چهارشنبه 11 آذر 1383

سمينار اسلام و دمکراسي در مشهد لغو شد؛ عبدالکريم سروش : مرگ شناسي مقدمه خودشناسي است، ايلنا

جريانهاي وابسته به حزب‌‏الله مشهد با سخنراني بنده در مشهد مخالفت کردند

تهران- خبرگزاري کار ايران

دکتر عبد الکريم سروش در مراسم بزرگداشت مقام علمي، فرهنگي مرحوم اشرف الدين خراساني, گفت: جريانهاي وابسته به حزب الله مشهد در اطلاعيه‌‏اي اعلام کردند؛ نمي‌‏گذارند براي شرکت در سمينار اسلام و دموکراسي به مشهد بروم, به دليل تهديدات آنها سمينار بين‌‏المللي‌‏اسلام و دموکراسي لغو شد.

به گزارش خبرنگار سرويس انديشه" ايلنا", در مراسم بزرگداشت مقام علمي، فرهنگي دکتر شرف‌‏الدين خراساني که عصر ديروز در مرکز دايره المعارف بزرگ اسلامي برپا شد, دکتر عبدالکريم سروش که به گفته خودش روز قبل براي شرکت در همايش اسلام و دموکراسي در مشهد از آلمان به ايران آمده بود, گفت: سمينار اسلام و دموکراسي قرار بود فردا (امروز) آغاز شود. قبل از حرکت من به سوي ايران، جريانهاي وابسته به حزب الله مشهد ضمن اطلاعيه‌‏اي اعلام کردند: به فلاني (سروش) اجازه نمي‌‏دهيم حتي به مشهد بيايد.
سروش ادامه داد: دادستاني مشهد هم در اطلاعيه‌‏اي اعلام کرد که چند نفر نبايد براي اين سمينار به مشهد بيايند که بنده جزو آنها بودم.
سروش مدعي شد: دادستاني گفته است؛ کساني هم که مقاله مي‌‏دهند بايد ابتدا مقاله آنها توسط دادستاني ديده ‌‏شود تا مورد تاييد قرار گيرد.
سروش که مدتي پيش براي تکميل تحقيقات فلسفي‌‏اش به آلمان رهسپار شده بود, علت حضورش در مراسم بزرگداشت مقام علمي فرهنگي مرحوم دکتر خراساني را لغو سفرش به مشهد عنوان کرد و افزود: براي شرکت در اين سمينار بين المللي بيش از 30 نفر از داخل و خارج کشور دعوت شده‌‏بودند؛ از ايران هم از هر دو اردوگاه حوزه و دانشگاه, آقاي مصباح يزدي و از طرف ديگر بنده،‌‏ دکتر ملکيان، کديور و عميد زنجاني دعوت شده بوديم و جلسات هم قرار بود بسته باشد, ولي با اين اقدام شوراي تامين و دادستاني اين سمينار لغو شد.
سروش پس از اين مقدمه ـ به گفته خودش بي‌‏ربط ـ که دلايل حضور ناگهاني ‌‏اش را در تهران توضيح داد، با قرائت اشعاري از مولانا درباره نسبت آدمي با مرگ سخن گفت.
وي گفت: نسبتي که آدمي با مرگ برقرار مي‌‏کند نشان مي‌‏دهد او از زندگي چه مي‌‏فهمد و چه مي‌‏داند. بدين سبب مرگ‌‏شناسي، مقدمه واجب خودشناسي است. فلسفه جديد هم به اين دليل هم به مرگ و عدم درک آدمي از مرگ تاکيد زيادي دارد. اين تفکر و برخورد نسبت به مرگ را مي‌‏توان در فلاسفه اگزيتانسياليست به خوبي ديد.
عبدالکريم سروش رابطه عاشقانه مولانا با مرگ را بيان کرد که او درس بي‌‏تعلقي را با هوشمندي بيان مي‌‏دارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سروش به داستان صدر بخارا از دفتر سوم مثنوي اشاره و تصريح کرد: در اين داستان که مولانا به زيبايي در هزار بيت آن‌‏را پرورش داده‌‏است کارمندي از رئيس خود مي‌‏گريزد, ولي پشيمان شده و دوباره به سوي او باز مي‌‏گردد, مسئله عشق و مرگ به زيبايي به اين داستان غنا بخشيده‌‏است.
سروش که در ميان سخنانش از اشعار مولانا بهره مي‌‏برد در پايان براي مرحوم شرف الدين خراساني, شرف روح و براي زندگاني و حضار هم درک همه مفاهيم حقيقي را از طريق درک حقيقت آرزو کرد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/15087

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سمينار اسلام و دمکراسي در مشهد لغو شد؛ عبدالکريم سروش : مرگ شناسي مقدمه خودشناسي است، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016