظران به انتخاب دبير جشنواره ‪ ۱۶‬سيمرغ را در دو گروه به برگزيدگان اهدا می‌کنند.

گروه اول : سيمرغ زرين جايزه ويژه سينمای ايران به نگاه ملی ( شرقی، دينی، ايرانی )
سيمرغ‌های بلورين "بهترين فيلم" ، "کارگردانی" ، "فيلمنامه" ، "بازيگر نقش اول زن" و "بازيگر نقش اول مرد".

گروه دوم : در اين بخش هيات داوران جوايز خود را به مواردی اهدا می‌کنند که موجب پيشرفت و ارتقاء در آن حوزه تخصصی شده باشند، اين سيمرغ‌ها نيز عبارتند از :
سيمرغ بلورين "بهترين فيلمنامه اقتباسی" ، "فيلمبرداری" ، "تدوين" ، " موسيقی متن" ، "بازيگر نقش زن مکمل" ، "بازيگر نقش مرد مکمل" ، "صدای فيلم" ، "طراحی صحنه و لباس" ، "جلوه‌های ويژه" و "چهره پردازی".


* نگاه اول - نخستين فيلم بلند فيلمساز :
در اين بخش يک سيمرغ بلورين به بهترين فيلم اول فيلمساز با داوری يک گروه مستقل اهدا می‌شود.


* مرور سينمای ايران - غير رقابتی :
فيلم‌های اين بخش از ميان آثاری انتخاب می‌شوند که به دليل محدوديت در تعداد فيلم‌های بخش مسابقه موفق به حضور در بخش‌های رقابتی جشنواره نشده اند، در اين بخش نيز فيلم‌ها مورد ارزيابی قرار می‌گيرند و دبير جشنواره از بهترين اثر تقدير خواهد کرد.


* بخش خارج از مسابقه :
فيلم‌های خارج از مسابقه آثاری هم ارز با فيلم‌های بخش مسابقه هستند ولی به لحاظ رعايت مقررات از جمله عضويت يکی از سازندگان فيلم در هيات داوری امکان حضور در بخش مسابقه را ندارند و يا سازنده فيلم خواستار نمايش اثر خود در اين بخش شده باشد.


* فيلم برگزيده تماشاگران :
جشنواره از طريق مراجعه به آثار تماشاگران به محبوب‌ترين فيلم ايرانی حاضر در بخش مسابقه سيمرغ بلورين اهداء خواهد کرد.


* راه انبياء - جايزه ويژه بين الاديان :
يک گروه داوری بين‌المللی پس از بررسی فيلم‌های ايرانی جايزه‌ای در بخش مسابقه سينمای ايران به بهترين فيلم با مضمون "گفتگوی اديان" و" تعاليم مشترک انبياء اللهی" اهدا می‌کند.


* مسابقه آثار مستند و فيلم کوتاه - جشنواره جشنواره‌ها :
در اين بخش سه سيمرغ بلورين به بهترين فيلم "مستند بلند و نيمه بلند" ، بهترين فيلم "مستند کوتاه" و بهترين فيلم "داستانی کوتاه" اهدا می‌شود.

فيلم‌هايی می‌توانند متقاضی شرکت در اين بخش باشند که طی دو سال گذشته در بخش‌های گوناگون رقابتی جشنواره‌های معتبر داخلی موفق به دريافت جايزه شده و همچنين در دوره‌های قبلی جشنواره فيلم فجر به نمايش در نيامده باشند. (فيلم‌های بلند مستند از اين قاعده مستثنی هستند)
مدت آثار مستند بلند بالاتر از شصت دقيقه ، آثار مستند نيمه بلند بين سی تا شصت دقيقه و آثار مستند کوتاه تا سی دقيقه و فيلم‌های داستانی کوتاه سه تا پانزده دقيقه خواهند بود.


* نکوداشت سينمای ايران :
به منظور ارج نهادن به کوشش‌های ارزشمند سينماگران برگزيده کشور، جشنواره طی آيينی از خدمات اين سينماگران تجليل خواهد کرد.

ب - سينمای جهان :
بخش سينمای جهان با هدف "نمايش آثاری که علاوه بر امکان ترويج و تعامل فرهنگی با ساير جوامع، زمينه ارزيابی بهتر موقعيت سينمای ايران را در مقايسه با ديگر کشورها فراهم آورد" برگزار می‌شود.


* بخش سينمای جهان در ‪ ۹‬بخش ذيل برگزار می‌شود،
‪ -۱‬جام جهان نما - مسابقه سينمای بين‌الملل ، ‪-۲‬در جست و جوی حقيقت - مسابقه آثار معناگرا ، ‪ -۳‬جلوه گاه شرق - مسابقه سينمای آسيا ، ‪ -۴‬جايزه ويژه مصطفی عقاد ، ‪-۵‬خارج از مسابقه ، ‪ -۶‬جشنواره جشنواره‌ها ، ‪ -۷‬نمايش های ويژه ، ‪ -۸‬فيلم برگزيده تماشاگران ‪ -۹‬مرور آثار.


* جام جهان نما - مسابقه سينمای بين‌الملل :
در بخش جام جهان نما ‪ ۷‬سيمرغ بلورين به بهترين "فيلم بلند"، "کارگردانی" ، "فيلمنامه" ، "بازيگر" ، "دست آورد هنری يا فنی" و "فيلم کوتاه داستانی" و "جايزه ويژه هيات داوران" اهدا می‌شود.


* در جست و جوی حقيقت - مسابقه سينمای معناگرا :
اين بخش به منظور توجه به نقش سينما به عنوان رسانه‌ای غنی برای بيان مفاهيم غير مادی ، معنوی و شهودی برگزار می‌شود از اين رو هر اثری که بتواند مخاطب را به تعالی خصلت‌های انسانی از طريق دست يابی به مفاهيم ارزشمند رهنمون سازد، می‌تواند در اين بخش حضور يابد.

در اين بخش سه سيمرغ بلورين به "بهترين فيلم" ، " فيلمنامه" و "کارگردانی" اهدا می‌شود.


* جلوه گاه شرق - مسابقه سينمای آسيا :
اين بخش به منظور توجه به اعتلاء و ارتقاء توليدات سينمای آسيا برگزار می‌شود.

سه سيمرغ بلورين اين بخش عبارت‌اند از : بهترين "فيلم" ، "کارگردانی" و " فيلمنامه" .


* جايزه ويژه مصطفی عقاد :
جشنواره فيلم فجر از ميان فيلم‌های حاضر در سه بخش رقابتی بين‌المللی (جام جهان نما ، در جست و جوی حقيقت و جلوه گاه شرق) جايزه ويژه‌ای را با عنوان "مصطفی عقاد" به بهترين فيلم با مضمون ايمان و اميد اهدا می‌کند.


* خارج از مسابقه :
فيلم‌های اين بخش هم ارزش بخش مسابقه هستند ولی به علت مغايرت با مقررات جشنواره نمی‌توانند در بخش رقابتی حضور يابند.


* جشنواره جشنواره‌ها :
جشنواره فيلم فجر به منظور آشنايی مخاطبان با فيلم‌های برگزيده ديگر جشنواره‌های معتبر بين‌المللی، زمينه نمايش آثار برگزيده اين جشنواره‌ها را فراهم می‌کند .


* نمايش‌های ويژه :
در اين بخش فيلم‌های کوتاه و بلند اعم از داستانی و مستند که به شناخت سينمای يک منطقه و يا سرزمين و روند تحولات فرهنگی و فنی می‌پردازند ، به نمايش در می‌آيد.


* مرور آثار :
جشنواره در اين بخش به ستايش از کوشش‌های ارزشمند سينماگران و آثار برجسته سينمای جهان می‌پردازد.

مسابقه مواد تبليغی و اطلاع رسانی سينمای ايران :
به منظور اعتلای بخش نمايش هنر - صنعت سينمای ايران ، مواد تبليغاتی و اطلاع‌رسانی فيلم‌ها در زمينه‌های عکس، پوستر، گرافيک محيطی و آنونس و تيزر مورد بررسی و داوری قرار خواهند گرفت و به برترين آثار جوايزی اهدا می‌شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

* آثار ارايه شده به اين بخش از ميان مواد تبليغاتی فيلم‌هايی خواهند بود که در فاصله زمانی بيست و پنجمين تا بيست و ششمين جشنواره بين‌المللی فيلم فجر به نمايش عمومی درآمده باشند.

* آخرين زمان تحويل آثار پذيرفته شده در مسابقه مواد تبليغی و اطلاع رسانی سينمای ايران پانزدهم دی ماه ‪ ۱۳۸۶‬خواهد بود.

* متقاضی بايد برگه‌های درخواست شرکت در جشنواره را تکميل و به همراه نسخه اوليه فيلم ، عکس ، پوستر و بروشور حداکثر تا پايان آذر ماه به دفتر جشنواره تحويل نمايند.

آخرين زمان تحويل نسخه اصلی فيلم‌های پذيرفته شده بيست و پنجم دی ماه ‪ ۱۳۸۶‬خواهد بود.

جشنواره بين‌المللی فيلم فجر از ‪ ۱۲‬تا ‪ ۲۲‬بهمن ماه برگزار می‌شود.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/35038

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مقررات بيست و ششمين جشنواره بين‌المللی فيلم فجر اعلام شد، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016