شنبه 23 آبان 1383

حدادعادل: عكس‌العمل‌هاي خشن در مقابل تندروها به سود دانشگاه نيست، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس مجلس شوراي اسلامي
«غلامعلي حدادعادل» گفت: تمام افرادي كه از جدايي حوزه و دانشگاه دفاع مي‌كنند در عمق بنياد انديشه‌شان سكولاريسم نهفته است.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس مجلس شوراي اسلامي كه شب گذشته در مسجد دانشگاه تهران در بين برخي اعضاي هيات علمي دانشگاه سخن مي‌گفت، تاكيد كرد: ما بايد از حيث و منزلت دانشگاه دفاع كرده و به مديران كشور بقبولانيم كه اداره‌ي جامعه بدون استمداد از دانشگاه ممكن نيست.

وي با بيان اين كه «دانشگاه در ايران از مظاهر تجدد است»، افزود: دانش در ايران سابقه‌ي ديرينه دارد زيرا ما هم قبل و هم بعد از اسلام صاحب دانش بوديم، اما دانشگاه به معناي امروزي از جلوه‌هاي تجدد يا مدرنيته در جامعه‌ي ماست.

حدادعادل ادامه داد: دانشگاه به معني جديد كلمه پيوندي به معناي دولت به معناي جديد كلمه دارد يكي از خصوصيات تجدد در اروپا سكولاريسم و جدايي دين از سياست است، بنابراين غربي‌ها مايل بودند در ايران دانشگاه تاسيس شود و توسعه پيدا كند زيرا دانشگاه را يكي از موارد پروژه‌ي جدايي دين از سياست مي‌دانستند چون در دانشگاه نيز اين مرام توسط عده‌اي از تحصيل كرده‌هاي خارج تبليغ مي‌شد.

وي ابراز داشت: در ابتداي كار دانشگاه، نه حوزه دانشگاه و نه دانشگاه حوزه را مي‌شناخت. تبليغات نيز به سمتي بود كه اين دو نهاد نسبت به يكديگر نزديك نشوند. البته دانشگاه بعد از شهريور 1320 آرام آرام حركت به سوي معارف اسلامي را آغاز كرد و حركات ضد استبدادي نيز در دانشگاه به وجود آمد و نمونه‌ي بارز آن 16 آذر است كه روز دانشگاه معرفي شده است.

رييس مجلس ادامه داد: در دانشگاه سه جريان مذهبي، ماركسيستي كمونيستي و ملي گرايي در كنار هم وجود داشت. در يك دوران‌هايي جريان ملي گرايي و دوراني جريان ماركسيستي قوي بود اما جريان مذهبي بعد از شهريور 20 با حركت ضعيفي كار خود را آغاز كرد و به ترتيب گسترش يافت و قيام امام (ره) در سال‌هاي 1341 و 15 خرداد 42 كمك زيادي به قوت يافتن مذهب در دانشگاه شد.

وي گفت: در بين سال‌هاي 42 تا 57 جريان مذهبي در كنار جريان ماركسيستي فعال بود، جريان ملي گرايي نيز رو به ضعف رفته بود، اما پس از پيروزي انقلاب دشمنان انقلاب به سراغ دانشگاه آمدند و با آزادي كه از نتايج انقلاب بود سعي كردند از درون دانشگاه هجمه‌اي را به سوي انقلاب متوجه كنند و همين واقعيت موجب شد كه امام (ره) بفرمايند كه عده‌اي دانشگاه را به صورت اتاق جنگ درآورده‌اند و انقلاب فرهنگي صورت گرفت.

حدادعادل افزود: پس از آن دانشگاه‌ها فعاليت خود را آغاز كردند و در درون دانشگاه با شور و حرارتي انجمن‌هاي اسلامي و جهاد دانشگاهي شروع به فعاليت كردند و تا پايان جنگ تحميلي دانشگاه وضعيت سالمي داشت، اما پس از توقف جنگ و ارتحال امام (ره) مجددا يك برنامه‌هايي براي دانشگاه طراحي شد و عده‌اي به سراغ دانشگاه رفته و اين بار با طراحي جديد خواستند دانشگاه به جاي اين كه در خدمت نظام باشد، در مقابل نظام قرار گيرد.

وي با بيان اين كه «قبل از انقلاب دانشگاه مبارزت ضد استبدادي داشت و هرگاه اعتصابي مي‌شد، جامعه حق را به دانشگاه مي‌داد و آن را پيامي براي ملت مي‌دانستند»، گفت: عده‌اي در سال‌هاي اخير به اين فكر افتادند كه دوباره همان وضعيت را در دانشگاه‌ها ايجاد كنند و سرمايه‌گذاري زيادي نيز بر روي آن انجام دادند. مخصوصا برخي گروه‌هاي سياسي كه در عرصه‌ي دموكراسي مدعي‌اند ولي شكست خورده‌اند و از راي و اقبال مردم نيز برخوردا نيستند، آن‌ها به سراغ دانشگاه رفته و سعي مي‌كنند يك جنبش دانشجويي ايجاد كنند و وانمود كنند كه اين جنبش در مقابل نظام ايستاده است كه مسلما اين افراد موفق نخواهند شد.

حدادعادل گفت: به چه دليل دانشجو در مقابل نظام بايستد؟ دانشجو اگر حق‌طلب است و مي‌خواهد فسادي را در حكومت آشكار كند، رهبر اين حكومت بيش از اين دانشجويان علاقه‌مند است كه دانشجويان سياسي باشند و با مقاصد اقتصادي و ديگر مفاسد مبارزه كنند و انقلاب اسلامي اصولا براي اين به وجود آمده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي با تاكيد بر اين كه «اين تئوري و طراحي محكوم به شكست است» ‌گفت: يكي از نشانه‌هاي اين شكست آن است كه در جنبه‌ي ضد استعماري يا اصلا وجود ندارد يا بسيار ضعيف است،‌ زيرا با مشاهده‌ي حركت‌هاي پراكنده‌ي دانشجويي كه در اين سال‌هاي اخير پديد آمد اگر دقت كنيم مي‌بينيم كه در مواردي مانند روز قدس اين جريانات محدود دانشجويي در مقابل اسراييل يا آمريكا به كلي ساكت‌اند يا يك صداي بسيار ضعيفي دارند كه معلوم مي‌شود اين حركات دانشجويي آن حركت فعال دانشجويي قبل از انقلاب نيست.

رييس مجلس تصريح كرد: تمام اين حركت‌ها بر آن است كه حكومت ديني و رابطه بين ديني و سياست كه امام(ره) آن را بنا كرده ضعيف شود و سكولاريسم در جامعه احيا شود و مي‌خواهد مبدا اين حركت ناميمون را دانشگاه قرار دهند، البته موفق هم نشده‌اند، زيرا جريانات قوي دانشجويي و استادي كه بسيج يكي از جلوه‌هاي آن است امروز اين توطئه را خنثي كرده است. ما امروز وظيفه داريم، از دانشگاه حيثيت و منزلت دانشگاهيان دفاع كنيم و بايد با تمام قوا تلاش كنيم تا جايگاه دانش و دانشگاه را در اداره‌ي كشور تفهيم كنيم، مخصوصا نبايد شعار وحدت حوزه و دانشگاه را يك لحظه هم فراموش كنيم و بدانيم سكولاريسم است كه به جدايي حوزه و دانشگاه منتهي مي‌شود.

وي همچنين تاكيد كرد: ما دانشگاهيان بايد براي دانشگاه قداست و حرمت قايل شويم و كاري كنيم كه تصميم گيرندگان كشور بدانند كه در همه‌ي امور كشور دانشگاهيان بايد دخالت داشته باشند و همچنين بايد مراقب باشيم توطئه‌هايي كه مي‌خواهد دانشگاه را در مقابل انقلاب اسلامي قرار دهد، گسترش پيدا نكند و بدانيم عكس‌العمل‌هاي خشني كه برخي دانشجويان در مقابل تندروها نشان مي‌دهند به سود دانشگاه نيست.

حدادعادل خطاب به اساتيد حاضر در اين جلسه اظهار داشت: شما اساتيد وظيفه داريد كه در اين موقعيت حساس، منزلت دانشگاه را از دو جهت «دفاع از ارزش‌هاي ديني و اخلاقي در دانشگاه‌ها» و «دفاع از كارآمدي و موثر بودن دانشگاه» حفظ كنيد و امثال بنده نيز كه از دانشگاه ماموريت خدمت در جامعه را پيدا كرده‌ايم بايد تلاش كنيم تا اگر در اذهان شبهه و ترديد نسبت به منزلت دانشگاه است آن را بزداييم.

حداد عادل با بيان اين كه «در مجلس حدود 80 نفر دانشگاهي حضور دارند»، گفت: سعي خواهيم كرد فراكسيون دانشگاهيان در مجلس هفتم را ايجاد كنيم و ان‌شاءالله با همكاري هم وحدت حوزه و دانشگاه را محقق كنيم.

وي همچنين با تبريك عيد سعيد فطر اظهار داشت: پايان بخشي ماه مبارك رمضان و عبادت‌هاي اين ماه، عيد است همه‌ي مسلمانان كه يك ماه روزه‌دار بوده‌اند در يك اجتماع عظيم گرد هم مي‌آيند تا شكوه اسلام را به نمايش بگذارند.

همچنين در اين مراسم حجت‌الاسلام والمسلمين «ابوترابي» نايب رييس مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: در نقش كليدي دانشگاه در توسعه‌ي جوامع اسلامي ترديدي وجود ندارد و خوشبختانه امروز در شرايطي قرار داريم كه مي‌توان گفت در پرتوي انقلاب اسلامي آحاد جامعه در دورترين نقاط كشور به اين جايگاه آگاه هستند.

وي تصريح كرد: بدون ترديد اعتلاي اخلاقي،‌ علمي، فرهنگي و ديني دانشگاه در گرو اعتلاي علمي، فرهنگي و ديني اعضاي هيات علمي دانشگاه است و به هر ميزان كه اين جايگاه ارتقا پيدا كند، دانشگاه هم به جايگاه واقعي خودش نزديك مي‌شود.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/14358

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حدادعادل: عكس‌العمل‌هاي خشن در مقابل تندروها به سود دانشگاه نيست، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016