پنجشنبه 26 آذر 1383

انتقاد رئيس جمهوري از تغيير برنامه چهارم توسعه توسط مجلس هفتم، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

رئيس جمهوري ابراز اميدواري كرد كه با توافق دولت و مجلس شوراي اسلامي و اصلاح برنامه چهارم توسعه كشور ، مقدمات و شرايط رسيدن به منابع تحقق رشد 8 درصدي اقتصاد فراهم شود.

به گزارش خبرنگار ايلنا ، " سيد محمد خاتمي" ، صبح روز پنج شنبه در مراسم افتتاح سومين كنگره ملي آموزش هاي عالي علمي - كاربردي ، با ابراز نارضايتي از تغييرات صورت گرفته برنامه چهارم توسعه كشور گفت : برنامه اي كه اكنون از طرف مجلس شوراي اسلامي در اختيار ما قرار گرفته است ، برنامه اي نيست كه براي رشد 8 درصدي در نظر گرفته ايم و بايد اصلاحاتي را در جهت دست‌‏يابي به اين هدف انجام دهيم.
وي در ادامه ، اختصاص 5/2 درصد سهم رشد مورد نظر در برنامه چهارم به بهره وري را بسيار مهم ارزيابي كرد و گفت : تنها منابع مادي موجب رشد در جامعه نمي شود ، بلكه نحوه به كارگيري منابع ، اصلاح مديريت و به كارگيري مهارت در امور اجرايي نيز در رشد جامعه موثر مي باشد و اختصاص 5/2 درصد از سهم رشد برنامه چهارم به اين امر نشانه اهميت آن است.
خاتمي افزود : در اين زمينه ، آگاهي هاي علمي - كاربردي مي تواند ، نقش مهمي در بهره وري ، يادگيري و به كارگيري مهارت هاي عرصه توليد ، كار ، مديريت و خدمات ايجاد كند.
رئيس جمهوري در بخش ديگري از سخنان خود ، با اشاره به اين كه امروزه براي ماندن در صحنه ، راهي جز نيرومند شدن وجود ندارد ، گفت : در دنيايي كه با حذف جنبه هاي معنوي از جامعه ، گفته " هابز" تحقق مي يابد كه انسان ، گرگ انسان است ، براي رهايي از اين شرايط راهي جز قدرتمند شدن نداريم.
وي افزود : براي داشتن دنياي معنوي ، راه‌‏كار لازم بازگشت به دوران ما قبل مدرن نيست ؛ چرا كه امروزه تكنولوژي چنان در زواياي زندگي انسان رسوخ كرده است كه زندگي بدون آن ميسر نيست ؛ بلكه بايد توجه كرد كه در عين اهتمام به دانش و فن‌‏آوري به دنياي مابعد مدرن نيز توجه كنيم.
خاتمي تاكيد كرد : بايد دانش و تكنولوژي مدرن وجود داشته باشد ؛ اما برخلاف آن چه كه امروز شاهد آن هستيم و انسان اسير تكنولوژي شده است ، انسان بايد جايگاه خود را بيابد و ارباب تكنولوژي شود.
وي افزود : انجام چنين كاري دشوار است ؛ اما براي رهايي انسان چاره اي جز اين نيست و بايد به بسط اخلاق معنويت پرداخت.
رئيس جمهوري گفت : بازگشت به حكمت معنوي و عرفان راه چاره ما نيست ؛ بلكه بايد به اين نتيجه برسيم كه ساحت معرفت بسيار گسترده تر از دايره محدود علم است و انسان با رها شدن از هوس زدگي است كه مي تواند ، هم علم مطلوب و هم زندگي مطلوب داشته باشد.
وي افزود : توهم امكان بازگشت به دنياي ماقبل مدرن ، بايد جاي خود را به تفكر به دنياي بعد از مدرن كه روزي خواهد آمد و بايد بيايد ، واگذار كند.
رئيس جمهوري با بيان اين كه پس از پيروزي انقلاب اسلامي در عرصه پژوهش و دانش گام هاي بلندي برداشته شده است ، گفت : علاوه بر گسترش كمي و كيفي و رشد تحقيقات دانشگاهي ، دستيابي به دانشگاه جامع علمي -كاربردي نيز يكي از گام هاي اساسي در جهت رشد جامعه است.
وي افزود : ما راهي جز گسترش دانش و تحقيق به خصوص در رشته هاي بنيادي و اساسي نداريم ؛ اما از ياد نبريم كه اگر آموزش هاي علمي با آموزش هاي كاربردي تكميل نشود ، توان به كارگيري دانش را در جامعه نخواهيم داشت ؛ هر چند كه صاحب آگاهي بالا باشيم.
وي با بيان اين كه حلقه مكمل فرآيند توسعه علمي و اقتصادي ، توجه به آموزش هاي علمي و كاربردي است ، گفت : اصولا حلقه مفقوده عرصه تكنولوژي ، برخوردار نبودن از كساني است كه كارداني و مهارت لازم را براي انجام كارها و به كاربري تكنيك داشته باشند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خاتمي در خاتمه ، بر سامان دادن امور آموزش هاي علمي- كاربردي با محوريت دانشگاه جامع علمي - كاربردي و توجه به نقش مهم اين دانشگاه در پيشرفت و توسعه كشور تاكيد كرد و گفت : بايد ياد بگيريم كه دانش هاي علمي - كاربردي و دانش آموختگان اين رشته داراي منزلت اجتماعي هستند و براي پيشرفت جامعه نياز مبرم به اين بخش داريم.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/15597

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'انتقاد رئيس جمهوري از تغيير برنامه چهارم توسعه توسط مجلس هفتم، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016