جمعه 13 ارديبهشت 1387

سرنوشت 11 هزار بافنده در ابهام، فرش دستبافت گيلان، چشم به راه حمايت بيشتر مسئولان، ايرنا

جمعي از قاليبافان و فعالان صنعت فرش در گيلان، خواستار حمايت بيشتر مسئولان از اين هنر ارزشمند و کهن ايرانيان شدند. اين هنرمندان اظهارداشتند: گرچه در سال هاي اخير توجه به اين صنعت و حمايت از هنرمندان فرشباف نسبت به گذشته بيشتر شده است اما ارتقا و پيشرفت اين هنر، باز هم حمايت بيشتر مسئولين را مي طلبد.

جمعي از فارغ التحصيلان انجمن فرش در گيلان نيز در گفتگو با ايرنا اظهار داشتند: متاسفانه برخي از مسئولين در مورد فرش فقط به جنبه تجاري آن توجه داشته و براساس آن برنامه ريزي مي کنند درحالي که ريشه تاريخي و توجه به هويت فرش براي ما مهم تر است. اين افراد با بيان اينکه پژوهش و تحقيق، چندان جايگاهي در بخش فرش دستبافت گيلان ندارد، بر لزوم اجراي طرح هاي تحقيقاتي مختلف در اين زمينه تاکيد کردند. اين عده از فارغ التحصيلان فرش که براي اولين بار در سطح کشور اقدام به تشکيل چنين انجمني در گيلان کرده اند، نداشتن مکان مناسب را براي اجراي برنامه هايشان يکي از مشکلات خود اعلام کرده و خواستار مساعدت و همکاري مسئولين در اين زمينه شدند. مديرعامل اتحاديه تعاوني فرش دستباف گيلان هم مهمترين مشکل قاليبافان را باور نداشتن توانايي هنرمندان استان دانست. "بتول بزرگي" گفت: گيلان با برخورداري از بهترين بافنده هاي فرش، يکي از استان هاي توانمند در زمينه فرشبافي است اما هنوز اين توانايي به طور کامل شناخته نشده و سرمايه گذاري لازم در اين زمينه نيز انجام نشده است. وي افزود: برگزاري نمايشگاه دايمي فرش در گيلان، جشنواره هاي فرش و همايش هاي آموزشي فرش مي تواند در شناساندن اين هنر به ديگران موثر باشد. وي گفت: راه اندازي رشته فرش در يکي از دانشگاه هاي استان نيز مي تواند کمک خوبي در زمينه شناسايي فرش گيلان باشد. رئيس سازمان بازرگاني گيلان نيز معتقد است قابليت ها و توانمندي هاي بسياري در زمينه فرش دستباف در استان وجود دارد که بايد آنها را باور کرد چرا که توجه جدي در اين زمينه، امکان رشد وتوسعه اين هنر را فراهم مي کند. رضا پاک سرشت افزود: فعال ترشدن بخش خصوصي در زمينه فرش و کارآفريني در اين زمينه نيز باعث رونق دادن بيشتر به هنر فرش در گيلان مي شود. وي اظهارداشت: فرش يکي از هنرهاي کهن و صنعتي قديم کشور ما محسوب مي شود که نشان دهنده هنر ملي و ميراث فرهنگي و تمدن کشور ما است. علاوه بر اينکه درآمدزايي نيز دارد. وي شناسنامه دار کردن فرش ايراني را در شناساندن بيشتر اين هنر به جهانيان و جلوگيري از کپي برداري هاي غيرمجاز توسط برخي از کشورها موثر دانست و در ادامه افزود: توجه به مالکيت معنوي فرش هاي توليدي به منظور حفظ اصالت هاي تاريخي و فرهنگي و نام ايران ضروري است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي خاطرنشان کرد: بايد به توليد و تجارت فرش با بهره گيري از ظرفيتهاي موجود و ساماندهي امور مربوط به تامين مواد اوليه مرغوب نيز توجه جدي داشت. رئيس سازمان بازرگاني گيلان با اشاره به وجود فارغ التحصيلان رشته فرشبافي در استان، يادآور شد: براي بهره مندي بيشتر از توان و تجربه اين افراد و هماهنگي و انسجام بيشتر بين آنان، "انجمن فارغ التحصيلان فرش" را براي اولين بار در سطح کشور در استان گيلان راه اندازي کرديم. وي بر لزوم بهره گيري از توان و دانش فارغ التحصيلان فرش براي افزايش سطح کمي و کيفي فرش دستباف در استان و ارايه طرح هاي نو و بهبود وضعيت فرش تاکيد کرد. وي با اشاره به برگزاري نخستين جشنواره فرش دستباف در گيلان درسال گذشته، افزود: درصدد هستيم تا با هدف تقويت توانمندي ها و ايجاد خودباوري در بافندگان و برقراري ارتباط بين تمامي دست اندرکاران فرش اعم از توليدکننده تا فروشنده، نمايشگاه دايمي فرش را در گيلان داير کنيم. "پاک سرشت" ساماندهي بافندگان، کارگاه داران، تعاوني هاي فرش و برقراري تعامل و ارتباط بين آنها را يکي از راهکارهاي موثر در ارتقاي وضعيت فرش دانست که در دستور کار اين سازمان قرار دارد. وي ابراز اميدواري کرد که با اقدامات موثري که دراين زمينه صورت مي گيرد شاهد شکوفايي هرچه بيشتر هنر و صنعت فرش در استان باشيم.

به گزارش ايرنا استاندار گيلان هم معتقد است: فرش دستباف، درواقع تابلويي از نماد زيبايي، ذوق و هنر، خلاقيت، تمدن و شناسنامه ايران به شمار مي رود. "روح الله قهرماني" افزود: فرش ايراني نشان دهنده تاريخ، فرهنگ و هويت کشور و ملت ما است به طوري که با هويت ايران عجين شده و در دنيا فرش را با نام ايران مي شناسند. وي صنعت و هنر فرشبافي را به دليل به کارگيري ذوق، هنر و توجه به هويت کشور در مقايسه با ساير صنعت ها و هنرها متفاوت دانست و گفت: تار و پود هر فرش، روايتگر گذشت زمان و دوران مختلفي از تاريخ کشور ما است بنابراين بايد براي حفظ و ارتقا آن تلاش کنيم. "قهرماني" افزود: بايد با بازاريابي مناسب، به جايگاه واقعي خود در زمينه فرش در بازارهاي جهاني دست يابيم.

استاندار گيلان باتاکيد بر لزوم حمايت ازصنعت فرش دستباف، گفت: با حمايت از اين صنعت و هنر و اشتغال آفريني در اين زمينه، در واقع کارآفريني با بهره گيري از صنعت بومي و داخلي ايران به وجود آورده ايم که بسيار ارزشمند خواهد بود. وي خاطر نشان کرد: براي معرفي جايگاه واقعي فرش گيلان و ارتقاي سطح آن و اقبال عمومي مردم، حمايت هاي لازم را انجام مي دهيم. به گفته رئيس اداره فرش سازمان بازرگاني گيلان به منظور حمايت از قاليبافان استان تاکنون هفت هزار و 484نفر از بافندگان قالي تحت پوشش بيمه قرار گرفته اند. "مجتبي مهري" در گفتگو با ايرنا افزود: تاکنون 9هزار و 384 نفر از سازمان بازرگاني گيلان گواهي موقت بافندگي دريافت کرده اند که پس از آغاز به کاراتحاديه صنفي فرش دستباف و به شرط فعال بودن، کارت شناسايي دريافت خواهند کرد.

رئيس اداره فرش سازمان بازرگاني گيلان بابيان اينکه ازسال 84امور مربوط به فرش از ساير دستگاه ها به وزارت بازرگاني محول شده، اظهار داشت: از آن زمان تاکنون 307کارگاه قاليبافي کوچک و بزرگ از سازمان بازرگاني پروانه توليد دريافت کرده اند که با راه اندازي اين کارگاه ها براي يک هزار و 950 نفر فرصت شغلي فراهم شده است. "مهري" افزود: درحالي که توليد اسمي ساليانه اين کارگاه ها به بيش از 12 هزار متر مربع مي رسد، اما در زمان حاضر بيش از هشت هزارمتر مربع قالي در اين کارگاه ها توليد مي شود که در صورت ايجاد انگيزه و حمايت هاي لازم مي توان به ظرفيت واقعي توليد دست يافت.

وي گفت: 11هزار بافنده در گيلان مشغول به فعاليت هستند که به دلايل مختلف از جمله عدم دسترسي به مواد اوليه ارزان قيمت و با کيفيت، نداشتن دفترچه بيمه درماني و عدم تمکن مالي، تمامي اين افراد به صورت رسمي و مستمر در بخش توليد فعال نيستند و اغلب جزو آمار شاغلين محسوب نمي شوند. وي ابراز اميدواري کرد با اقدامات موثري که توسط مرکز ملي فرش ايران و اداره فرش بازرگاني استان صورت مي گيرد، شاهد شکوفايي هرچه بيشتر هنر و صنعت فرش باشيم.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/36714

فهرست زير سايت هايي هستند که به ' سرنوشت 11 هزار بافنده در ابهام، فرش دستبافت گيلان، چشم به راه حمايت بيشتر مسئولان، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016