سه شنبه 3 ارديبهشت 1387

سرانه کتابخوانی در کشور تنها دو دقيقه در شبانه روز است، مهر

مشهد - خبرگزاری مهر: مشاور فرهنگی رئيس جمهور و رئيس سازمان کتابخانه و اسناد ملی ايران گفت: سرانه کتابخوانی در کشور برای هر نفر تنها دو دقيقه در شبانه روز است.
علی اکبر اشعری در حاشيه دهمين همايش سراسری مسئولان شورای هماهنگی تبليغات اسلامی و ستادهای تابعه در گفتگو با خبرنگار مهر در مشهد اظهار داشت: اين سرانه با افزودن کتب درسی برای برخی از افراد در شبانه روز حدود شش دقيقه است.

مشاور فرهنگی رئيس جمهور با اشاره به جمعيت ۷۰ ميليونی کشور يادآور شد: برای ملتی که بيش از ۸۵ درصد باسواد دارد اين رقم، بسيار تاسف بار است.

وی اظهار داشت: اين در حالی است که شاخص های کتابخوانی در کشور بسيار بالاست و می توان از اين شاخصها به صورت بهينه استفاده کرد.

اشعری تعداد تيتراژ کتاب و کتابخانه های عمومی را جزء مهمترين شاخصهای موجود کتابخوانی دانست و افزود: هم اکنون ايران با بيش از دو هزار کتابخانه عمومی و چاپ حداقل سه هزار نسخه کتاب در هر خط چاپ يکی از فرهنگ سازترين کشورهای دنيا است.

رئيس سازمان کتابخانه و اسناد ملی ايران با اشاره به رشد ۱۵ درصدی کتابخوانی در کشور بيان داشت: عدم وجود فضايی مناسب در کتابخانه ها و به روز نبودن کتب موجود در اين کتابخانه ها بزرگترين مشکلات کشور در زمينه کتابخوانی است.

وی در خصوص اسناد موجود کتابخانه های ايران يادآور شد: در حال حاضر اين کتابخانه دارای بيش از دو ميليون کتاب، چهار ميليون جلد نشريه،‌۳۰۰ ميليون سند و حدود ۵۶ هزار نسخ خطی است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اشعری خاطرنشان کرد: همچنين اين کتابخانه با ۴۰۰ کتابخانه ملی در دنيا تاکنون موافقت نامه امضا کرده است.

وی اظهار داشت: تاکنون در بسياری از استانها، شعب کتابخانه ملی افتتاح شده که اين شعب هنوز در استان خراسان رضوی به دليل عدم همکاری مسئولان استانی با اختصاص فضايی مناسب به بهره برداری نرسيده است.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/36621

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سرانه کتابخوانی در کشور تنها دو دقيقه در شبانه روز است، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016