چهارشنبه 29 اسفند 1386

دو نویسنده ایرانی در میان نامزدهای جوایز اورنج، بی بی سی

دو نویسنده زن ایرانی برای اولین بار در میان فهرست اولیه نامزدهای جایزه ادبی اورنج قرار دارند.

آنیتا امیر رضوانی نویسنده کتاب "خون گلها" و دالیا صوفر که "شهریورهای شیراز" را نوشته جزو نامزدهای کسب این جایزه ادبی قرار دارند.

اورنج به نویسندگانی اهدا می شود که نوشته هایشان از خصوصیاتی چون ابتکار، ارزش های متعالی و قابلیت درک برای مردم برخوردار باشد. این جایزه به تمامی نویسندگان زنی که به انگلیسی می نویسند تعلق می گیرد.

آن انرایت، لیندا گرنت، نانسی هوستون، الیف شفق از دیگر نامزدهای جایزه اورنج هستند.

anita-amir-rezvani
آنیتا امیر رضوانی در تهران متولد شده و در سان فرانسیسکو بزرگ شده است. او برای ده سال منتقد رقص در روزنامه ها بود. خانم امیر رضوانی به مدت 9 سال بر روی این کتاب خود کار کرده و سه سفر تحقیقی به همین خاطر به ایران انجام داده است. او در حال حاضر در شمال کالیفرنیا زندگی می کند.

دالیا صوفر نیز در ایران متولد شده و در سال 1982 به همراه خانواده خود از ایران خارج شد. او نیز در حال حاضر در نیویورک زندگی می کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

داستان "خون گلها" در قرن هفدهم ایران می گذرد و درباره دختری است که پس از مرگ پدرش، با عمویش زندگی می کند و نحوه بافتن فرش را یاد می گیرد. فرش و فرشبافی، جایگاه ویژه ای در این کتاب دارند.

"شهریورهای شیراز" نیز درباره انقلاب ایران و تاثیر آن بر خانواده ای یهودی است.

از دیگر نامزدهای مطرح این دوره الیف شفق است. او به خاطر "حرام زاده استانبول" در فهرست اولیه نامزدهای این جایزه قرار دارد.

در سال 2006، دادگاهی در ترکيه اليف شفق، خانم شفق را که به توهين به هويت ملی اين کشور متهم شده بود، تبرئه کرد.

اليف شفق، 35 ساله، به خاطر نوشتن "حرامزاده استانبول" و بنابر قانونی در ترکيه که توهين به اين کشور يا هويت ملی آن را يک جرم می داند، تحت پيگرد قانونی بود.

خانم شفق در اين کتاب موضوع کشتار ارامنه در اواخر امپراتوری عثمانی را مورد خطاب قرار داده است.

از برندگان پیشین جایزه اورنج می توان به زدی اسمیت برای کتاب "از زیبایی"، لیونل شرایور برای کتاب "باید درباره کوین صحبت کنیم" و آندرا لوی برای کتاب "جزیره کوچک" اشاره کرد.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/36234

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دو نویسنده ایرانی در میان نامزدهای جوایز اورنج، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016