دوشنبه 16 آذر 1383

حدادعادل: كشورهاي مستقل در دام جنبه‌ي سياسي حقوق بشر نيفتند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: مجلس


راسيم ليائيچ، وزير امور اقليت‌ها و حقوق بشر اتحاديه‌ي صربستان و مونته‌نگرو پيش از ظهر امروز دوشنبه با دكتر غلامعلي حداد عادل، رييس مجلس شوراي اسلامي ديدار و گفت‌وگو كرد.


به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از اداره كل فرهنگي و روابط عمومي مجلس شوراي اسلامي، در اين ديدار ابتدا حدادعادل با اشاره به روابط سنتي دو كشور در دوران يوگسلاوي سابق و سابقه‌ي خوب همكاري‌هاي بين‌المللي به ويژه در جنبش عدم تعهد، بر لزوم ارتقاء سطح همكاري‌هاي سياسي، اقتصادي و پارلماني دو كشور تاكيد كرد.

وي با تشريح نقش و جايگاه پارلمان در جمهوري اسلامي ايران، ارتقاء سطح مناسبات پارلماني ميان دو كشور را عاملي جهت تضمين روابط دولت‌ها و تسهيل كننده‌ي موافقتنامه‌ها و قراردادهاي منعقده در بخش‌هاي اقتصادي و فرهنگي تهران - بلگراد توصيف كرد.

رييس مجلس شوراي اسلامي، در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به مسائل دهه‌ي اخير منطقه‌ي بالكان، تصريح كرد: ما با دقت و علاقه تحولات منطقه‌ي بالكان را تعقيب كرده و خرسنديم كه جنگ و خونريزي به پايان رسيده و صلح و ثبات در منطقه و كشور شما استقرار يافته است.

دكتر حدادعادل در سخنانش ضمن تقبيح برخورد دو گانه‌ي غرب به ويژه آمريكا با مسئله‌ي حقوق بشر افزود: حقوق بشر در جهان امروز دو جنبه‌ي واقعي و سياسي پيدا كرده و كشورهاي مستقل بايد ضمن تفكيك بين اين دو جنبه، در دام جنبه‌ي سياسي حقوق بشر كه توسط غرب دامن زده مي‌شود نيفتد.

وي هم‌چنين با اشاره به برخي از آموزه‌هاي اديان الهي به ويژه در بستر احكام اجتماعي، افزود: هر كشوري بنا به تاريخ، فرهنگ، دين و هويت ملي و مستقل خود قوانين، مقررات و سنن و آداب خاص خود را دارد كه ريشه در اعتقادات و تفكرات ملتش داشته و بايد توسط ديگر كشورها و فرهنگ‌ها مورد احترام قرار گيرد.

وي افزود: اگر ما تنوع فرهنگ‌ها را به عنوان يك واقعيت بپذيريم، بايد قبول كنيم كه يك مشكل حقوقي واحد نمي‌تواند در كشورهاي مختلف حاكم باشد.

رييس مجلس شوراي اسلامي، با محكوم كردن نسل‌كشي در فلسطين و نقض ابتدايي‌ترين اصول حقوق بشر در آنجا، گفت: غرب تلاش دارد تا ريشه‌ي تروريزم و خشونت را در عقايد اسلامي معرفي كند در حالي كه به اعتقاد ما ريشه‌ي تروريسم در درجه‌ي اول به رفتار دو گانه و تبعيض‌آميز غرب در قبال ديگر ملت‌ها برمي‌گردد و اسلام و تروريسم در تنافر كامل با يكديگر قرار دارند.

دكتر حداد عادل، در پايان سخنانش ضمن آرزوي ثبات بيشتر و پيشرفت براي اتحاديه‌ي صربستان و مونته‌نگرو و با استقبال از فعاليت‌هاي وزارت حقوق بشر در آن كشور، گفت: ما از هر تلاشي كه در كشور شما براي حفظ حقوق اقليت‌هاي قومي و ديني به ويژه مسلمانان، انجام مي‌شود حمايت مي‌كنيم و آماده‌ايم هر گونه همكاري در اين زمينه با كشور شما داشته باشيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در ادامه‌ي اين ديدار راسيم ليائيچ - وزير امور اقليت‌ها و حقوق بشر اتحاديه‌ي صربستان و مونته‌نگرو هدف از سفر خود و هيات همراه را تلاش جهت گسترش و تعميق مناسبات تهران - بلگراد در كليه‌ي زمينه‌ها توصيف كرد.

وي با اشاره به حجم مبادلات تجاري دو كشور و تشكيل جلسات كميسيون مشترك اقتصادي ايران و صربستان، اظهار اميدواري كرد كه با عملي شدن توافقنامه‌هاي موجود، افق‌هاي نويني در روابط اقتصادي فيمابين ايجاد شود.

وزير امور اقليت‌ها و حقوق بشر اتحاديه‌ي صربستان و مونته‌نگرو، در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به تحولات خاورميانه، به ويژه فلسطين و عراق، از نقض حقوق بشر در اين‌دو كشور انتقاد كرد و افزود: بازگشت به سرزمين مادري و تشكيل حكومت مستقل فلسطيني حق مردم فلسطين است و تا اين مسئله حل نشود، مناقشه در خاورميانه باقي خواهد ماند.

وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اينكه جامعه‌ي مسلمانان صربستان و مونته‌نگرو در اين كشور حضوري فعال دارند، تصريح كرد: اتحاديه‌ي صربستان و مونته‌نگرو يكي از 5 كشور اروپايي است كه بيشترين اقليت‌هاي ديني و قومي را در خود جاي داده و تلاش دارد تا با حفظ هويت فرهنگي و ملي اين اقليت‌ها بستر را براي حضور مساوي همگي آنها فراهم كند.

وزير امور اقليت‌ها و حقوق بشر اتحاديه‌ي صربستان و مونته‌نگرو، در پايان سخنانش خواستار حمايت مجالس دو كشور از روند رو به رشد همكاري‌هاي سياسي و اقتصادي فيمابين شد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/15258

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حدادعادل: كشورهاي مستقل در دام جنبه‌ي سياسي حقوق بشر نيفتند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016