دوشنبه 16 بهمن 1385

بزرگداشت علی نصيريان و يدالله صمدی در مراسم جانبی جشنواره فيلم فجر

نصيريان: سينما يک نياز است

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - سينما

مراسم «پاسداشت سينمای ايران» در حاشيه‌ی بيست و پنجمين دوره‌ی فيلم فجر شب گذشته ـ پانزدهم بهمن ماه ـ با بزرگداشت علی نصيريان و يدالله صمدی در تالار وحدت همراه بود.

به گزارش خبرنگار سينمايی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين مراسم که با حضور جمعی از هنرمندان و مسوولين برگزار شد، مراسم بزرگداشت علی نصيريان با پخش کليپی از سخنان برخی از هنرمندان درباره او آغاز شد و در بخشی از اين کليپ علی نصيريان گفت: بهترين جايزه را از مردم می‌گيرم.

با پخش تصاويری از فيلمهای علی نصيريان، سرانجام محمدرضا جعفری جلوه معاون سينمايی و پرويز پرستويی از علی نصيريان تقدير کردند.

نصيريان گفت: سپاسگذاری می‌کنم، از مردم ايران که بزرگترين مشوق سينمای ايران هستند و سپاسگذاری از جشنواره بيست و پنجم که از سر لطف و عنايت يادی از ما کرد.

وی ضمن اشاره به سالها فعاليتش در عرصه سينما گفت: بعد از انقلاب شاهد تحولاتی بوديم، استعدادهای تازه با انديشه‌های نو در سينما راه پيدا کرد و از مرزهای مملکت خودمان قدم بيرون گذاشت. تلاشهايی که دو نهاد مهم وزارت فرهنگ و فارابی اين دو عامل تاثيرگذار در بالندگی نسبی سينما در ايران داشتند را نبايد فراموش کنيم.

وی ادامه داد: البته با کمال تاسف در طی اين مسير، ما شاهد جرقه‌ها واستعدادهای بوديم که در دوره‌ای درخشيدند، ولی متاسفانه استمرار سيستماتيک نداشتند. اما اميدواريم بعد از ۲۵ سال و ربع قرن جشنواره، انشاء‌الله در سالهای آتی گامهای بلندی برداشته شود و در مجموعه مشکلات سينما برطرف شود.

وی همچنين گفت: سينما يک نياز است، خصوصا در عصر حاضر، سينما يک نون شب روحی و روانی و انسانی درونی جامعه است.

علی نصيريان در بخشی از سخنانش گفت: بايد بگويم هنرهای نمايشی ما از معادن عظيم فرهنگی که در ايران وجود دارد، همانند شعر و تاريخ استفاده نکرده است.

پرويز پرستويی نيز گفت: بازيگری تجربه است، اما آنچه که بازيگر را کامل می‌کند، رفتار و اخلاق حرفه‌ای او است.

وی ضمن اشاره به فيلم «ديوانه از قفس پريد» ‌و حضور در کنار بازيگران پيشکسوتی چون علی نصيريان و عزت‌الله انتظامی گفت: من زمانيکه خواستم در اين فيلم حضور پيدا کنم، طبق عادت هميشگی‌ام به يک مکان مقدس رفتم و دعا کردم فقط خدا کاری بکند، که من بتوانم در مقابل اين عزيزان کار کنم. واقعا خيلی سخت است. يکی از بهترين تجربه‌های زندگی‌ام کار در کنار استاد نصيريان و انتظامی بود و اخلاق ياد گرفتم.

جعفری جلوه نيز طی سخنانی گفت: ميعاگاه بيست و پنجم فيلم فجر نيز فرا رسيد و چند دوره‌ای را با ماست و البته خواهد گذشت، اما جايگاه اين بيست و پنجمين ميعاد ماندنی است که ميثاق گاه سينمای هويت طلب، غرور آفرين و فردا ساز ايران است. اين ميعادگاه تاريخی با در جستجوی حقيقت از چشم واقعيت، با نگاه ملی در جام جهان نما و با سودای سيمرغ در جلوه‌گاه شرق تجلی پيدا می‌کند.

در ادامه مراسم کمال تبريزی و عليرضا رضاداد دبير جشنواره سيمرغ و لوح تقدير بزرگداشت يدالله صمدی را اهدا کردند.

صمدی نيز با اشاره به ديالوگی در فيلم «بانوی من» گفت: آنجا آقای پرستويی در نقش‌اش می‌گويد «چقدر زود پير می‌شويم» می‌خواستم بگويم چقدر زود، زود می‌شود.

وی در ادامه گفت: طی چند ماه اخير که با دفتر جشنواره و مسوولين محترم در تماس و ارتباط نزديک‌تری بودم، احساس کردم رفتار با سينما و اهالی آن داره به شان ايرانی و دست‌اندرکاران نزديک‌تر می‌شود و اين اتفاق مبارک است و اميدوارم اين امنيت شغلی تثبيت شود.

کمال تبريزی نيز گفت: يدالله صمدی از جمله فيلم‌سازانی است که در اوايل انقلاب فيلمهايی ساخت که راه اين تحول را باز کرد و نويد داد که راه تازه‌ای دارد باز می‌شود. ايشان به عنوان يک فيلم ساز اهل آذربايجان ، فرهنگ فولکلور آذربايجان را مطرح کرد و وظيفه من و دوستان بنده که اهل آن خطه هستيم اين است که از ايشان ياد بگيريم.

به گزارش ايسنا، در پايان اين مراسم فيلم فرش ايرانی به کارگردانی ۱۵ کارگردان برجسته‌ی سينما به‌نمايش درآمد، پيش از نمايش، محمد حسين صفارهرندی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی با لوح تقدير از دکتر فرجی رييس‌مرکز ملی فرش بابت تهيه فيلمهای فرش ايرانی تقدير کرد.

فرجی نيز گفت: از منوچهر محمدی که با ايده‌ی خودشان ما را ياری کردند و همچنين آقای ميرکريمی که مديريت پروژه را بر عهده داشتند و کليه کارگردانها تشکر می‌کنم.

وی افزود: فرش يک محصول است و ما فاکتورهای ديگری در سطح ملی داريم که سينما می‌تواند در اين زمينه وارد شود.

محمدحسين صفارهرندی نيز گفت: همه دقايق اين مراسم زيبا بود، صحنه‌های احترام و حرمت گذاشتن‌ها.

وی گفت: سال گذشته سال اميد و اعتماد بود و حاصلش اين شد، که امروز در اين مراسم ديديم که به زبان هنرمندان احساس آرامش و امنيت به مردم هنردوست دست می‌دهد.

وی اظهار اميدواری کرد: شرايطی که بين مديريت فرهنگی به خصوص سينما با اهالی سينما و هنر باز شد ميوه‌های آب‌دارتری را در آينده برای جامعه فرهنگی به ارمغان بی‌آورد.

همچنين درابتدای اين مراسم عليرضا رضاداد ضمن ارائه‌ی گزارش جشنواره امسال گفت: امروز پس از گذشت سه روز، از ايام دهه گرامی فجر بار ديگر آمده‌ايم تا سينمايی را که سالهاست رهرو راه و پيام آن ستاره تابناک است، در سالی که به نام نامی پيامبر اعظم نامگذاری شده است گرامی بداريم.

سينمای ايران با همه فرازها و فرودها از همه سنگلاخ‌ها گذشته است و آيين فيلم فجر پس از ربع قرن تلاش، همواره توانسته است تجلی ملی اين کوشش سترگ باشد، کوله بار اين آيين نه در شان و سزاواری اسلام و کربلا و انقلاب است، بلکه به وسعت سينمای نوين ايران پر است از آثار درخشان که امروزه بخشی از هويت فرهنگی، هنری و ميراث مادی و معنوی اين سرزمين را تشکيل داده است.

و راه پيش روی سينما قله‌هايی است فتح نشده چشم‌اندازهايی چشم‌نواز که دل می‌برند و ما را به سوی خويش فرا می‌خوانند.

به گزارش ايسنا، همچنين در ابتدای مراسم پاسداشت سينمای ايران برگزيدگان مسابقه مواد تبليغاتی و اطلاع‌رسانی نيز معرفی شدند: در اين بخش هيات داوران شامل اميرعابدی، سيف‌الله صمديان، علی وزيريان و محمد احمدی برگزيدگان را معرفی کردند.

در بخش تبليغات محيطی، ديپلم افتخار به بهزاد خورشيدی برای فيلم "آتش‌بس" تعلق گرفت.

در بخش پوستر، ديپلم افتخار به جواد آتش‌باری برای پوستر "چهارشنبه سوری"، و حميد شريفی برای فيلم " ابراهيم خليل‌الله" اهدا شد.

همچنين در بخش عکس، سيمرغ بلورين و ديپلم افتخار به علی زارع برای فيلم "وقتی همه خواب بودند" اهدا شد.

در بخش آنونس نيز سيمرغ بلورين به آرش معيريان برای فيلم "تقاطع" اهدا شد.

در حاشيه

اجرای برنامه بر عهده ژاله صادقيان بود.

تيزری به مناسبت سال پيامبر اعظم (ص)، تيزری از پشت صحنه برخی فيلمهای جشنواره و هيات انتخاب

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تيزری از صحبتهای هنرمندان درباره‌ی ارزشهای معنوی و دينی در سينما از جمله برنامه‌های به نمايش درآمده بود.

تيزر درگذشتگان شامل مصطفی اسکويی، مهين اسکويی، جعفر بزرگی، بابک بيات، شهريار پارسی‌پور، سروش خليلی، حسين دردشتی، حسين سبزيان، سعيدی، احمد قدکچيان، غلامرضا طباطبايی، حسين کسبيان، ايرج گل‌افشان، پوپک گلدره، فريدون گله، مرتضی مميز، مجتبی فيروزه‌ای، مليحه سعيدی، منوچهر نوذری و يوسف پشندی نيز پخش شد.

کليپ گروه مولانا به عنوان پيامبر اعظم (ص)

عليرضا رضاداد نيز در ابتدای سخنانش از مرحوم سليمی ياد کرد.

نمونه عکسها و پوسترهای برگزيده در محوطه‌ی بيرونی تالار به نمايش درآمد.

بزرگداشت علی نصيريان همزمان بود با روز تولدش که به درخواست رضاداد عکاسان يدالله صمدی و علی نصيريان در کنار يکديگر عکسی يادگاری گرفتند.

همچنين يدالله صمدی درپايان صحبتهايش گفت: بايد پيش دوستی بروم و از او تقدير کنم که بعدا اين کار را خواهم کرد.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/32712

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بزرگداشت علی نصيريان و يدالله صمدی در مراسم جانبی جشنواره فيلم فجر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016