پنجشنبه 28 آبان 1383

هرميداس باوند : مباحث حقوق بشر و خاورميانه فضاي مثبت كنوني براي ايران را تغيير مي‌دهد، رويداد

«داود هراميداس باوند» استاد دانشگاه و كارشناس امور بين‌الملل معتقد است كه قبول شرايط اروپا در پرونده هسته‌اي از سوي ايران فضاي مثبتي را ايجاد مي‌كند ولي پيامدهاي محدودي را در بردارد.
باوند روز چهارشنبه 27 آبان ماه در گفت‌وگو با خبرنگار «رويداد» با تأكيد بر اينكه پذيرش تعليق كامل غني‌سازي اورانيوم از طرف ايران شرايط مثبتي را ايجاد مي‌كند،‌گفت: «البته ما دوران كوتاهي در اين فضاي مثبت به سر مي‌بريم زيرا پس از مطرح شدن مسأله حقوق بشر و همچنين جريانات موجود در خاورميانه و مسأله عراق كه آمريكا روي آن حساسيت خاصي دارد، شرايط را تغيير مي‌دهد.»
در عين حال وي معتقد است كه ايران چاره‌اي جز پذيرش شرط‌ها نداشت و افزود: ايران سه آلترناتيو را در مقابل داشت؛ نخست اينكه اعلام كند به سلاح‌هاي اتمي دستيابي كه اين موضوع چارچوب مذاكرات را تغيير مي‌داد، دوم آنكه همچنان سياست پنهان‌كاري را در پيش مي‌گرفت و سوم اينكه زمان بيشتري را براي حل مسأله درخواست مي‌كرد، كه به اعتقاد من با انتخاب «راه سازگاري» فرصت مناسبي را در اختيار كشور گرفت.
باوند پيش‌بيني كرد پرونده اتمي ايران با تعليق غني‌سازي اورانيوم و روشن شدن نقاط ابهام، ضرورتي ندارد كه به شوراي امنيت برود.
وي در عين حال بر اين باور است كه جمهوري اسلامي ايران مي‌توانست با بهره‌گيري از شرايط مطلوب‌تر، مجبور نشود كه بهاي سنگيني را بپردازد و در نهايت شروط را هم بپذيرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

باوند اين مسأله را ناشي از «فقدان استراتژي واحد و تصميم‌گيري‌هاي مثبت از سوي حاكميت درباره پرونده اتمي ايران» دانست.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/14538

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'هرميداس باوند : مباحث حقوق بشر و خاورميانه فضاي مثبت كنوني براي ايران را تغيير مي‌دهد، رويداد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016